Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Microsoft Flight Simulator

Microsoft Flight Simulator

Microsoft och Asobo Studio siktar mot skyarna med sin kommande flygsimulator och Adam har provat!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Mängden spel med namnet "simulator" i namnet är överväldigande, och antagligen är mer än hälften av dessa namngivna sarkastiskt och fyller ut Steams fortsatt växande utbud av lågbudgetspel. Men bland de seriösa spelen så är Microsoft Flight Simulator antagligen ett av de med inte bara rikast historia men också högst ambitioner idag. Jag har fått chansen att prova på Flight Simulator, som släpps om bara några få veckor och på förhand är det ett av de mest ambitiösa projekten jag fått känna på.

"Vi visste redan från början att hela världen skulle vara med," berättade Jorg Neumann, bossen för Microsoft Flight Simulator när jag pratade med honom. "Något annat skulle inte accepteras av fansen." Jag tog detta med en enorm nypa salt såklart. Vi är just nu på randen av en ny generation och många löften sipprar fram genom internet på grund av det. Så det var såklart det första jag testade när jag väl fick förhandstitten installerad och startade det. Jag greppade en Xbox-kontroll och letade sedan upp Falköpings lokala flygplats, en populär plats för segelflygare i min hemstad. Jag tog sedan ett propellerplan, ett Diamond DA62, och tog till skyarna.

Microsoft Flight Simulator
Även den lilla gården i Västergötland jag växte upp på finns med i Flight Simulator.

Till min förvåning kunde jag direkt börja se landmärken från ovan. Jag har inte besökt Falköping på snart 15 år men kunde genast känna igen mig. Mösseberg, med staden vid sin fot, det lilla lokala köpcenter-området, rondellen där McDonalds låg (jag minns hur folk utbrast "nu är vi en riktig stad" när det öppnades). Jag började följa vägarna, de som rundade Ålleberg, ännu en närliggande höjd, och fann Vartofta, en ort där min skola låg. Efter att ha från minnet av många bilresor följt vägarna ut mot skogen så kunde jag till sist hitta det - mitt barndomshem. Ett hus, längst med en grusväg, tvärs emot en gammal lada och mellan en åker och en hage. En plats jag knapps ens kunde tänka mig finnas på en karta, finns som 3D-modeller representerat i en flygsimulator. Detta är verkligen en kopia av vår värld.

Detta är en annons:

"Det har varit en lång process," förklarade Martial Bossard, ledande mjukvaruingenjör från Asobo för mig. "Vår maskininlärning har tränats länge för att lära sig känna igen och generera objekt från Bing Maps. Det är två petabyte med data där vi behöver kunna se vägar, hus och träd." Det är imponerande, men det är inte bara autogenererat material. 37000 flygplatser i Microsoft Flight Simulator har alla justerats med landningsbanor, gångar för plan och liknande, med hjälp av partners. Det kommer även att finnas så kallade "fotogrammetri", där specialhanterade städer och hubbar fått sig en extra nivå av detaljrikedom, men landmärken har också fått extra översyn. "Världen kommer fortsätta att uppdateras med tiden, för alla utan extra kostnad. Fler fotogrammetiska städer kommer att arbetas på, genererad terräng kommer bli mer precis."

Microsoft Flight Simulator
Microsoft Flight SimulatorMicrosoft Flight Simulator
Mycket tid har lagt på antagligen de vackraste molnmassorna bland alla spel, som kastar skugga både på sig själva och marken under.

Men en imponerande värld hade varit meningslös om det inte lagts tid på själva simuleringen och det är många faktorer som nu räknas in. Varje flygplan har nu över 1000 individuella punkter som påverkas av yttre krafter. Nu är det inte bara en enda status som påverkar varje flygplan, utan kastvindar och turbulens kan nu ha inverkan på individuella delar av planets yta och aerodynamiken ger oss också mer realistisk fysik om vi försöker återfå kontrollen på grund av ett motorhaveri. Jag märkte själv hur de olika planen, som alla har en väldigt unik känsla, på samma platser och väder kunde agera olika beroende på motorer, storlek och vikt.

