Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G

RTX 4090 är en enorm uppgradering av prestandan - men inte i närheten av fyra gånger RTX 3090 Ti...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Låt oss börja med det uppenbara. RTX 4090 är ett stort kort, jag var tvungen att ta bort hårddisken i mitt E-ATX-fodral för att få plats med det, och ta bort det andra PCIe-kortet också. Det levereras med ett anti-sag-fäste av en anledning, det är tungt som fan, mer än 2 kg, och väger mycket mer än RTX 3090. Kortet med 3,5 fack är också... stort, 15 cm brett, 7,5 cm högt och 34 cm långt.

Korten är tillverkade med en PCIe 5.0 PSU-kontakt, och en adapter med 4x8-pinnar medföljer, men på grund av tjocka kablar trycks den upp mot sidan av glaspanelen i mitt hölje, och jag kan inte realistiskt se ett scenario där adaptrar används i SFF-byggen. Det utmanar också verkligen dina färdigheter i kabelhantering, särskilt om du som jag inte har några. Åh, och ett 1000-watts nätaggregat rekommenderas på grund av att kortet använder 447,3 watt vid full belastning. Om du kombinerar det med en av den nya generationens CPU:er kommer du att dra cirka 700 watt enbart från CPU/GPU:n. Men det är åtminstone inte 800 watt som de tidiga ryktena föreslog. Medan exakt samma Gigabyte-version av RTX 3090 Ti körde tomgång vid 37 grader, slår detta dock 47 grader.

Gigabyte har gjort vad man kan förvänta sig av dem, dubbla bios, lätt överklockning, massiv kylning och RGB inbyggt i fläktarna för några subtila, men riktigt effektfulla RGB-blixtar - jag stängde faktiskt inte av det, vilket jag brukar göra. Lägg till massiva fläktar, en bakplatta i metall och värmerör i massor och du har ett kort som trots timmar av tortyr inte gick över 68 grader. Det finns också en fin fyraårig garanti, och Windforce-kylningen, som består av 10 heatpipes och tre 110 mm fläktar med grafen-nanosmörjmedel stöds av en massiv skärmkylning tillsammans med en ångkammare.

Mitt enda riktiga klagomål, förutom priset, är att anti-sag-fästet kommer med en manual och kräver att du fipplar med moderkortsskruvar, och en ingenjörsexamen hjälper säkert till med att montera den jävla saken. Det är dock också en mycket mer estetiskt tilltalande lösning än det lilla jack-stativet som följde med RTX 30-serien.

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G
Detta är en annons:

Den nya Ada Lovelace-arkitekturen är ett stort framsteg när det gäller prestanda. Jag ska inte tråka ut dig med den 30-sidiga tekniska djupdykning som ingick i recensionsguiden, men jag måste ändå peka på några mycket intressanta tekniska framsteg. Förväntad att köras vid 2235 MHz basklocka, med en boost till 2535, körde testprovet faktiskt något högre vid 2655 Mhz, och jag hade inte ens gjort något för att överklocka den, dock verkar det inte finnas mycket utrymme för att mixtra med den.

Det AD102 GPU-chip som används har kombinerats med 16384 CUDA-kärnor, och de gör huvuddelen av beräkningsarbetet. De fjärde generationens Tensor-kärnor gör dubbelt så mycket prestanda på AI-avdelningen, medan de tredje generationens RT-kärnor gör dubbelt så mycket prestanda på Ray-Tracing-avdelningen. För att vara mer specifik har den nu två nya hårdvarukomponenter, "Opacity Micromap Engine" som snabbar upp Ray-Tracing och "Displaced Micro-Mesh Engine" som genererar "Displaced Micro-Triangles" i farten för att skapa ytterligare geometri. I princip infogar den extra ramar som har beräknats från grunden, t.ex. dynamiska skuggor. Den har också "shader execution reordering" - vilket är ett fint sätt att säga att den bättre kan organisera sin egen arbetsbelastning för shaders, vilket förbättrar prestandan.

En av de viktigaste punkterna i 4000-serien är dock nya DLSS 3, som inte var helt tillgänglig för testning när detta skrevs. Den kombinerar många saker, bland annat en ny Optical Flow Accelerator och AI-ramgenerering, som inte är inbyggd i äldre kort, och därför fungerar DLSS 3 bara på RTX 40-serien. DLSS 3 kombinerar i princip några nya knep för bildgenerering med den "gamla" uppskalningen av superupplösningen och integrerar Reflex-systemet, som åtminstone på 30-serien fungerade mycket bra. Huvudmålet är att nå 100+ FPS i moderna titlar i 4K, vilket är bra, men den utlovade fyrdubbla prestandan är med ett förbehåll, eftersom det kräver användning av både DLSS och Ray-Tracing samtidigt, och jämfört med samma titlar som använder antingen DLSS 2 eller ingen DLSS, som körs nativt, är fyrdubbla prestanda möjligt, men när man läser igenom allt material inser man att det bara är under mycket specifika förhållanden. Med tanke på den råa datorkraften bör det ändå ge en enorm ökning på 80-130/140 procent.

