Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Tränade hantelrodd, bänkpress och split squats med hantlar igår. Gjorde en 10:a på 110 kg i bänkpress, en 11:a på 65 kg i hantelrodd och några 10:or på 35 kgs-hantlarna i splitsquats.

Ska testa att maxa i bänkpress nästa gång. Får se vad jag fixar men 145 kg känns inte omöjligt. Gjorde en lätt 10:a på 110 kg. 

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tränade chins och dips ikväll. Gjorde en 10:a på 122 kg (102 kg kv plus viktskiva) i chins och en 9:a på ca 134,5 kg i dips. Igår körde jag lite cirkelträning med vikter. 300 repetitioner totalt med olika övningar.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Gjorde en lätt 10:a på 110 kg.

Gjorde ett par tunga sjuor på 110 själv. Max. Det är även mitt pb så jag är i bra form just nu. Stark. Treor på 120 förra passet. 

  • 0

Tränade bänkpress, skivstångsrodd och utfallssteg ikväll. Testade att maxa i bänken och klarade som bäst 145 kg på andra försöket. Fixar kanske 147.5 kg också men gick inte högre ikväll. 
Tränade därefter 10:or där jag som bäst gjorde en 10:a på 110 kg. I skivstångsrodd (Pendlay) en 10:a även där på 110 kg. Utfallssteg med 45 kg hantlar en 10:a på båda benen.

Ska cykla imorgon och på fredag cirkelträna med vikter.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Ännu ett bra bänkpass. Gjorde trea på 120, sen en tvåa på 125 där jag kunde ha klarat tre men fegade.

Då gjorde jag en etta på 130, dropset till en tvåa på 120 och till en åtta på 100. Körde även flyes i maskin så hade ordentlig träningsvärk sen. Nästa tunga pass ska jag klara trea på 125. 

  • 0

När blir nästa maxning i bänken då?

Tränade chins, dips och roman chair extensions ikväll. Chins en 10:a på 122 kg (102 kg kv plus 20 kg extra vikt) dips en 10:a på ca 135 kg och roman chair (90 grader) några 12:or med 30 kg viktsäck på nacken.

Ska ut och röra på fläsket (springa) imorgon. Får se hur det går.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Trea på 125, PB. Femma på 115, PB.

In reply to: @Krysslåda

När blir nästa maxning i bänken då?

Näe jag har tänkt nöta på ett tag tills jag känner mig så stark att 140 inte är ett problem längre. Borde väl köra någon slags toppning för det med antar jag. Om jag kör RSR eller hirvonens bänkprogram. Mot sommaren tänkte jag. Borde iofs då börja toppa redan. 

  • 0

Jag förstår, men du får nog sätta igång snart för semestern är ju bara en och en halv månad bort. ;)

Tränade chins och dips igår också. Har känt mig lite krasslig i veckan så körde ett lättare pass utan extravikt.
Ska köra cirkelträning med sk. powerbags ikväll. 300 reps.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Gjorde pb med en åtta på 110, även en fyra på 120. Känner mig stark.

Ska nog hinna ta 140. Behöver bara lyfta tungt ofta. 

  • 0

Starkt!

Du borde vara nära 140 kg, ja.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Sanslöst att jag fortfarande har träningsvärk i biceps sen i lördags. Jag körde tre bra övningar efter att ha kört bänk och chins.  Stångcurl 2-3 set, bakåtlutande sittande hantelcurls och så körde jag tre set i en skön maskin som liknar preacher curl. Tog alltså svinbra. Borde köra ett riktigt bra armpass i veckan egentligen.

  • 0

Hade sanslös träningsvärk i triceps långa huvud för någon månad sedan, efter att jag gjort något set med skivstångs-pullover. Brukar alltid få nästan obehaglig träningsvärk där av just pullover. Kan rekommendera om du släpar lite i tricepsutvecklingen på långa huvudet.

