Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Trist. Har själv haft uppehåll sedan den 23:e.


Tränade chins och dips igår. Gick lite segt efter uppehåll men skönt att vara igång. 

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Jag körde ett helkroppspass igen,känns bra. Jag har inte kört tyngre än 100 i bänk men försöker skynda långsamt. 

  • 0

Femma på 110 igen i söndags. Är tillbaka lite i taget. Ska köra idag igen. Får se hur tungt jag går eller om jag försöker få in volym ett tag. Träningsvärken är inte nådig efter uppstart.

  • 0

Snyggt! Jag var också ganska seg nu efter jul och vinterkräksjuka.

Jag tränade chins och dips ikväll igen. Gjorde en 10:a på 130 kg i dips och en 10:a på 120 kg i chins. Gick betydligt bättre idag. Imorgon blir det löpning på löpband tänkte jag. Ska springa bort lite julfläsk!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Just det ja, chins med vikt. Det kanske jag skulle köra idag. Tior kommer inte på fråga. 

Tyngsta jag kört i dips är drygt 120 kg. Men då är kroppsvikten runt 80. 

Vill också få bort lite fläsk nu ändå. Eller om jag skulle bli tokstark först. Kanske kan bli bägge. 

  • 0

Tior i dips med 120 kg? Eller färre reps?

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Näe det var lågreps där jag hängt på 40 kg på kroppen. Antog att du också räknade med kroppsvikt i dina vikter?

Jäkla tungt helkroppspass igår. Böj, bänk, chins och triceps. Körde hårt i alla och var trött redan innan. 

  • 0

In reply to: @Ribcage

Antog att du också räknade med kroppsvikt i dina vikter?

Ja, självklart. Haha 10:a på 120 kg extra vikt är ju nog något slags världsrekord.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tränade bänkpress, pendlay-rodd och benpress igår. Gjorde en 10:a på 107.5 kg i bänkpress, en 10:a på 111 kg i pendlay-rodd och några 10:or på 265-245 kg i benpressen.

Bra pass men fick tyvärr lite känningar i ländryggen efter pendlay-rodden. Ska vila lite i några dagar för känns inte så bra just nu. 

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Vilat länge igen pga dottern och jobb. Men körde ett bra presspass idag. Lite lågreps i bänk. Som mest en trea på 115, sen triceps, med pushdowns och rep superset med utsida axlar och baksida. Avslutade med pressar i axelmaskin. Bra pass, tjocka armar. 

  • 0

Kört ett pullpass. Märkbart medtagen från pushpasset, tar väl ett tag innan man är i fas igen. Men jag körde chins, sämre än vanligt, sen några ryggmaskiner för att avsluta med stångcurls och bakåtlutande hantelcurls. 

Helt ok pass ändå. Cyklat både till jobb och till gym.

  • 0

Vilade några dagar extra för ländryggens skull, men körde pendlayrodd, hantelpress och benpress igår. Gjorde en 10:a på 111 kg i pendlayrodd, 9:a på 50 kgs-hantlarna i hantelpress och några 10:or på 265-245 kg i benpress. Ländryggen kändes bättre idag men fortfarande inte helt bra.

Idag ska jag cykla en halvtimme på spinningcykel hade jag tänkt.

Längtar just nu efter att vintern ska vara över så jag kan börja jogga!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tränade hantelrodd, bänkpress och rumänska mark ikväll.

Gjorde en 11:a på 65 kg i hantelrodd, en 10:a på 110 kg i bänkpress och några 12:or på 116 kg i rumänska mark (EZ-curlstång).

Sprang även 5 km på löpbandet. Bra pass överlag och ländryggen känns nästan helt bra.

Imorgon ska jag cykla spinning 30 minuter. Ska bort med lite julfläsk tänkte jag...

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Det har nu två gånger inträffat att jag fått ischias-ish smärta efter jag tränat. Typ att jag får ont i en punkt över höger skinka och sedan har det strålat ner i högerbenet. Det är inte så farligt och är kanske larvigt att ta upp, kanske helt normalt för er som har tränat längre än vad jag har, men är det normalt...? Fick det första gången efter knäböj, andra gången efter marklyft. Är så nojig för att smärtan vid någon punkt ska sätta sig och ej gå över att jag ej kör lika djupa knäböj nu som förr och även överväger något motsvarande när det kommer till marklyft.

  • 0

In reply to: @Lurkman

Det är inte så farligt och är kanske larvigt att ta upp, kanske helt normalt för er som har tränat längre än vad jag har, men är det normalt...?