HQ
Detta är en annons:

En av kritikerna mot DLSS 3 är att det finns så många grundläggande förändringar att gamla kort inte kommer att dra nytta av det, men det är inte helt sant eftersom det i det finstilta står att utvecklare kan integrera Nvidia Reflex i sina spel, som är integrerat i DLSS 3, och på så sätt delvis använda DLSS 3 och åtminstone få minskad inmatningsfördröjning - vilket alltid är välkommet.

Innan benchmarks, de råa siffrorna; 128 SMs, 128 RT Cores, 512 Tensor cores, 512 Texture Units och 176 ROPS. Nästan dubbelt så hög texturuppfyllnadsgrad och mer än dubbelt så hög pixeluppfyllnadsgrad. Det är inte bara mer av allting, det är nyare och snabbare hårdvara överallt. L2-cache har gått från 6144KB till 73728KB. Nej, det är inget stavfel. Det gamla RTX 3090 Ti hade 28,3 miljarder transistorer, detta har 76,8 miljarder.

Testsystemet är baserat på en AIO-kyld Ryzen 7900X, 32 GB DDR5 CL40-minne och allt körs från PCIe 4.0 NVMe och ett Asrock X670E Taichi-moderkort. Först hade en körning gjorts med en identisk setup med ett RTX 3090 från Gigabyte. Vissa titlar fungerade inte med betadrivrutinerna under testperioden, så Red Dead Redemption 2 och Metro Exodus Enhanced, titlar som nästan är gjorda för det här kortet, är inte inkluderade i benchmarks. Far Cry 6 var lite av samma sak, RTX 4090 presterade sämre i allt utom 4K där det fanns en ökning med 42,6 %, vid 107 FPS.

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G

Och nu till prestandasiffrorna - jämfört med RTX 3090

3D Benchmark
Time Spy: 29071
Time Spy Extreme: 16379
Fire Strike: 37445
Fire Strike Extreme: 37445
Fire Strike Ultra: 11430
Port Royale: 24564

I bästa fall 64% ökning jämfört med RTX 3090, 87 % ökning i Ray-Tracing.

Geekbench 5 - beräkningstest
Cuda: 430774
OpenCL: 334869
Vulkan: 173974

I bästa fall en ökning med 69,4%.

Heaven
1080p: 9498
1440p: 6361

I bästa fall en ökning med 67,2%.

FPS: Allt på maxinställningar, ingen DLSS om det inte nämns specifikt.

Total War: Warhammer III
1080p: 217.1
1440p: 177.6
4K: 101.4

I bästa fall en ökning med 70%.

Hitman 3, Dubai, DLSS performance
1080p: 325.2
1440p: 327.81
4K: 300.78

I bästa fall en ökning med 75%.

Assassin's Creed Valhalla
1080p: 226
1440p: 197
4K: 136

I bästa fall en ökning med 109%. Vår första riktiga dublering.

The Division 2
1080p: 284
1440p: 255
4K: 147

I bästa fall en ökning med 77,1%.

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G

Så, ska du köpa en? Om du har pengar att avvara och vill ha det bästa på marknaden, och kanske ser du, som jag, fram emot DLSS 3-implementeringen i Cyberpunk 2077, eller om du spelar Microsoft Flight Simulator - då ja. Har Gigabyte gjort ett fantastiskt jobb med att kyla det här kortet? Ja, det har de. Men vi är fortfarande kvar med några problem. Kortet har vuxit sig så stort, inte hjälpt av den massiva nätadapterkabeln, att inte ens alla fodral får plats med det. Det kräver att ditt nätaggregat är mycket, mycket bra, och 1000 watt är extremt starkt rekommenderat. Och vi är fortfarande långt ifrån ett generellt två- till fyrdubbelt prestandasprång som utlovats, men det är fortfarande överlägset tidigare utgåvor och deras prestandasprång, och vi är nu verkligen en 4K/60FPS-generation oavsett spel. Nåja, nästan.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Vansinnigt bra prestanda, fin kylning
-
Dyrt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content