Det är kanske inte så mycket idé att gå igenom hela bakgrundshistorien igen. Vet du inte vad Gears of War är rekommenderar jag att du först läser Petter Hegevalls utomordentliga recension av Xbox 360-versionen.
En snabbresume är kanske på sin plats ändå. Människorna är i krig med de underjordiska varelserna Locust. Kriget går, ärligt talat, så där och för att få lite hjälp på traven väljer man att frige den tidigare elitsoldaten Marcus Fenix. Han sitter i fängelse på grund av tveksamma anklagelser om förräderi och är väl inte helt sugen på att sätta på sig uniformen igen. En motvillig hjälte, precis som man vill ha det. Självklart är det genom rollen som Marcus Fenix som vi får uppleva Gears of War.
Spelets design är inget annat än ett mästerverk och oavsett om det handlar om biffigt brutala människor, otäckt aggresiva Locust-soldater eller bara miljöer och byggnader så är allt en ren fröjd för ögat.
Gears of War ses från en vältrimmad tredjepersonsvy och stridstekniken som gäller är skydd och eld. Genom att använda mellanslagstangenten så får man Marcus att utföra lite olika saker beroende på situation. Om han inte är nära ett skydd så springer han hukande en kort sträcka. Är man istället nära något som kan användas som skydd så håller sig Marcus bakom det och man kan enkelt poppa upp för att avlossa helvetet med sitt automatgevär.
Den här kontrollmodellen fungerar helt underbart och är en mycket central del i Gears of War. Det är därför som det känns snudd på påklistrat att mycket av det PC-exklusiva extramaterialet utspelar sig på ganska öppna områden där det inte finns mycket skydd att tala om och sårbarhet är bara förnamnet. Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att man får möta Brumaker och det är tänkt att man ska få döda dem. Tyvärr är de sjukt stora, arga och beväpnade till tänderna. Lycka till.
Kontrollen fungerar helt perfekt. Oavsett om du väljer att spela med WASD+mus eller väljer att koppla in en PC-kompatibel Xbox 360 kontroller så anpassas inställningarna dynamiskt och man sitter aldrig och deppar med känslan av kontrollseg konsolkonvertering.
Grafiskt sett så skiljer sig spelet inte så mycket från Xbox 360-versionen. Själv upplever jag PC-versionen som skarpare och något vassare i känslan, men det handlar förmodligen mer om att jag har möjlighet till högre upplösning på min datorskärm än vad jag har på min LCD-TV.
Spelkontrollen har anpassats på ett mycket bra sätt och det enda som jag tycker är något omständigare är att välja vapen som man nu gör på ett traditionellt sätt med mushjulet eller med siffertangenterna. Har du en potent speldator så är grafiken underbar. Närheten till datorskärmen och den, ibland, högre upplösningen gör att man får en annan blick för detaljer. Att även många av mellansekvenserna är förlängda gör att även en gammal Gears-räv får nya insikter om bakgrundshistorien.
Att spela Gears of War online är något av det absolut roligaste man kan ha med en Xbox 360. Visst, det är kul även på PC och man har slängt in ett nytt spelläge för oss att sätta tänderna i. För en van PC-spelare med onlineambitioner så är 4 mot 4 inte heller så mycket massivt onlineaction heller. Men problemet, det stora, super-mega-snikna problemet är dock att Microsoft vill ha 69 kronor i månaden av dig om du ska få spela alla spellägen och nyttja statistikfunktioner och så vidare.
Säg att du köper spelet för 499 kronor och vill spela online i ett halvår. 913 kronor tack. Helt sjukt! Jag kan förstå Live-upplägget på Xbox 360 där Microsoft tar en förlust på den billiga hårdvaran som de tar igen per sålda spel och typ Live. Men på PC?! Har du en Xbox 360 så har du säkert fler spel att spela på Live också, men hur många PC-spel kräver idag ett Live-konto?
Här har du köpt en osubventionerad spel-PC för 20 000 kronor och betalat vad en halv Xbox 360 kostar för en Windowslicens. Att då någon sniken stackare kräver dig på 69 kronor i månaden för något som är gratis hos 99% av konkurrenterna är inget annat än skrattretande. Är du ute efter onlineaction. Köp Quake Wars: Enemy Territory, Crysis eller leta fram ett Battlefield 2 ur någon rea-back istället.
Ett annat problem är spelets slöhet. Tack och lov inte när du spelar det, men att det ska behöva ta över 40 minuter för att installera och allt för många datorstressande minuter att starta upp spelet känns inte helt ok. På Xboxen så stoppar man in skivan och startar spelet så är man igång. I den i övrigt mycket mediokra versionen av Halo 2 till Vista hade i alla fall det här tagit ett stort kliv framåt. Där kunde man börja spela nästan medan installationen var igång. Smidigt.
Gears of War till PC är ett mycket bra spel. Den här versionen är fullt jämförbar med den superba Xbox 360-versionen, och det vill inte säga lite. Då Gears of War först visades upp till PC så kan man säga att spelet äntligen hittat hem. Extramaterialet är kanske inget att sälja bilen för, men ger oss lite mer välkommet Gears of War-krigande.
Har du redan Xbox 360-versionen så är det här kanske inget självklart köp. Man har du aldrig spelat detta mästerverk så finns det inget att tveka på. Står du ut med en stympad online-upplevelse eller med att betala ockerpengar för ett Live-konto så är det här ett helt självklart spel till din vassa PC.