Det är nog vanligt men inte som det ska. Du kan ju vara lite sliten i ryggen och/eller stel i baksida lår så att det sliter i din rygg. Kanske rejäl uppvärmning och så lite stretch på kvällen skulle underlätta. 

Men tveka inte på att gå till en sjukgymnast, kan vara väldigt värt det. 

  • 0

Kör någon härinne kampsport? Brukar bli lite MMA-influerad boxning som cardio för mig på nästan varje pass. Taggar igång mig för att sedan attackera resten av kroppen med diverse övningar och sedan avsluta med bastu/kalldusch. 🥊 💪

Touché
  • 0

Ribcage: Tack för synpunkterna. Tror absolut att jag bör värma upp relevanta kroppsdelar mer. Och jag tror att detta har hänt när jag har tränat varannan dag i mer än tre dagar utan två dagars vila så viss slitenhet är nog en faktor (kör marklyft varannat pass och knäböj varannat).

Profeten: Jag lät tjejen trycka och massera där det gjorde ont men det blev bara värre. 😁

Tillagt 2022-02-02 14:03:

Jag har för övrigt börjat yoga de dagar jag ej gymmar, googlade mig till att det var ett bra komplement! Någon annan som yogar emellanåt?

  • 0

Har haft dottern mycket på sistone och krävande dagar så träningen har fått lida. Grymt skön träningsvärk efter femmor i mark i söndags dock så ska nog fortsätta med det. 4-6 reps och så många set jag känner för. Skulle gärna gymma hela helgen, och ta en lång bastu nån av dagarna. 

Jag vägde mig för övrigt för första gången sedan batteriet tog slut i min våg förra året. Vägde lite mindre än väntat.

In reply to: @MovieGame Fan

Kör någon härinne kampsport?

Hållit på med ju-jutsu och boxning men det var länge sen nu. Tycker om det dock!

In reply to: @Lurkman

Och jag tror att detta har hänt när jag har tränat varannan dag i mer än tre dagar utan två dagars vila så viss slitenhet är nog en faktor (kör marklyft varannat pass och knäböj varannat).

Ah, men du verkar lösa det bra med att kanske inte gå fullt djup och störa där för mycket nu när du känner av. Viktigast att hålla sig hel. Men tror på lite stretching om kvällarna med så du inte blir för stel i baksida som sagt. 

In reply to: @Lurkman

Det är inte så farligt och är kanske larvigt att ta upp, kanske helt normalt för er som har tränat längre än vad jag har, men är det normalt...?

Tränar inte knäböj eller vanliga marklyft så kanske inte bör svara, men om det gör ont så kanske du inte ska göra övningarna ett tag framöver. Både marklyft och knäböj ska vara lätta att skada ländryggen i, så ta det försiktigt.

Om du är orolig så finns det andra övningar som du kan pröva istället. Jag själv tränar rumänska marklyft och benpress främst, där jag iaf kan rekommendera rumänska marklyft eftersom man arbetar med förhållandevis lätta vikter jämfört med knäböj och marklyft. Annars har du även hack squats, med stången bakom benen, som liknar rumänska marklyft i utförande (fast tränar framsida lår istället för baksida lår), samt glute ham-raises i roman chair och kanske framförallt utfallssteg och split squats (där du tränar med ungefär halva vikten jämfört med knäböj vilket gör dem skonsammare för ländryggen).

Varken knäböj eller marklyft är några magiska måste-övningar, vilka de dock ofta framställs som.

Jag fick ju iaf någon liknande känning i ländryggen för ett tag sedan och jag vilade då från styrketräning i lite över en vecka. Jag duschade ryggen med varmt vatten varje gång jag duschade och smörjde in med linnement. Jag är verkligen ingen expert på skador i ländryggen men det i kombination med vila verkar ha hjälpt.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tack för synpunkterna. Efter att ha vilat från styrketräning i nästan en vecka har jag knappt kvar någon känning (gjorde ungefär samma sist). Jag har 1177:at mig fram till att den här typen av smärta inte beror på någon skada utan helt enkelt att ischias-nerven har blivit irriterad.

Jag ska överväga att byta ut övningarna. Det vore iofs lite tråkigt då marklyft är min favoritövning alla kategorier. Men jag tänker att jag åtminstone inte bör köra dem innan jag har fått upp rörligheten betydligt.

jag ska absolut testa rumänska marklyft, och benpress är ju kul! Men täcker jag in samma muskler med de övningarna? En grej jag tycker är bra med knäböj + benpress är mängden muskler man får med.

