Goodnight Mommy (Amazon Prime)

Goodnight Mommy (Amazon Prime)

Mot allt bättre vetande har Mackan kikat igenom den nyinspelade amerikanska versionen av Goodnight Mommy.

Om skräckfilmsscenen är något som ligger dig varmt om hjärtat är chanserna goda att du är välbekant med Severin Fiala och Veronika Franz Goodnight Mommy. En rejält upprörande och välregisserad liten mardröm till film som nära den landade i biografer och på streaming för ett antal år sedan åtnjöt lysande recensioner. Och med all rätt. Även så här sju år efter dess premiär står sig Goodnight Mommy som en av 2010-talets absolut främsta skräckfilmer med den sällsamma förmågan att på riktigt krypa in under huden på en och skapa genuint obehag och panikartade känslor.

En minst sagt mäktig och välslipad regidebut av de två Österrikiska förmågorna som etsade sig fast i mångas minne inte bara tack vare dess effektiva uppbyggnad men även på grund av hur filmen definierade sig själv genom sin minimalistiska approach likväl som explosiva våld. Att det tog Hollywood så här många år för att skrapa ihop en mer kommersiell och lättsmält kopia ämnad för masskonsumtion är genuint förvånande. För som så ofta sker med utländska skräckmirakel är frågan inte om, utan när vi kommer serveras en amerikaniserad, nedbantad klon.

Alla nyinspelningar slutar så klart inte nödvändigtvis i total katastrof. Let Me In blev exempelvis en förvånansvärt kompetent adaption av Lindqvists novell och lånade kanske främst från den snarare än Tomas Alfredsons hyllade svenska film. Men som så ofta sker går mycket av originalets vision förlorat när den tvingas igenom Hollywoods hämningslösa maskineri och förhållandevis lyckade filmadaptioner i stil med Let Me In är undantaget snarare än regeln. För om ni någongång sett de amerikaniserade kopiorna REC, Martyrs eller A Tale of Two Sisters så förstår ni nog exakt vad jag anspelar på.

Goodnight Mommy (Amazon Prime)
Sluta skrika ungjävel!

Tyvärr ansluter sig nu också Amazons och regissören Matt Sobels nyinspelning av Goodnight Mommy till den digra skaran av filmer som absolut ingen frågade efter att få se omgjorda, och som inte bara missar originalets poäng utan även både målet likväl som hela fotbollsplanen. Goodnight Mommy bokstavligen tabbar bollen, lägger krokben på sig själv och gör självmål på en och samma gång. För trots talangfulla skådespelare som Naomi Watts faller Sobels version platt med ett riktigt ruttet manus och direkt inkompetent regi som inte ens kommer i närheten av originalets nihilistiska ton och tryckande stämning

Precis som i Severin Fiala och Veronika Franz originalfilm handlar historien om två bröder som börjar hysa misstankar mot sin mor efter hon återvänder hem från ett kirurgiskt ingrepp i ansiktet. Hon beter sig annorlunda och situationen förvärras av hennes bandagerade yttre. Något som i den amerikanska filmen mest ser ut som en vit rånarluva mer än något annat. Watts gör även misstaget att spela karaktären på tok för mänskligt och den obehagliga, kyliga frånvaro som ständigt omgärdar Susanne Wuest i originalet finns helt enkelt inte här. Du tvivlar aldrig på vad som finns under masken och därmed går luften i princip ur hela filmen.

Där finns ingen överhängande känsla av fruktan. Scener tillåts inte andas men mer än något annat så slutar aldrig de två ungarna att prata. Ingenting lämnas åt fantasin och filmens övertydlighet och ovilja att låta publiken pussla ihop bitarna är precis samma misstag som vi gång på gång ser upprepas när indiefilm ska göras om för den breda publiken. Inga försök görs till att upprätta någon form av stämning eller inrätta någon otäckt krypande tvetydighet. Allt tas istället exakt för vad det är och Matt Sobels omskrivna manus är exakta motsatsen av vad det borde och som effekt är upplevelsen vi får en grovt rengjord och stympad sådan.

Goodnight Mommy (Amazon Prime)
Spegel, spegel på väggen där, säg mig vilken film som sämst på Amazon är.

Förväntningarna inför nyinspelningen av Goodnight Mommy må ha varit låga men att det skulle bli så här katastrofalt uselt hade jag inte vågat gissa på. All substans och själ är utsugen och filmen framstår som en blek parodi nedskalad till skelettet. Det är en naken upplevelse utan tillstymmelse till kött på benen och Goodnight Mommy är ett regelrätt misslyckande till film där absolut ingenting fungerar. Gör dig själv en tjänst och undvik denna nyinspelning som pesten, leta istället upp originalet och njut av lite genuint skräckinjagande film som definitivt inte kommer lämna dig oberörd.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+