Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Back 4 Blood

Back 4 Blood

Vi har tokspelat Back 4 Blood-betan och bjussar nu på våra första intryck av vad Turtle Rock har att erbjuda från den andliga Left 4 Dead-uppföljaren...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Som så många andra hängde jag på låset när Back 4 Blood-betan nyligen drog igång. Jag fullkomligen älskade Left 4 Dead när det begav sig och tycker inte riktigt att andra utvecklare samt spellägen som Horde lyckats erbjuda samma grej. Att Turtle Rock därför återvänder för att göra den andliga uppföljaren som så många fans efterfrågat, är därför en smärre dröm som går i uppfyllelse.

Men Left 4 Dead och dess uppföljare är spel som spelats kontinuerligt i åratal utan insatser från utvecklarna. Att lyckas skapa sådan magi är givetvis inte det lättaste. En beta är såklart heller inte tillräckligt med material för att besvara om detta är en titel som också kommer spelas i tio år framöver, men den kanske kan ge en vink om jag vill ha mer av det eller ej, tänkte jag för mig själv och gav mig ut på överlevnadsuppdrag med sambo och goda vänner.

Back 4 Blood
Redan i beta-stadiet känns Back 4 Blood förvånansvärt välputsat med snygga detaljer.
Detta är en annons:

Kort sagt handlar det alltså återigen om att spela igenom banor tillsammans medan zombies av alla former och storlekar kontinuerligt attackerar dig och upp till tre vänner (botar används om ni inte är nog många). Ganska snart visar det sig att det visserligen finns väldigt många likheter med just Left 4 Dead, men även så mycket nytt att det absolut inte är frågan om samma spel i modernare skrud, utan om ett helt nytt koncept som står på egna ben.

Det mest uppenbara noterar du så snart du startar spelet och hamnar i dess hubbvärld. Ett slags läger där du kan göra inställningar som att välja karaktär, prova vapen, välja spellägen och annat. Viktigaste nyheten i demot är den kortlek du använder dig av i spelet, som ser till att ingen runda blir den andra lik genom att du ger dig själv och ditt lag olika förutsättningar och utmaningar. Ett lysande inslag som kommer bidra till att spelet känns fräscht länge om korten balanseras väl mellan nackdelar/fördelar. Eftersom varje karaktär dessutom har unika egenskaper, går det att skaka om äventyret ännu mer och se till att gruppen kompletterar varandra väl.

Back 4 Blood
Flera gånger blir striderna så hårda att det känns som att man aldrig kommer överleva.

Du har dessutom möjligheten att bära med dig föremål som kan öppna dörrar, hela andra spelare, taggtråd och annat, och sammantaget finns här ett helt annat speldjup - utan att det någonsin känns överväldigande. De olika vapnen använder dessutom olika ammunition, och det går lätt att dela med sig av det man har med sig, vilket uppmuntrar till att hjälpa varandra och se till att gruppen nyttjar olika bössor. Jag spelade mestadels hagelbrakare och kunde därför frikostigt ge bort bland annat den gevär- och pistolammunition jag plockat på mig till mina medspelare.

Detta är en annons:

Överhuvudtaget tog det mig runt en timme att komma på att Back 4 Blood är just Back 4 Blood och inte Left 4 Dead 3. Där och då började jag uppskatta det desto mer och kunde avnjuta demot för vad det är. Glöm exempelvis Campaign Versus utan se detta som ett nytt spel istället. Jag har sett att somliga är väldigt upprörda över detta, och frågan är om inte Back 4 Blood fått en bättre mottagande från gamla Left 4 Dead-fans om det inte hade haft ett snarlikt namn och marknadsförts just som en andlig uppföljare.

Back 4 Blood
Back 4 Blood ingår från dag ett med Xbox Game Pass när det släpps den 12 oktober.

Nåväl. Vi röjde oss fram genom de lagom långa uppdragen som tar ungefär 20-30 minuter att spela igenom. Variationen i bandesignen och uppdragen var god, fienden överraskar ofta och striderna är hektiska. Inte sällan hade alla slut på ammunition och tvingades fly eller så fick vi hugga oss fram med brandyxor, machetes med mera för att ha en chans att klara livhanken. Rätt vad det är dör någon och måste helas medan en bomb-timer tickar ner samtidigt som 15 arga zombies snabbt närmar sig. Demot är fullt av dessa häftiga ögonblick, vilket lovar gott inför det färdiga spelet i oktober.

Rent grafiskt flyter det på väldigt fint, även om nätverkskoden verkar behöva lite kärlek med en del lagg och märkliga beteenden. Världen är detaljerad och känns naturligt avgränsad så jag aldrig upplever att det är osynliga väggar som lotsar oss framåt, utan vi går alltid i en viss riktning av vad som upplevs som fri vilja, även om det egentligen är en chimär och tämligen linjärt. Det finns även riktigt underhållande vapen att hitta med variationer och tillbehör som gör att man kan få veritabla drömkrutpåkar. Jag själv hade en hagelbrakare med automatfunktion som fungerade på långt håll kompletterat med ett extra stort magasin. Det blev fin förstörelse, kan jag meddela.

Back 4 Blood
Vissa inslag förklaras inte särskilt väl i betan, och förhoppningsvis finns en bättre tutorial i det färdiga spelet.

Kort sagt är jag mer positivt inställd till Back 4 Blood efter att ha spelat det än vad jag var innan. Detta är inte Left 4 Dead 3 utan ett spel som står på helt egna meriter och det lär bli svårt att ha tråkigt med sina vänner i denna stenhårda värld. Den 12 oktober är det premiärdags för Back 4 Blood, och vi återkommer såklart med recension.

HQ

Relaterade texter

1
Back 4 Blood: Tunnels of TerrorScore

Back 4 Blood: Tunnels of Terror

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har gett oss ut på skattjakt i övergivna, men zombiefyllda, tunnelsystem i den första expansionen till Back 4 Blood...

Back 4 BloodScore

Back 4 Blood

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har återigen tuktat zombies, denna gång i den andliga uppföljaren till Left 4 Dead. Har Turtle Rock något nytt att tillföra detta småtrötta koncept?



Loading next content