Svenska
Gamereactor
nyheter
Skull and Bones

Gameplay från Ubisofts ständigt försenade Skull & Bones har läckt ut

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Första gången vi fick se något från Skull & Bones var på E3 2017 och hypen var äkta. Efter succén med Assassin's Creed IV: Black Flag så skulle Ubisoft nu ge oss ett helt spel med bara sjöröveri. Dessutom med möjlighet till multiplayer. Vi skulle äntligen få kasta loss och ge oss ut på böljorna de blå för att sänka polarnas skrytbyggen eller uppleva ännu en härlig singleplayerkampanj på de sju haven. Med träben, helskägg och lapp för ögat skulle vi berusade på rom styra vår färd mot atoller och öar för att gräva upp gömda skattkistor. Men så blev det ju inte. Efter snart sex år i development hell, med kraftigt övertrasserade budgetar och mängder av avhoppade visionärer och kreatörer så har vi fortfarande inte sett röken av det där piratlivet. Det har dock inte varit helt tyst kring projektet utan vi har genom åren kunnat se hur man hela tiden förändrat planerna och mer eller mindre gjort om hela konceptet.

Det som alltså började som planer på en ren expansion till Black Flag redan 2013 förvandlades så småningom till en fullfjädrad MMO-spin-off, under arbetsnamnet Black Flag Infinite och senare blev det alltså ett helt nytt, fristående spel som fick namnet Skull & Bones. När gameplay nu har läckt ut så tyder det mesta på att Ubisoft inte har kunnat motstå frestelsen att göra live-service av det hela. Videon, som postades på Reddit plockades ner ganska omgående av uppenbara skäl men Ubisoft bekräftade att det var äkta gameplay från det kommande Skull & Bones. Det som syntes i videon var rejält med resource management, där spelaren samlar material för att kunna uppgradera sin utrustning och enligt berättarrösten så är det också en mycket viktig del i spelandet; "Crafting is an essential activity for you to progress as an infamous pirate." Det antyddes också att det visserligen kommer att gå att spela på egen hand men att det är PvP i första hand och eftersom det är Ubisoft vi pratar om och året är 2022 så kommer det förstås även att finnas en butik där man kan spendera sina surt förvärvade slantar. Med största sannolikhet, både virtuell och riktig valuta.

Som ett live service-spel så är tanken förstås att det skall fortsätta att växa långt efter release men det är i en perfekt värld det. Vi har redan sett flertalet spel i genren försvinna och falla i glömska redan något år efter release och merparten av de här titlarna har inte heller fått något särskilt varmt mottagande från spelarbasen, som ju förväntas fortsätta putta in sina pengar i projekt där man aldrig på förhand vet när servrarna kommer att släckas ned. När diverse internationell spelmedia har pratat med tidigare utvecklare så är svaren i princip desamma. De är djupt skeptiska och tror inte att Ubisoft varken kommer att kunna leverera i närheten av det de påstår eller hålla liv i produkten under någon längre period. Reddit-posten där det läckta materialet visades upp fylldes också snabbt med kommentarer om att Ubisoft helt enkelt borde fokusera på att göra ett nytt Black Flag i stället.

Först var Skull & Bones tänkt att släppas sent 2018, sedan blev det "någon gång" under 2019, för att sedan skjutas upp till efter mars 2020 och sista gången vi hörde något så var det senast mars 2022 som gällde men nu är det mars 2023 som gäller i stället. Det är väl dock inga skrällodds på att även det flyttas fram. Den som lever får se.

Skull and Bones

Relaterade texter

Skull and BonesScore

Skull and Bones

RECENSION. Skrivet av Ben Lyons, GR EU

Det finns potential på vissa ställen, men det finns också alldeles för många hål för att detta fartyg ska kunna ta sig tillbaka till hamnen...



Loading next content