Har tänkt att testa lite nya övningar nu framöver. Ska testa att lära mig frivändningar (power cleans) och militärpress tänkte jag ta upp igen samt köra mer skivstångsrodd och ev. lite pullovers också. Bänkpressandet tänkte jag vila med några månader framöver eller iaf köra bara någon gång ibland och chins och dips tänkte jag pausa över sommaren åtminstone. Tänkte eventuellt prova på lite marklyft också för att liva upp träningen lite. 

Så det blir två övningar som jag mer eller mindre aldrig har kört samt militärpress och skivstångsrodd + lite pullovers.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tänkte kanske köra något i stil med:


Pass 1:

Frivändningar/Militärpress (både var för sig och tillsammans som en enda övning)

Skivstångsrodd

Pass 2:

Marklyft

Pullovers

Isoleringsövning

Var 5:e dag så jag kör jag ett pass vilket innebär tre pass av vardera pass i månaden dvs. totalt sex pass.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tränade frivändning & militärpress, skivstångsrodd samt hantel-pullover ikväll. Gjorde en 10:a på 65 kg i frivändning & militärpress, en 10:a på 112.5 kg i pendlay-rodd och en 10:a på 52.5 kg i hantelpullover.

Imorgon blir det spinning!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tränade samma övningar ikväll dvs. frivändning & militärpress, skivstångsrodd och pullover.

Samma reps och vikter denna gång.

Imorgon ska jag cirkelträna och göra minst 300 reps med blandade övningar.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Hör och häpna. Det blev lite ben på schemat. Annars bänkfokus än. 140 känns lite avlägset, får se. Tvåa på 125, etta på 130 med mer. Gör sexor på 110 för volym också. 

  • 0

Ska egentligen träna ikväll men är förkyld. Skjuter på det någon dag.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

På tal om förkylning. Hade ansträningshuvudvärk och flimmer för ögonen när jag bänkade sist. Tänkte persa med en tvåa på 130 men det blev bara en etta och sen gjorde jag femmor på 115. Tangerat PB på respektive vikt men är jag helt frisk borde jag ha mer i mig.

  • 0

Suck. Då blir det ett sluta med eller kraftigt minska på övningar som belastar ländryggen, den här gången en längre period. Det är framför allt något som händer när jag kör mark över 50 kg, som gör att jag får mindre känningar i höger ben och fot (ffa dagarna efter jag kört 60 kg). Det föranledde att jag nu pratade med sköterska om det som rådgav mig att inte belasta ryggen på ett sådant sätt.
 
Tråkigt när det är mina favoritövningar det rör sig om. Men om jag bygger upp tillräcklig muskulatur runtom kanske jag kan återvända till övningarna.

Det är väl bra att sluta plåga ryggen när nab inte har hunnit få smärta, utan endast obehag...

  • 0

In reply to: @Lurkman

Det är väl bra att sluta plåga ryggen när nab inte har hunnit få smärta, utan endast obehag...

Jag tror själv inte på vila. Du borde få remiss till en sjukgymnast? 

  • 0

In reply to: @Ribcage

In reply to: @Lurkman Det är väl bra att sluta plåga ryggen när nab inte har hunnit få smärta, utan endast obehag... Jag tror själv inte på vila. Du borde få remiss till en sjukgymnast?

Tror du jag kan få en remiss trots att mina besvär är lindriga och hittills har varit övergående med vila?

  • 0

Kan du inte testa övningar där du använder lättare vikt, typ rumänska mark eller hyperextensions i ställning?

Tillagt 2022-05-31 17:26:

Eller övningar där ländryggen inte hamnar i en lika obehaglig position, t ex. hex deadlifts?

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Jo det borde jag ju testa. Och det är väl dessutom bra för muskeltillväxten att inte göra samma sak hela tiden, så får se detta som en möjlighet till att göra annat 

  • 0

Testa denna

https://fitnessvolt.com/back-extensions/

och ha en viktskiva i famnen.


När du blir starkare kan du byta från den som är på 45 grader till 90 grader.
https://abmachinesguide.com/90-degree-roman-chair-vs-45-degree-hyperextenion-bench/

Bra övningar som är skonsamma att träna.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Får hem nya löparskor idag. Ser fram emot att testa dem, men det är ganska blött ute nu så kanske avvaktar till söndag. 

  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!