Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


OK, då förstår jag.

Nu har jag ju gymmet väldigt nära så är väl inget jätteproblem men det skulle ändå vara skönt om man hade ett eget rum avsett för träning. Vi kommer eventuellt flytta inom en snar framtid och då kanske jag får plats med ett hemmagym i ett av rummen i det nya huset.

Skulle isf. vilja ha en internationell skivstång med tillhörande vikter och skivstångsställning samt träningsbänk. Sedan skulle jag även vilja ha en kombinerad latsdrag/roddmaskin med rejält tilltaget viktmagasin samt en kombinerad situpsbänk/ryggresningsbänk.
I övrigt skulle jag även vilja ha plats för en slagsäck, yta att hoppa rep på och spinningcykeln som vi redan har.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde militärpress, latsdrag och benpress plus lite kabelflyes ikväll. Gick bra, iaf i latsdraget.

Fick för mig att testa ( efter uppvärmning och stegvis upptrappning av vikten såklart) att maxa hela viktmagasinet på latsdraget, som är på 295 lbs dvs 134 kg.
Och det gick faktiskt med lite krumbuktande.
Blev imponerad av mig själv!
Därefter gjorde jag en 10:a på 225 lbs (ca 102 kg) följt av en 10:a och en 9.a på 220 lbs samt en 9:a på 210 lbs. Gjorde avslutningsvis ett set på 190 lbs där jag lyckades krama ur 8 reps. Kändes riktigt bra.

I militärpress gick det inte fullt lika bra. Har fått lite känning i vänstra axeln och gjorde pga. det bara två 10:or på 55 kg samt två 10:or på 50 kg. Känns väl sisådär. Hoppas att det läker till nästa vecka annars får jag helt enkelt träna lite lättare (typ 15 reps) i den övningen några veckor framöver eller ev. köra sittande hantelpress istället.

Benpressen gick som den brukar. Gjorde fyra 10:or på 235 resp 245 kg.
Kabelflyes körde jag tre 12:or på 36 kg.

Gillar mitt nya gym. Eftersom gymmet till att börja med är av mediumstorlek så är det lagom med folk (Blir lätt stressad när det är packat på gymmet).
Sedan är det trevlig träningsmiljö och det har all utrustning man behöver. Bra konditionsmaskiner och bra urval av träningsmaskiner. Gillar både magmaskinen och benpressen samt även cable-crossen, som har väl tilltaget viktmagasin vilket gör att man kan bl a. kan köra cable crunches. Sedan gillar jag som jag nämnt tidigare både latsdraget och kabelrodden som är riktigt sköna att sitta i precis som cable crossen har väl tilltaget viktmagasin och flera olika sköna grepp man kan koppla på kablarna.
Bänkpress-bänken är förvisso kass men de har ett bra power rack där man kan köra istället så det gör ingenting.
Det enda jag saknar är lite tyngre hantlar att köra hantelrodd med. De har bara upp till 45 kg.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jag hoppade på Hirvonens bänkprogram och råkade nog sätta ett för högt max. Känner mig svag och dålig. Men ettorna ger nog bra maxstyrka. Fortsätter och får väl korrigera ifall det blir för jobbigt.

Annars högreps militärpress och lite sånt idag. Har inte ökat i böj riktigt, kan nog köra lite hårdare där men det är ingen favorit.
  • 0
"Jo, allt för många duktiga tjejer är starkare än mig i ben."

Fast hon väger ju strax över 50 kg typ och jag 96 kg så jag lyfter ju "egentligen" mer än henne ändå. Hon lyfter ca 150 kg och jag 85 + 96 = 181 kg.

Tillagt 2019-11-30 01:00:
Men ändå imponerande att en sån liten plutt kan vara så stark i benen.


"Jag hoppade på Hirvonens bänkprogram och råkade nog sätta ett för högt max. Känner mig svag och dålig. Men ettorna ger nog bra maxstyrka."

Vilket max satte du?

Tränar du på en atletklubb förresten? Eller vanligt kommersiellt gym?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde bänkpress/lutande hantelpress, kabelrodd och situps samt övade lite frontböj, ikväll.

I bänkpressen gjorde jag en 10:a med lätt studs på sista reps, på 100 kg, sedan en 6:a på 110 kg och till sist två 10:or på 95 kg. Därefter gjorde en 8.a och en 7:a på 40 kg i lutande hantelpress.

Supersetade med situps i situpsbänk. Gjorde på brantaste lutningen 15 reps utan vikt. Därefter en 10:a med 5 kg bakom nacken följt av två 10:or med 2.5 kg bakom nacken.

Kabelrodden fyra 10:or på 100 kg

Till sist testade jag som sagt lite frontböjteknik och tyckte det gick ganska bra. Kan gå mycket djupare i frontböj än med vanlig knäböj. Gjorde några lättare set med 40, 60 och 80 kg. Ska försöka nöta in tekniken och på sikt skippa benpressen hade jag tänkt.