Detta är en annons:

Ännu en del av simuleringen är vädret. Du kan välja att starta var du vill i världen med olika väderslag (som du också i en panel kan justera medan du flyger), eller också använda realtidsväder. Så inte nog med att du kan ta ett sjöflygplan och beskåda den återskapade soluppgången i realtid, du kan även beskåda morgondimman som ligger över marken, eller den ankommande stormen. Temperaturer, vindriktning och liknande, som då tas från riktiga vädertjänster, beräknar allt från molnbildning, intensitet av regn, turbulens när bergskyld luft rullar ner över varmare landskap med mera. Tredimensionella moln släpper ner volumetriskt regn, kall luft bildar is på planets yta och system. Vädret i Microsoft Flight Simulator kan faktiskt vara spelets höjdpunkt, speciellt med vad som kan vara den mest imponerande molnrenderingen jag skådat.

Microsoft Flight Simulator
Microsoft Flight SimulatorMicrosoft Flight Simulator
Världens mest avlägsna hörn finns att utforska och utmana här.

"Det jag fått lära mig under utvecklingens gång är att detta är ett samarbete", förklarar Joel Neumann när jag frågade vad som var svårast med att sammanställa allt detta. "Alla har behövts för att göra detta till en verklighet. Ingenjörer och teamen från Asobo, Microsoft och Azure, forskare, piloter, alla våra partners och tillverkare. Alla har bidragit oerhört till detta projekt."

Och på tal om partners så har vi också ett hyggligt bra utbud av flygmaskiner i Flight Simulator. Passagerarflygplan som Airbus A320Neo och Boeing 747-8 får sällskap från Cessnas av olika storlekar, stuntflygplanet Aviat Pitts Special S2S, sjöflygplanet ICON A5 (som med tanke på de 117 miljoner sjöar i spelet kan rekommenderas) och så vidare. Det kommer finnas 20 olika flygplan i grundversionen av spelet (med totalt 25 i Deluxe Edition och 30 i Premium Deluxe Edition). Alla med modellerade, belysta cockpitar med funktionella paneler och utrustning. Jag trillade nästan av stolen när jag under flygandets gång kunde ta datormusen och manuellt justera reglagen på panelen.

Microsoft Flight Simulator
Microsoft Flight SimulatorMicrosoft Flight Simulator
Det finns gott om val för vilka simulationer, rutter och svårighetsgrader vi kan spela. Även vädret kan bytas i realtid om vi skulle känna för det.

Spelet kommer också ha imponerande brett med sätt att spelas på. Jag nämnde ovan att jag lyckades genomföra min första flygning med tangentbordet och en Xbox-kontroll, men det finns också gott om stöd för tredjepartstillbehör, något Microsoft talat väldigt väl om vad gäller just partners. Jag blev försedd med flygutrustning som Thrustmasters pedalroder och Honeycombs flygratt, som båda automatiskt dök upp i spelets inställningar och lät mig justera vad de olika knapparna skulle göra. Jag testade även att plugga in min egna Thrustmaster HOTAS T.Flight X, en billig och enkel spak med reglage jag köpte för Elite Dangerous, dök upp med bild och lät mig kartlägga knapparna hur jag ville. Den version jag spelade verkade inte vara helt tillmötesgående med att låta mig justera gasreglagets roll så jag fick fortfarande reglera motorerna med knappar, men det kan också vara min egna sinnesslöhet som spökat när jag försökte.

Microsoft var dessutom tydliga med att spelet trots sin komplexitet också försöker vara så tillmötesgående som möjligt för nya spelare. Det finns en genomgående serie av handledningsuppdrag där vi i ett Cessna 152 får lära oss kontrollerna, starta, landa, principer kring flygregler och liknande. Det finns också en ny funktion som alltid är bara ett tryck bort; en checklista, som går igenom allt du behöver veta under och efter en start för den oerfarne. Detta tillsammans med en uppsjö av "assists" vi kan välja i spelets inställningar som bidrar och förenklar lite för den som känner att de behöver, utan att beröva en från kontroll eller den grundläggande upplevelsen. Detta var en stor hjälp för mig personligen när jag gång på gång, med en till början katastrofala resultat, kraschade under mina landningar.

Microsoft Flight Simulator
Microsoft Flight SimulatorMicrosoft Flight Simulator
Enorma mängder arbete har lagts på omgivningarna, realistisk atmosfäriska effekter, landmärken, belysning och även kameraarbetet har bearbetats.

