Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Dark Pictures: House of Ashes
AKTUELLT: E3 2021-täckning

The Dark Pictures: House of Ashes

Supermassive Games använder återmatningen från de två första delarna i The Dark Pictures Anthology för att verkligen bjuda på något extra i den kommande tredje delen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Will Doyle, game director hos Supermassive Games, presenterade nyligen det senaste kapitlet i deras skräckspelserie; The Dark Pictures: House of Ashes. I det första avsnittet, The Dark Pictures: Man of Medan, följde vi med några vänner på en läskig båttur i Stilla havet och i uppföljaren, The Dark Pictures: Little Hope, fick vi uppleva Salems häxjaktsrättegångar på nära håll. House of Ashes tar oss ännu längre in i det förflutna då det utspelar sig djupt under jorden i ett gömt tempel som har legat begravt i ökensanden i årtusenden.

Nästa The Dark Pictures Anthology-titel utspelar sig i Mellanöstern under Irakkriget, runt 2003. Den amerikanska militären misstänker en dold vapengömma någonstans i öknen och påbörjar en attack. Trupperna hittar inte de vapen de letar efter, utan hamnar istället i ett bakhåll. Sammandrabbningen leder till ett jordskred som blottar delar av ett underjordiskt tempelkomplex och soldater från båda sidor sjunker ner i djupet av de gamla byggnaderna.

Doyle förklarar att just detta tempel byggdes av den självutnämnde gudakungen Naram-Sin i det forntida kungariket Akkad. Han ska ha byggt denna plats omkring 2250 före Kristus för att rädda sitt land från fruktansvärda farsoter. Men gudarna har verkligen inte förlåtit honom för hans synder, utan istället förvandlat denna plats till ett näste av omänskliga monster. Även om det är oklart vad dessa varelser egentligen är, blir det faktum att de utgör ett mycket verkligt hot tydligt efter bara några minuter. Enligt game director är de "ännu värre än massförstörelsevapen".

Detta är en annons:
The Dark Pictures: House of AshesThe Dark Pictures: House of Ashes
Mytiska och övernaturliga tempel är tema denna gång.

Eftersom situationen mycket snabbt spårar ur måste våra karaktärer bortse från sina militära skillnader och hitta en väg ut ur detta elände tillsammans. I detta skräckäventyr kommer vi att spela fem karaktärer med militär bakgrund. De flesta av karaktärerna är amerikanska, men en israelisk soldat har inget annat val än att också ansluta sig till dem. CIA-officeren Rachel King, spelad av Ashley Tisdale, och hennes make överste Eric King är med på detta uppdrag tillsammans. Eftersom vi i House of Ashes för en gångs skull inte spelar som tonåringar borde de erotiska spänningarna också bara bantade, men en sådan här dysfunktionell "familj" för såklart med sig sin alldeles egna svans av problem.

De två soldaterna Jason Kolchek och Nick Kay beskrivs som vänner som känner varandra sedan länge. Jason har dock en högre militär rang, så hans vän måste lyda hans order... Å andra sidan har vi även den irakiska officeren Salim Othman, som får kämpa mot sin övertygelse för att följa den amerikanska militären. Kärnan i House of Ashes är att berätta en historia om lojalitet och tillit, eftersom samarbetet mellan alla dessa människor är avgörande för att kunna överleva den farliga situation som Supermassive Games skapat. Det är upp till oss om dessa karaktärer kommer att avsluta sin resa levande. Storyn kan nämligen ta slut utan att en enda karaktär överlever.

The Dark Pictures: House of AshesThe Dark Pictures: House of AshesThe Dark Pictures: House of Ashes
Soldater från olika bakgrunder måste samarbeta för att överleva.,
Detta är en annons:

Att avslöja det mysterium som omger denna urgamla plats kommer att vara en annan viktig del av storyn. Vi kommer inte att behöva klämma oss igenom smala tunnlar hela tiden, eftersom vi också kommer att utforska stora grottor. Katakomberna når hundratals meter ner i marken och Supermassive Games nämnde några inspirationskällor för deras "utforskande skräck": Aliens, Predator och The Descent är bland dem, liksom H.P. Lovecrafts roman "At the Mountains of Madness". De första exemplen bör ge dig en uppfattning om de omänskliga fiender som väntar i mörkret.

Under sin presentation tog Doyle upp några förbättringar som Supermassive Games tog med sig baserat på feedback från Little Hope och Man of Medan. Det största tillägget är införandet av en fritt roterbar 360-graders kamera som du har full kontroll över. Utvecklarna har också justerat svårighetsalternativen, där vi nu har tre alternativ tillgängliga och kommer även att kunna anpassa utmaningen som quick-time events (QTE) ger. I House of Ashes kan vi till exempel ställa in tidsramen och hastigheten som krävs för vissa utmaningar. Dessutom betonades den "grafiska detaljnivån" på nästa generations plattformar, utan ytterligare detaljer.

I likhet med tidigare delar i The Dark Pictures Anthology kommer du att kunna spela House of Ashes med dina vänner. Totalt fyra spellägen utlovas, men ett är reserverat till de som förhandsbokar (tidigare har dock detta extraläge gjorts tillgängligt för alla spelare efter lanseringen). I Shared Story spelar du hela spelet tillsammans med andra online. I Movie Night väljer upp till fem vänner offline en karaktär i början av spelet och de tar över kontrollen denne så fort det är deras tur.

The Dark Pictures: House of AshesThe Dark Pictures: House of Ashes
Det finns flera förbättringar jämfört med föregångarna, inte minst vad det gäller kameran.

Standardupplevelsen är dock singleplayer i "Theatrical Cut" och om du köper "Curator's Cut" får du ett alternativt perspektiv från andra karaktärer samt nya scener. Hur det kommer att skilja din spelupplevelse kan du märka av tidigt i House of Ashes: Vanligtvis spelar vi marinsoldaten Nick som letar efter sin kompis/chef Jason. I Curator's Cut spelar vi dock Jason som träffar Nick. De båda utforskar försiktigt olika tunnlar och de har andra samtalsalternativ till sitt förfogande. I slutet blir de attackerade av okända monster, men de kan fly tillsammans (till skillnad från vissa mindre lyckligt lottade soldater).

Tio minuter gameplay och mellansekvenser berättar egentligen inte särskilt mycket om spelet, men om du är bekant med föregångarna, kommer House of Ashes ändå att introducera en ny miljö och nya utmaningar till den befintliga formeln. Grottorna är ofta väldigt mörka, men du kan lysa upp dem med en ficklampa som i sin tur saktar ner våra rörelser, men det är ännu inte känt hur detta kommer att påverka vår upplevelse. Kanske har vi i vissa scener inte tillräckligt med tid att se oss omkring i lugn och ro? Det skulle definitivt bidra till den skräck som House of Ashes siktar på, när det släpps senare i år till både för och den nuvarande generationens konsoler.

HQ

Relaterade texter

0
The Dark Pictures: House of AshesScore

The Dark Pictures: House of Ashes

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Det har blivit dags att förkovra sig i skräckäventyr med övernaturliga inslag i den tredje delen av The Dark Pictures-serien, precis lagom till Halloween...



Loading next content