Har tänkt ett ut ett nytt träningsprogram som ser ut såhär.

Pass A

1. Militärpress
2. Latsdrag
3. Utfallssteg
4. Isoleringsövning

Pass B
1. Bänkpress
2. Kabelrodd
3. Frontböj
4. Isoleringsövning

Isoleringsövning innebär att jag varvar mellan exv. situps, rygglyft, bicepscurl, tricepspress, flyes, omvända flyes, vadlyft osv. Kör den övning som jag för dagen känner för att köra tänkte jag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde militärpress, utfallssteg samt hantel-pullover med negativ lutning ikväll.

Inget att rapportera annat än att jag testade att köra utfallssteg med stången på bröstet istället för bakom nacken. Gick förvånansvärt bra. Trodde jag skulle tappa den hela tiden.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Du verkar köra på bra, tungt också!

Jag skippar benpress, men kör ingen frontböj. Har svårt att få till armarna på ett skönt sätt. Så jag kör vanliga böj, djupa, och sen benspark. Men kanske blir frontböj något pass. Är nöjd nu att jag kör ben så pass ofta jag gör. Inte gjort det i min träning tidigare. Även om det inte är så seriöst nu.

Jag satte 130 som max i bänken, men tror inte jag tar det på den bänken, i dagsläget. Men jag kör på med mitt schema tills det blir för tungt.

Men jag är i lite av en svacka för tillfället. Kör på eftersom. Inga skador och sådär iallafall. Idag blir det mest rygg och så lite tung militärpress. Skulle kunna köra biceps också, för skojs skull.
  • 0
Ok, segt men sånt som ju inträffar lite nu och då.

Jag körde bänk-/hantelpress, kabelrodd, utfallssteg och situps igår.

Inte mycket att rapportera annat än att jag gjorde en snygg 10:a på 100 kg första setet i bänken och därefter en 6:a på 110 kg.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Har gjort lite ändringar i mitt program återigen. Tänker köra såhär:

Pass A

Skivstångsrodd (strikt)
Bänkpress/hantelpress
Rumänska marklyft
Situps

Pass B

Militärpress
Hantelrodd
Utfallssteg
Isoleringsövning
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jag gjorde 6x6 på 105 kg, gick bra. Kommer fortsätta med programmet tills det inte går.

Ser ut som ett bra program det där. Visst missar du lite som utsida axlar och vertikalt drag men svårt att få med allt om man ska köra minimalistiskt.

Längtar till mot sommaren då jag tänkt dra ner på vikten en del. Känner mig i bra form nu men inte sådär rippad.
  • 0
Nja, jag tänkte köra skivstångsrodd (någon Pendlay-variant) ett tag framöver för att träna lite mer ländrygg. Men hantelrodden kan jag lika gärna byta ut mot latsdrag eller kabelrodd. Eller pullovers för den delen.

Tillagt 2019-12-09 20:15:
Utsida axlar är väl ganska svårt att få till en bra övning på. Får lite i militärpressen iaf.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Fick feeling och böjde 130 kg idag. 137,5 var lite för tungt, men det var inte långt ifrån. 140 i år och 150 nästa hade varit fint.
  • 0
Grattis! Bra jobbat, även fast jag inte har jättebra referensram på knäböj...

Testade att köra lite pendlay-rows ikväll. Gick sisådär. Gjorde en 10:a på 90 kg följt av några 10:or på 85 kg.
Hade tänkt ge skivstångsrodd en chans eftersom den anses så bra men har egentligen aldrig gillat den övningen. Tycker den tar mest på ländryggen och knappt något på övriga ryggen. Får se hur jag gör med den framöver.
Håller på att testa fram ett nytt schema nu som jag tänkte köra hädanefter och provar därför lite nya övningar.

Tränade hursomhelst även rumänska marklyft och militärpress samt lite hantelcurls.
I militärpressen gjorde jag en fin 10:a på 57.5 kg följt av en 9:a på samma vikt samt därefter två 10:or på 55 kg. Hantelcurl 8:a på 27.5 kg följt av en 10:a, 9:a, 8:a på 25 kg. Rumänska marklyft håller jag fortfarande på att lära mig men testade lite olika vikter för att se var jag ligger någonstans.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde lite hantelpress, hantelrodd, situps och utfallssteg ikväll.

Gick sämre i hantelpressen än det brukar göra...av någon anledning. Gjorde en 7:a på 47.5 kg för att sedan göra 8:or på 45 kg. Så kan det väl vara ibland.
Hantelrodden gick dock bra. Gjorde en strikt 10:a på 57.5 kg vilket är som det brukar vara.
Gjorde även lite situps i situpsbänken samt utfallssteg på 85 kg, fyra set vardera.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Åkte på en magsjuka och gick ner några kg. Formen är sådär. Blev några femmor och ett par fyror på 110 kg i bänk ändå första passet efter. Skulle reppa ur på 80 men efter 16 kändes det som att axeln höll på att hoppa ur led så fick ropa till kompisen att ta stången.

