Geometry Wars 3: Dimensions

Geometry Wars 3: Dimensions

Simon har slitit hår, skrikvrålat, övat på sin framförhållning och samtidigt haft mycket roligt med Geometry Wars 3: Dimensions...

Jag har fortfarande inget körkort. Om jag inte bodde i en jämtländsk skog skulle jag förmodligen ta pendeltåget varje dag, precis som Markoolio. Jag och Markoolio. Orsaken till detta stavas framförhållning, en brist som jag aldrig upptäckte hos mig själv innan jag tog mig till de senare delarna av körkortsutbildningen. Att ligga flera steg före och måla upp tio potentiella faror i huvudet inom en kilometers radie har inte varit det enklaste alla gånger.

Hur har detta något att göra med Geometry Wars 3: Dimensions, undrar du? Allt, faktiskt. Framförhållning är minst lika viktigt här som bakom ratten. Som ett litet, litet självlysande miniskepp svävar du runt och möter kvadrater, missiler och klot som vill dig illa. Skjut, och du möter fler. Och fler. Till slut är du omringad. Det är då du börjar att se i mönster. Att planera din framfart. Tvinga på framförhållningstänket. Till skillnad från civilbilkörning (om man inte råkar heta Petter) lägger dock Geometry Wars 3: Dimensions stor vikt på risktagande. Hinner jag nå de fallna fiendernas poängdubblering innan jag blir uppäten av motståndet från högerflanken? För att veta svaret innan utgången krävs förutom studerande av mönster även ett gradvis utvecklande av reflexerna, tålmodiga omstarter och arga avgrundsvrål.

Geometry Wars 3: Dimensions
Redan från start måste du ta risker för att vinna. Detta blir snabbt ett inarbetat tankesätt.

Sakta men säkert blir du bättre och självförtroendet säger åt dig att ta fler risker. Detta innebär i klarspråk högre siffror på topplistorna (om du överlever). Som om inte denna tillfredsställelse vore nog väljer spelet att belöna dig ytterligare. Vid ihärdigt spelande tjänas nämligen poäng in för att uppgradera dina förmågor till snuskigt effektiva sådana. Utan onödig betänketid valde jag att satsa helhjärtat på att utöka eldhastigheten på mitt vapen till maxnivån, helt enkelt på grund av fiendernas skrämmande antal som ganska omgående blir svårt att avvärja annars.

Alla arenor är emellertid inte jättefantastiska. Vissa känns som påtvingade testbanor för att skryta med innehållets kvantitet, medan andra är både genomtänkta och underhållande. Det experimenteras mycket med form, storlek, motstånd och hinder under spelets gång, men något så statiskt som spelidén i Geometry Wars kan aldrig förändras på något drastiskt vis. Utvecklarna Lucid Games har blivit tilldelad stafettpinnen i ett koncept som varken är tänkt eller kan erbjuda variation nog för att underhålla på samma premisser som, låt säga, ett maffigt rollspel likt World of Warcraft. Det är givetvis helt okej.

Detta är så tidlöst som spel blir, men det är heller aldrig något som du vill sitta och maratonspela med vännerna fem nätter i rad (drickandes Mountain Dew och konsumera Cheetos). Intresset börjar att tryta mot mitten av spelet, för att bli riktigt svårtuggad i den senare delen. Vid det här laget ser jag exploderande färger varje gång jag blundar och hör den frenetiska upptempomusiken så fort jag försöker att ta en paus.

Geometry Wars 3: Dimensions
De mindre arenorna innebär oftast ren panik - på ett dåligt sätt.

Med det sagt är Geometry Wars 3: Dimensions inte identiskt mot sina föregångare. Undertiteln "Dimensions" syftar på arenornas upplägg som denna gång (ibland, men inte alltid) har flera sidor eller helt enkelt är hopvävda och därmed saknar väggar. Utrymmet är större, likaså de möjliga rutterna. Att detta förändrar spelkänslan kan jag inte förneka, även om förändringen i slutändan inte är en drastisk sådan. Jag kan heller inte förneka den bristande kvaliteten på arenorna som nämnt tidigare. Dimensions är inte lika koncentrerat som sina två föregångare, vilket förtar lite av varumärket Geometry Wars. Mer yta och sömlöshet är inte alls en dum idé där jag på en del banor njuter våldsamt av friheten, men Lucid Games halkar fram lika många gånger i sitt försök att hitta rätt. När det gäller bandesign har de stundtals tagit vatten över huvudet.

Medan Bizarre Creations spel aldrig tillät dig att återvända till tidiga nivåer för att spöa hela världen med dina nyinköpta förmågor, släpper Lucid Games på kopplet och låter dig springa fritt. Detta uppskattar jag personligen, men inser samtidigt att det finns en samlad rankinglista för toppresultat - där en uppgraderad spelare som tillbringat flera dagar med spelet ökar sina chanser med 300% gentemot en helt ny spelare utan specialförmågor. Villkoren är inte längre lika för alla och jag förstår de som kommer att gapa hejvilt över detta.

