Svenska
Gamereactor
recensioner
Forza Customs

Forza Customs

Turn 10 och Hutch Games blandar Candy Crush med bilstyling i vad Petter anser vara ett alldeles utomordentligt värdelöst mobilspel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Microsoft och Forza-studion Turn 10 har helt slut på fantasi. Den enda egentliga nyheten som Forza Horizon 5 innehöll var en ny miljö, baserad på en verklig miljö vilket med andra ord krävde noll nytänkande, noll fantasi. Forza Motorsport (2023) marknadsfördes stenhårt som en nystart för spelserien men var och är i princip Forza Motorsport 7 med ett Pokémon-liknande singleplayerupplägg där bilar ska samlas snarare än tävlas med. Fantasin är verkligen helt slut.

HQ
Forza CustomsForza Customs
Hutch Games har bara norpat Candy Crush-upplägget rakt av.

Ytterligare bevis på detta är deras satsning på mobilmarknaden. Fjolårets Forza Street var inget Forza-spel, i grunden. Turn 10 köpte upp det redan exisxterande racingspelet Miami Street och döpte om det, vilket även är fallet med nya Forza Customs. Detta är inget Forza-spel minus Forza-logotypen. Det har ingenting med Forza att göra, delar inte samma DNA och känns aldrig som ett Forza-spel. Istället är det i grunden en titel vid namn Custom Car Works från Hutch Games som rullades ut i juni (Android), plockades sen ned och har nu dykt upp igen med ny logotyp och namn, men exakt samma spel.

Forza Customs är en märklig, knepig, konstig mix mellan två spelupplägg som helt saknar gemensamma nämnare. I grunden är detta en renodlad kopia (ett skamlöst plagiat) på pusselklassikern Bejeweled (som svenska King sedan kopierade när de utvecklade Candy Crush) där du ombeds pussla genom att flytta färgade små ikoner. Tre eller flera krävs för att skapa en rad varpå raden försvinner och nya stenar trillar ned från bildens överkant. Sätter du ihop kombos med fyra eller kanske fem färgglada stenar får du en power-up vilket i det här fallet utgörs av bensintunnor samt lustgastuber. Tunnorna gör att intilliggande block också sprängs medan lustgasen gör att du kan rensa en hel rad. Det finns alltid en begränsad mängd "moves" du får göra innan Game Over-skylten dyker upp och ett visst krav på en smula strategi finnes i själva grundupplägget.

Forza Customs
"Love that color"... Karaktärerna och deras kommentarer är hopplöst usla.
Detta är en annons:

Grejen med pusselmomentet i denna titel är att det känns helt hjärndött enkelt och därmed otroligt platt och trist. Även efter tre timmars spelande är pusslen barnsligt enkla och om du inte skulle ha valt din sten att flytta inom två sekunder, pekar spelet på den mest optimala stenen du kan förflytta, vilket gör att hela idén faller och upplägget känns hopplöst självspelande. Forza Customs-namnet i sig härleder till att du använder dig av pengarna du tjänar på att slutföra hundratals menlösa minipussel för att bygga tävlingsbilar. Du får en bil tillskriven dig och en "stil" som du måste följa i ditt byggande och sen handlar det om att pussla ihop cirka 5000 poäng/pengar för att kunna betala för dina modifikationer. Det kostar att ta bort framskärmarna. Det kostar att sätta dit andra framskärmar. Det kostar att lyfta upp bilen på pallbockar. Det kostar att lyfta ned den, igen. Det kostar även att välja huv, bakvinge, sidospeglar, tak, bromsok, färg på bromsoken, fälgar, färg på fälgar, däck, lufttryck i däcken, ratt, färg på ratten och allt där i mellan. Forza Customs blir ofta för detaljerat på fel sätt och drar därmed ut på tiden på ett sätt som gör att bilbyggandet inte sällan känns hopplöst frustrerande.

Forza Customs
Bilarna är snygga men moddandet är hopplöst begränsat och framförallt långsamt.

Naturligtvis är detta gjort med flit för att komma åt din riktiga plånbok och föga förvånande finns det kistor med ingame-valuta i det här spelet som kostar upp till 1499 kronor. Köper du dessa kan du givetvis bygga klart dina vrålåk utan att tvingas genomföra 141 stycken menlösa minipussel vilket i sig gör Customs till en liten miniatyrdel av tuningen/stylingen från Forza Horizon 5, eller Forza Motorsport (2023).

Tillkommer gör det faktum att Hutch Games tvingat in ett riktigt dåligt storymode här som går ut på att ett antal karaktärer (som dyker upp i form av AI-skapade stillbilder) kommenterar allt du gör på din bil med de mest förutsägbart självklara självklarheter som går att komma på. Byter du fälgar säger de ofta "Good looking rims my man" och om du lackar din bil rosa, säger de alltid "Love pink, dude. great choice" och alla dessa rutor måste du manuellt klicka dig förbi. I varje moment. Hela tiden.

Detta är en annons:
Forza Customs
Mikrotransaktionerna är många och dyra för den som inte vill slutföra 3000 minipusasel för att kunna bygga färdigt sin Porsche.

Forza Customs är inget du bör lägga tid på. Jag gillar pusselspel och jag gillar att trimma och styla bilar i diverse racingspel men med tanke på att detta bara kastats ihop för att tjäna multum på intvingade mikrotransaktioner och inte ens har något med Forza att göra, blir betyget riktigt lågt. För mig är det svårt att förstå varför man skulle vilja solka ned sitt eget så omtyckte varumärke med skit av det här slaget. Men som sagt... Vad göra när all fantasi bevisligen tagit slut?

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Bilarna ser bra ut, musiken är ganska trevlig
-
Hopplöst trist upplägg som saknar allt vad originalitet och fantasi heter, bedrövligt långsamt, enformigt, långa laddningstider, proppat med mikrotransaktioner
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

2
Forza CustomsScore

Forza Customs

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Turn 10 och Hutch Games blandar Candy Crush med bilstyling i vad Petter anser vara ett alldeles utomordentligt värdelöst mobilspel...



Loading next content