"Detta är inte bara en produkt, utan en plattform som kommer fortsätta att utvecklas med tiden" berättade Joel Neumann. "Vi kommer inte att ha en kampanj med specifika uppdrag, men vi kommer ha roterande utmaningar och scenarion." Under tiden jag spelade, så fanns det landningsutmaningar, men också Bush Trips, som var långa rutter vi kunde ta där vi ska försöka hålla en tid och navigera exotiska sträckor i världen, som att lyfta från Krk, en liten kroatisk ö, och följa kusten längst med adriatiska havet.

"Vi har en plan för Flight Simulator och vi kommer lägga till mer. Helikoptrar är något som efterfrågats länge och det är något som kommer. Men vi vill göra det ordentligt både vad gäller simuleringen men också principerna och allt som kommer därtill. Så det kommer med betalda expansioner," fortsatte Neumann. Han förtydligade att alla uppdateringar till spelvärlden, som förbättrade kartor, detaljer, städer, simuleringen och så vidare kommer vara gratis. Detta gäller även VR-uppdateringen som kommer i höst, för tillfället exklusivt till HP:s kommande Reverb 2-headset. Vid frågan om ytterligare betalningar så skakade han på huvudet "vi kommer att ha en marknadsplats för skapare som bidrar med eget material. Vi har hundratals skapare och partners som kan skapa och dela flygplan, flygplatser och andra skapelser med varandra och sälja via oss. Vi satsar på verktyg och att ha en dialog med vår community så alla kan bidra."

Microsoft Flight Simulator
Även detaljerna inne i planens cockpit är galet detaljerade där alla knappar kan klickas och justeras.

Det som under min tid med spelet förvånar mig mest är att det aldrig känns för överväldigande. Vissa saker förstår jag fortfarande inte helt, som mer praktiska flygregler när jag mest bara vill glida runt i en molnprydd himmel. Flygsimulatorer har alltid varit lite utav en nischad genre, där de mest fanatiska av spelare skaffar flygutrustning för tusentals kronor och det kan ibland verka väldigt mycket. Jag frågade Joel Neumann om just detta och vad han skulle vilja säga till spelare som kanske är nya till genren eller försiktigt nyfikna; "Bara prova det," svarade han. "Det är vad jag skulle säga. Bara sätt er ner och testa. Vi har arbetat hårt med introduktionsdelen av spelet, utvecklat checklistan, gett alla möjligheter till assistans för de som kanske vill börja försiktigt. Spelet fungerar även utmärkt med en kontroll."

Spelet är tänkt att släppas den 18:e Augusti till Windows 10, både på Steam och Microsoft store, samt även en tio (!) skivor stor fysisk utgåva för de som önskar. Det kommer också att ingå på Game Pass Ultimate eller bara Game Pass för PC för den som inte vill kasta ut fullpris till en början. Det har även pratats om konsolversioner, men dessa är fortfarande en bit in i framtiden utan ytterligare detaljer. Efter mina dagar i skyarna så känns detta som ett av de mest intressanta spelen i år, ett spel jag för bara två veckor sedan aldrig kunnat föreställa mig att lägga någon tid på. Även om versionen jag fått prova inte är helt färdig och putsad, så verkar detta vara kvalitativt och ett av de mest lovande och ambitiösa spelprojekten jag varit med om. Om Asobo Studio och Microsoft lyckas landa graciöst återstår att se, men jag kommer vänta ivrigt på resultatet.

Microsoft Flight SimulatorMicrosoft Flight SimulatorMicrosoft Flight SimulatorMicrosoft Flight Simulator
Microsoft Flight SimulatorMicrosoft Flight SimulatorMicrosoft Flight SimulatorMicrosoft Flight Simulator
Microsoft Flight SimulatorMicrosoft Flight SimulatorMicrosoft Flight SimulatorMicrosoft Flight Simulator
Microsoft Flight SimulatorMicrosoft Flight SimulatorMicrosoft Flight SimulatorMicrosoft Flight Simulator
Microsoft Flight SimulatorMicrosoft Flight SimulatorMicrosoft Flight SimulatorMicrosoft Flight Simulator

Relaterade texter

Microsoft Flight SimulatorScore

Microsoft Flight Simulator

RECENSION. Skrivet av Adam Holmberg

Adam svävar bland molnen i Microsoft Flight Simulator och är efter en dryg månad (totalt) bakom flygspakarna redo att dela ut sitt betyg...



Loading next content