Imorgon blir det mark eller böj, vet inte riktigt. Kanske först böj och sen mark. Kring jul blir sällan träningen särskilt bra har jag erfarenhet av.
  • 0
Jag är på jobbresa just nu så kan inte träna som jag vanligen gör onsdagkväll, men jag ska ner till hotellgymmet och sätta ihop något slags pass. De har hantlar upp till 24 kg så kan köra flyes, omvända flyes, hantellyft, pullovers och lite biceps och triceps-övningar. Tänkte även ro lite på deras Concept 2-roddmaskin. Blir nog efter middagen när maten sjunkit undan.

Tillagt 2019-12-18 16:18:
Segt med magsjuka. Hade känningar själv för någon vecka sedan.

Har själv fått lite axelproblem i form av lite känningar i rotatorcuffen, så kanske bara bra att det blir ett lättare pass. Fått det för att jag hållit skivstången onödigt brett när jag kört militärpress, tror jag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Du först!

Jag kommer inte lägga ut några spännisbilder förrän jag gått ner 5-6 kg så det blir nog till sommaren! Håller dock just nu på och försöker ligga på ett 500 kcal underskott varje dag. Kommer bli svårt nu under jul känner jag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde lite nya övningar igen. Blev militärpress, hantelrodd, skivstångs-hackböj och liggande tricepspressar.

Gjorde en 10:a på 60 kg i militärpress vilket är nytt rekord följt av en 9:a på samma vikt. Därefter två 10:or på 55 kg.
(Har ökat på rätt bra i den här övningen verkar det som då jag kört den dubbelt så ofta som innan.
Ska testa 77.5 kg och även 80 kg nu på torsdag. Tror jag klarar båda faktiskt. Ska även testa att maxa på 132.5 och 135 kg i bänken på söndag. Får se hur det går.)

Hursomhelst så tränade jag även hantelrodd tre 10:or på 57.5 kg följt av en 12:a på 52.5 kg.

Hacksquat körde jag för första gången och gjorde fyra 12:or på 100 kg. Kändes faktiskt bra. Kul övning som jag ska ge en chans till.

Liggande tricepspressar blev det tre set, 10 reps på 55 kg och en 10:a på 50 kg.

Bra pass och kände mig i bra form. En veckas vila gjorde susen!

Tillagt 2019-12-24 00:07:
Eller snarare en vecka med endast ett lättare myspass på hotelgymmet, gjorde susen!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde lite militärpress, marklyft och bicepscurl ikväll.

10:a och 9:a på 60 kg i militärpress följt av tre 9:or på 55 kg.

Marklyft testade jag för första gången och gjorde fyra 10:or på 130 kg. Kändes som jag hade mer i tanken men körde inte tyngre eftersom det mer eller mindre är första gången som sagt.

Bicepscurl två 10:or på 55 kg och två 10:or på 50 kg.

Bra tryck!

Tillagt 2019-12-26 22:52:
Gör min maxning i militärpressen nu på söndag istället i samband med att jag maxar i bänken. Målet är 80 kg resp 135 kg i militärpress och bänkpress som sagt. Borde kunna fixa det.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Lycka till med maxningen! Jag har haft julträning med tre syskon och farsan. Det blev inget nytt pb men lyfte 130 i böj och en sjua på 110 i bänk
Kändes stabilt.
  • 0
Kände mig lite småseg igår kväll men gjorde trots det ändå maxningar i både militärpress och bänkpress. I militärpressen tog jag 77,5 kg ganska komfortabelt samt även 80 kg, som dock gick betydligt segare. I bänkpressen gick det däremot sämre trots att jag inledde med den och tog där endast 132,5 kg men var även ganska nära på 135 kg. (Körde utan passare så jag fick rulla ner stången längs magen).

Efter det körde jag bänkpress fyra lättare set på 85 kg x 12 reps vardera, kabelrodd fyra set 100 kg x 10 reps och situps fyra set 5 kg bakom nacken x 10 reps på 35 graders lutning.

Ska göra ett nytt försök på 135 kg om någon vecka tänkte jag. Militärpressen tror jag dock det dröjer innan jag ökar i för där fanns det inte mycket kvar att ge.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Körde bänkpress/hantelpress även igårkväll. Blev en 10:a på 100 kg, en 6:a på 110 kg och en 12:a på 95 kg. Sedan gjorde jag en 9:a och en 8:a på 45 kgs-hantlarna.

Latsdrag två 10:or på 100 kg, en 10:a på 97,5 kg och en 10:a på 95 kg.

Benpress fyra 10:or på 255 kg

Tricepspress en 12:a på 45 kg, en 10:a och en 9:a på 50 kg samt en 12:a på 40 kg.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Vad du tränar på bra då. Heja!

Med tanke på hur risig jag har varit på sistone har jag tränat jäkligt bra. Styrkan är inte där pga sjuk, men jag gör riktigt bra pass.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!