Ett inslag som heller inte funnits tidigare är regelrätta bossar. Med regelbundenhet tilldelas de en egen arena och kräver särskilda taktiker för att besegras. Självfallet är även dessa bjässar omgivna av basutbudet av blobbar och dessa sekvenser brukar vara lika kaotiska som de övriga kapitlen. Trots avsaknad av sinnesro fungerar detta som ett nyttigt avbräck på grund av det ändrade tankesättet.

Geometry Wars 3: Dimensions
Exploderande färger och dunkande musik lindar in varje sekund av Geometry Wars 3: Dimensions.

Äventyrsläget är spelets kött och potatis, men de skickligaste av spelare kommer att älska de klassiska utmaningarna som fått en egen plats i huvudmenyn. Här kan du exempelvis välja att bli fråntagen alla vapen eller att överleva missiler från alla håll i ett ökande tempo. Roligt är också att låta polarna skutta in och agera som falsk trygghet i samarbetsläget som ofta tenderar att bli löjligt hektiskt. Många gånger är det svårt att följa sin egna pjäs med blicken då den aldrig har stora utmärkande drag gentemot resten av motståndet på skärmen, något som leder till omstarter och omdömeslöst hårslit. Detta bör uppdateras av utvecklarna, då du som spelare alltid borde kunna se dig själv glasklart när det hettar till.

Svårighetsgraden sträcker sig nämligen från svår till absurd även utan detta handikapp. Släpper du ditt fokus för en sekund är det över. Geometry Wars 3: Dimensions är därmed ett spel som kan kännas lite väl svårtillgängligt än vad det borde vara, särskilt med tanke på den mycket enkla spelmässiga grunden. Har du ett gäng nätter över och vill testa din hjärna mot tålamod, belöning och raseri kan Geometry Wars dock glatt rekommenderas. Har du en stark vinnarskalle kommer livslängden dessutom att hålla sig ett tag medan topplistorna utmanas.

För egen del har Geometry Wars 3: Dimensions förutom många roliga timmar skänkt mig dyrbar träning i framförhållning som tar mig närmare målet med ett körkort. En oväntad men positiv bieffekt. Tack för det också, Lucid Games.

7 / 10
+
Beroendeframkallande, ljuvlig design/musik, bra flyt, fina uppgraderingar, kul samarbete, intressanta bossar
-
Brist på variation, svårt att se sin skepp, minsta arenorna fungerar dåligt

Aldin Sadikovic
Geometry Wars 3: Dimensions är ett perfekt exempel på hur kraftfulla dagens smarthphones och surfplattor faktiskt är. Det är ganska lönlöst att försöka jämföra grafiken mellan konsolversionen och till exempel Ipad-versionen. Det går nämligen inte urskilja dem. Så pass snyggt är det.

Precis som i konsolversionen är ditt uppdrag att flyta omkring på rymdkorvar, klot och andra geometriska 3D-figurer och förgöra alla neonfärgade kamikaze benägna fiendeformer. Eftersom att Ipad-versionen är en regelrätt konvertering från konsolversionen är det fortfarande samma trippiga och psykedeliska upplevelse som innan. Coola ljuseffekter blandas häftigt med en färgpalett som endast kan beskrivas med ordet "fyrverkeri" och fiendernas antal har inte krympt på något sätt. Det är precis lika kaotiskt som innan. Allt är alltså intakt. Eller ja, allt utom co-op.

Det finns dock andra skillnader. Eftersom det är ett helt nytt format innebär det även en helt ny spelkontroll. Så, hur funkar det att styra sitt lilla skepp bland hundratals fiender på en mindre touch-skärm? Det är smärtfritt, faktiskt. Spelkontrollen är precis och följsam, vilket är ett måste i ett sådant här spel. Men det finns ett litet irritationsmoment och det är aktivering av förmågor. När man spelar Geometry Wars 3: Dimensions på en Ipad är man tvungen att hålla båda tummar på skärmen, konstant. Släpper man taget är man lika självmordsbenägen som fienderna. Detta är problematiskt eftersom att det blir svårt att aktivera sina förmågor. Man får lite moment 22-vibbar av det allt. Om du inte aktiverar din förmåga är det högst troligt att du kommer att förgöras när det vankas kaos. Om du aktiverar din förmåga är det ganska troligt att du kommer att förgöras eftersom att du har släppt taget på ditt skepp. Lite irriterande.

Sen förstår jag inte riktigt Facebook-stödet. Efter varje bana har du möjlighet att dela med dig av dina resultat på Facebook. Vilket är konstigt med tanke på att Game Center erbjuder i stort sätt exakt samma funktion. Varför använde man inte sig av det istället?

Personligen gillar jag Geometry Wars 3: Dimensions. Riktigt mycket dessutom. Simon har rätt i att det är beroendeframkallande. Riktigt, riktigt beroendeframkallande. Faktum är att det här omdömet hade kunnat skrivas klart redan för en vecka sen, men jag har varit fast besluten på att plocka hem samtliga stjärnor att jag helt försummat det. Sen håller jag inte riktigt med min kollega när han skriver att det är svårt att se sitt skepp. Åtminstone inte när det kommer till Ipad-versionen.

Letar du efter ett spel med skyhögt tempo och strålande design som du kan lira på din smartphone eller surfplatta, då är Geometry Wars 3: Dimensions något för dig.8/10

1
Geometry Wars 3: DimensionsScore