Svenska
Gamereactor
nyheter

From Software arbetade en gång på ett Dark Souls i 2D

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Världens just nu kanske hetaste spelutvecklare, From Software, har stått som inspiration för en hel del gotiska, svinsvåra spel i 2D de senaste åren. Salt & Sanctuary, Hollow Knight, Blasphemous, Death's Gambit, you name it. Själva har utvecklarna dock aldrig utforskat den platta dimensionen med sina så kallade Souls-likes, utan hållit sig strikt till 3D. Trodde vi.

Häromdagen postade konstnären Thomas Feichtmeir ett intressant inlägg på Twitter. Inlägget visar upp en omistligt From Software-lik bild på vad som ser ut som ett Dark Souls i 2D, och den tillhörande texten sade att bilden härstammar från en pitch Feichtmeir var med att ta fram hos From Software för sex år sedan. Utvecklaren försökte då få igenom ett "Dark Souls 3 - 2D pixelart metroidvania", men Bandai Namco litade inte på konceptet och valde därmed att inte gå vidare. Varför nyheten briserar först nu beror på en NDA - ett sekretessavtal - som just gått ut.

Frågan om From Software hade varit lika duktiga på att leverera i två dimensioner som tre kommer vi kanske aldrig att få veta. Å andra sidan har vi de fantastiska spelen ovan att återvända till när längtan efter ett Dark Souls i 2D blir alltför stor. Förresten kanske ni tycker att designen på pitch-bilden liknar Blasphemous, och det beror på att Feichtmeir faktiskt gick vidare till att designa för utvecklaren The Game Kitchen kort efter att hans arbete för From Software avslutades.

From Software arbetade en gång på ett Dark Souls i 2D
Hade du velat se ett Dark Souls i 2D?


Loading next content