Svenska
Gamereactor
recensioner
God of War: Ragnarök

God of War: Ragnarök - Valhalla

Kratos är tillbaka i en ny kostnadsfri expansion till God of War: Ragnarök, och gratis är som bekant alltid gott...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att spel utökas med påkostade expansioner hör inte till det ovanliga, men att dessa expansioner lanseras helt gratis utan att kosta oss som spelare en krona är uppseendeväckande och snudd på unikt. Det var av den anledningen många av oss höjde rejält på ögonbrynen när Santa Monica Studio och Sony meddelande under förra veckans The Game Awards att det kritikerrosade äventyret God of War: Ragnarök skulle utökas med ett tillägg kallat Valhalla, och att det därtill skulle släppas inom fem dagar och vara helt kostnadsfritt. Nu, efter att vi har tagit oss igenom utmaningar som väntade innanför portarna till asagudarnas ärofyllda dödsrike, kan vi dessutom konstatera att det inte är tomten som kommer med det bästa klapparna i år, utan det är en viss skäggprydd herre vid namn Kratos som erbjuder de bästa paketen.

God of War: Ragnarök
"Vänta... Är det gratis?!"

Händelserna i Valhalla tar vid efter det att eftertexterna i grundspelet har rullat förbi, och även om man som ny spelare kan kasta sig in i detta äventyr direkt från start så rekommenderas man att spela Ragnarök först för att inte "spoila" någon av upplevelserna då de är sammanlänkande i sin berättelse. För Valhalla erbjuder förvånansvärt mycket story för att i grunden endast vara ett nytt spelläge, och har man en tidigare historik med Kratos som karaktär finns här mängder med små intressanta passager att ta del av. Historien handlar nämligen om ett inre sökande efter acceptans och förståelse, och många händelser från den ovannämnda spartankrigares tidigare liv målas upp med nya penseldrag och med en utökad insyn från en åldrande och tvivlande krigsgud. Gillar man följetongen i stort, finns här helt enkelt mängder att gotta ner sig i.

God of War: Ragnarök
Miljöerna är överlag kanske inte lika grandiosa som i grundspelet, men det finns en hel del ögongodis att ta del av ändå.
Detta är en annons:

Spelmässigt får vi sedan ta del av ett roguelike-läge där det handlar om att slunga sig mot återkommande utmaningar och gradvis bli starkare med varje nytt försök. Jag ska erkänna att jag var lite rädd på förhand att detta skulle falla tämligen platt då God of War för mig alltid handlat om ett storskaligt äventyr mer än själva stridandet i sig, men efter att ha klarat av Valhallas utmaningar så har jag dock fått kassera den farhågan helt och hållet då Santa Monica har gjort ett ypperligt jobb med att balansera story, progression och ljuvlig action. Visst, det når kanske inte upp till genres absoluta giganter som Hades, Dead Cells och Rogue Legacy 2, men sättet man har applicerat element från dessa titlar till sin redan eminenta och ytterst påkostade storspelsformel är värt att applådera.

Det jag förmodligen gillar allra mest är det finns ett väldigt bra tempo. Många roguelike-titlar handlar nämligen om att man börjar från botten och blir marginellt starkare med tiden, men i skorna på Kratos känner man sig kompetent redan vid ens första stapplande steg på denna nya resa. För även om utmaningen eskalerar och man tvingas göra justeringar så uppkommer aldrig den där slentrianmässiga lunken som andra likande spel kan halka in i, och det känns hela tiden som du gör betydande framsteg genom varje ny runda.

God of War: Ragnarök
Bekanta ansikten tillkommer... Och ett eller annat bekant huvud.

Det är dessutom inget fel på den kvantitativa mängden som erbjuds då det tar runt 5-6 timmar att nå eftertexterna i denna expansion. Tidsmässigt är det en perfekt munsbit att klämma in bland ens ständigt växande backlog då det finns tillräckligt mycket nytt innehåll utportionerat längsmed vägen samtidigt som det inte känns som man måste bestiga berget Olympen för att ta del av slutet. Gillar man en saftigare utmaning kan man dessutom addera ytterligare timmar, och även fast man har klarat själva huvuduppdraget i detta DLC-paket finns det anledning att återvända till Valhallas salar och rum för nya utmaningar och berättelser.

Detta är en annons:
God of War: Ragnarök
Fler mytologiska bestar att klippa till.

I slutändan erbjuder Valhalla-tillägget till God of War: Ragnarök en ljuvlig ursäkt att återbesöka Kratos, och förlängningen ett av fjolårets absolut bästa spel. Sony hade med enkelhet kunnat ta runt 200-250 kronor för nöjet att bekämpa utmaningarna i denna nya och spännande expansion, och för det priset hade mitt betyg förmodligen landat på en solid åtta med tanke på kvalitén och den ljuvliga spelglädjen som existerar. Men! Med tanke på att Valhallas prövningar är helt gratis för alla med originalspelet att ta del av så går det inte att blunda för briljansen och det utökande mervärdet som tillkommer utan att man kräver något i gengäld. För God of War: Ragnarök var år 2022 ett mästerligt storspel värdig alla tänkbara utmärkelser och lovord, och nytillskottet Valhalla adderar ett fantastiskt nytt kapitel som bevisar återigen varför Santa Monica Studio är en världens bästa spelutvecklare.

God of War: Ragnarök
Let's do it again!
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Trevlig berättelse, påkostade produktionsvärden, ljuvlig utmaning, perfekt längd, helt gratis, sanslöst läcker grafik, strålande spelmekanik
-
Borde ha varit 50 timmar långt, vi får aldrig nog av Kratos
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

God of War: RagnarökScore

God of War: Ragnarök

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Att följa upp en succé är inte alltid det enklaste, men i fallet God of War: Ragnarök känns det som om Santa Monica Studio trivs som allra bäst när förväntningarna är som störst. Vi har betygsatt Kratos senaste kapitel, och det här är sannerligen en saga du inte vill missa.



Loading next content