I vilket sammanhang fick du känningar i ryggen, vad hade du kört för övning?

  • 0

In reply to: @Lurkman

Tack för synpunkterna. Efter att ha vilat från styrketräning i nästan en vecka har jag knappt kvar någon känning (gjorde ungefär samma sist). Jag har 1177:at mig fram till att den här typen av smärta inte beror på någon skada utan helt enkelt att ischias-nerven har blivit irriterad. Jag ska överväga att byta ut övningarna. Det vore iofs lite tråkigt då marklyft är min favoritövning alla kategorier. Men jag tänker att jag åtminstone inte bör köra dem innan jag har fått upp rörligheten betydligt. jag ska absolut testa rumänska marklyft, och benpress är ju kul! Men täcker jag in samma muskler med de övningarna? En grej jag tycker är bra med knäböj + benpress är mängden muskler man får med. I vilket sammanhang fick du känningar i ryggen, vad hade du kört för övning?


Nu så har jag ju missat delar i denna konversation. Men, Rörligheten byggs ju upp i de övningar du tränat. DVS kör du djupa böj så får du rölighet i det osv. 

Men, i fallet marklyft och benböj så är det långsam utveckling, 100% fokus på bara tekniken i början eller under lång tid. Visst att man kan dra på lite i vikt om det känns bra men att köra relativt lätt (60-70%) för att bygga upp en trygg grund är viktigt. det sägs väl att det tar löjligt mycket mer tid att lära om än att lära rätt från början. 

Bålen är ju det man ska fokusera på. Och stark rekommendation är att lyssna på styrkelabbets marklyfts avsnitt i deras podd. Där förklarar det typ tänket i ett marklyft så pass jävla bra att man får extra bra tryck bara efter att lyssnat på avsnittet. 

Nu är jag ej proffs eller likande. Men teknik i mark det har jag lyckats bygga upp. RUmänska är otorligt roligt att köra. 

  • 0

Den ständiga frågan om hur jag ska lägga upp min träning. Jag har nu fyra dagar till förfogande. Behöver dela upp det så att jag kan bänka två gånger och få in både marklyft och böj. Gärna axlar och armar ordentligt. 

  • 0

In reply to: @Ribcage

Den ständiga frågan om hur jag ska lägga upp min träning. Jag har nu fyra dagar till förfogande. Behöver dela upp det så att jag kan bänka två gånger och få in både marklyft och böj. Gärna axlar och armar ordentligt.

Starkt tips är StrengthLog programmen. Jag kör powerbuilding 5 dagar i veckan men finns 4-dagars varianter med! 

  • 0

In reply to: @shadow of theguild

Starkt tips är StrengthLog programmen. Jag kör powerbuilding 5 dagar i veckan men finns 4-dagars varianter med!

Problemet är att jag inte kan följa ett sånt schema då mina dagar är så olika. Nu har jag fyra dagar på raken. Såna program är uppbyggda för fyra dagar under en vecka. Hade jag haft veckans sju dagar hade jag kört PPL 6 dagar typ. Hade jag spridit ut det mer kanske jag hade tränat på ett annat sätt. Men jag vet inte riktigt hur nästa vecka ser ut för mig.

Jag har egenskapta program och testar ibland andra. Helst hade jag gärna kört ett enklare toppningsprogram också för att komma in i styrkan igen. Hirvonens bänk eller RSR eller smolov jr till och med. 

Men tack för tipset! Använt deras app, men föredrar appen Workit som jag använt sedan 2017. 

  • 0

In reply to: @shadow of theguild

Men, i fallet marklyft och benböj så är det långsam utveckling, 100% fokus på bara tekniken i början eller under lång tid. Visst att man kan dra på lite i vikt om det känns bra men att köra relativt lätt (60-70%) för att bygga upp en trygg grund är viktigt. det sägs väl att det tar löjligt mycket mer tid att lära om än att lära rätt från början.  Bålen är ju det man ska fokusera på. Och stark rekommendation är att lyssna på styrkelabbets marklyfts avsnitt i deras podd. Där förklarar det typ tänket i ett marklyft så pass jävla bra att man får extra bra tryck bara efter att lyssnat på avsnittet.

Intressant. Jag har nog varit alldeles inriktat på att maxa, ffa marklyft. Och jag tror det resulterade i att tekniken brast i när jag slog mitt personliga rekord senast jag tränade. Var mer trygg med min teknik/rörlighet än jag förtjänade.

 Tack för poddtipset, visste inte att styrkelabbet hade en podd.

  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!