Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Star Wars Jedi: Fallen Order

Star Wars Jedi: Fallen Order

Vi har hälsat på Respawn Entertainment i Los Angeles för att tjuvstarta med Juan A. Fonseca. Här är våra intryck med mindre än en månad kvar till premiären...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Du vet säkert hur det brukar se ut, vid det här laget, Inför varje nytt storspel kommer ett förutsägbart mönster att återupprepa sig med information som levereras droppvis, massor av trailer, nya bilder och så några obligatoriska förtittar samt intervjuer vid väl valda tidpunkter. Inför Star Wars Jedi: Fallen Order ville Respawn Entertainment göra något annorlunda, och har därför satsat på radiotystnad och endast visat upp spelet vid ett fåtal tillfällen. Det säger en del om hur vana vi som spelare är vid att spel ska marknadsföras på vanligt vis, då många helt enkelt valt att tolka det avvikande mönstret som att något är fel.

Tack vare att Respawn brutit mot de oskrivna reglerna för spelmarknadsföring, så är det inte mycket vi vet om äventyret, inför premiären den 15 november. Det är dock inget att vara rädd för, för som en vis man en gång sade: "fear is the path to the dark side". Och nu har vi dessutom fått chansen att hälsa på hos Respawn och spela Fallen Order i några timmar i Los Angeles, där vi fått veta mer om de överraskningar Titanfall-skaparna har på lut.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Cals träning är inte fullbordad på långa vägar när han får Imperiets elit efter sig.

Totalt hann jag spendera runt fyra timmar tillsammans med padawan Cal Kestis för att på så sätt lära känna honom och förstå hans uppdrag bättre. Fallen Order utspelas mellan episoderna III och IV, och mer exakt även innan Rogue One. Palpatine har här sjösatt alla sina elitenheter i sin så kallade Inquisition, vars uppdrag är att både hitta och döda allt överlevande Jedi-avskum i och med utfärdandet av Order 66.

Detta är en annons:

Vår protagonist har inte ens hunnit slutföra sin träning, och saknar därför helt erfarenhet och eftersom alla han kunde förlita sig på är mördade, måste han själv utforska kraftens alla möjligheter närmare. Men att göra det under stress och medveten om att han själv kommer dödas direkt om någon upptäcker att han är en blivande Jedi, är såklart inte ultimata omständigheter. Det står tidigt klart att att jag kommer få besöka flera planeter med Inquisitors hack i hälarna. Efter en kort genomgång av spelsystemet får vi träffa Kestis på planeten Zaffo, en värld där vi från snöklädda vidder förflyttas inomhus till vad som bara kan beskrivas som ruiner från de bästa Tomb Raider-spelen.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Att handskas med med Imperiets Inquisitors är exakt lika svårt som man kan tänka sig.

Och det är ju passande, för äventyrande är vad den första delen av spelet handlar om. Plattformshoppande, pussellösande och studera Holomap för att avgöra vart jag ska gå härnäst - är alla nyckelinslag i Jedi: Fallen Orders första timmar. Jag får till och med använda lasersvärdet för att lysa upp saker, bara en sådan sak. Cal har dessutom med sig sin sidekick BD-1 för att det inte ska kännas så ensamt, och använda kraften för att lösa vissa gåtor samt förnimma ekon av det förflutna. Det står här redan klart för mig att spelen är så mycket mer än bara lasersvärdsviftande.

Att jag startade på Zaffo var för övrigt mer av en slump, för faktum ät att du får välja hur du vill att just ditt äventyr ska börja samt vilken väg du ska ta. Respawn har utöver det lagt in riktiga dialogval som gör att jag hela tiden känner att jag är men och formar världen omkring mig. Zaffot har dessutom massor av olika vägar jag kan ta och på Metroidvania-liknande premisser finns områden jag inte kan komma till innan jag uppgraderat Cal.

Detta är en annons:

I takt med att jag tog mig framåt i äventyret, fick jag så sakteliga allt fler möjligheter såsom Force Push, som är lika användbart för att röja nya gångar som i strid. Utvecklingen är ofta strikt sammankopplad med utforskande och tillträde till nya platser och BD-1 är också kopplad till detta. Exakt hur upplägget med så kallad backtracking och allt utforskande hanteras i det kompletta äventyret, vet jag inte ännu, men spontant känns det som att de gjort ett jättejobb med att hålla den spelmässiga variationen på topp. Bara under mina få timmar fick jag åka nedför rutschkanor av is, bolla med metalliska klot, ändra riktningen på raketer, vägghoppa som i Prince of Persia och strida i stark vind. Hela tiden väntade nya spelmässiga överraskningar runt knuten.

Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order
Du får själv välja vilken färd genom George Lucas älskade galax du ska ta.

Så hur är det med striderna då? Jo, Star Wars Jedi: Fallen Order lirar i en hel egen division. Respawn ville verkligen förmedla känslan av en ung padawan som ännu inte lärt sig tekniken till fullo. Därför har hans teknik väldigt like med Obi-Wans ljuvliga moves från episoderna I-III att göra. Cav är visserligen smidig, men jag skulle säga att han förlitar sig mer på att vara brutal, med fulknep och en känsla av att han hela tiden slåss för sin överlevnad.

Varje strid jag hamnar i kräver därför fullt fokus, och jag kommer osökt att tänka på hur det kändes när jag började spela Sekiro: Shadows Die Twice. På planeten Zaffo fick jag slåss mot otrevligheter i naturen, en och annan våldsam väktare samt såklart massor av fiender från Imperiet. Alla hade de olika typer av vapen med både laserpickor och tillhyggen för närstrid, vilket borgar för att jag tvingas anpassa mig efter motståndet.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Vissa bitar av spelet för tankarna till Tomb Raider.

Tack vare variationen i dessa strider och en synnerligen mäktig bossfight mot en AT-AT, kändes det som att jag verkligen fick en förnimmelse av vad det innebär att vara en jedi. Det handlar inte om att i vild panik trycka på alla knappar och tamigtusan om inte gamle gubben Luke hade rätt där i episod VIII. Jag har nu lärt min läxa.

Tro mig när jag säger att du inte får något gratis. Till och med klassisk kanonmat som Storm Troopers kommer att vara rejält bekymmer för dig om du inte spelar smart. Som en sann Jedi kan du studsa tillbaka skotten mot dem med ditt lasersvärd, men för att lyckas med detta behöver du både tajma knapptryck och se till att göra pareringsrörelser. Kommer du bara nära dem, är de dock chanslösa mot ditt lasersvärd, men det är lättare sagt än gjort eftersom de både blockerar och kontrar smart. Det gäller att nyttja omgivningarna och kraftförmågorna som att sakta ner fienden eller ovan nämnda Force Push när du lärt dig den.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Flera av dina förmågor har med upptäckande snarare än strider att göra.

Precis som i bra fightingspel handlar det om att vara nog defensiv och att vända motståndarnas offensiva misstag mot dem själva. Sedan! I rätt tillfälle kan du dyka fram och göra den spektakulära manöver som avslutar din fiendes liv. Respawns system ger dig full kontroll och det finns gott om möjligheter att lära sig bli allt bättre eftersom det finns ett oväntat stort speldjup. Misstag kommer stå dig dyrt, vilket mitt första möte med en Purge Soldier så tydligt visade.

Cal kommer såklart bli allt dödligare i takt med att äventyret fortskrider. Han levlar upp och undan för undan får han tillgång till nya förmågor som lär göra det allt svårare för det ännu ganska ganska unga Imperiet som tagit galaxen i ett järngrepp. Allt från Force Chokes, kasta lasersvärd och dash-manövrer är exempel på sådant du kan lära dig - och vi vet såklart att det även finns överraskningar på gång.

Du kan för övrigt bara använda dina intjänade XP på meditationszoner runt om på världskartan, och på klassiska Soulsborne-premisser så kan du även hela dig där. Gör du det, så kommer dock fienderna återigen väckas till liv. Valet mellan att få tillbaka fiender eller kämpa vidare med lite liv är dock inte alltid det lättaste...

Star Wars Jedi: Fallen Order
Vi vill verkligen veta vart Cal tagit vägen, varför har vi inte sett till honom senare i Star Wars-serien? Kom han undan? Lever han? Vad gör han idag? Storyn är fenomenal.

Och när du dör (för det kommer du att göra), kan det vara bra att veta att du förlorad din insamlade erfarenhet och kraft-nivå, och du kan bara få tillbaka dem genom att besegra den fiende som fick dig att bita i gräset. Skulle du ha ramlat nedför ett stup, behöver du återigen gå tillbaka dit och gå igenom en markör. En slags hämnd-system som ofta kommer sätta käppar i hjulet för dig. Är det verkligen alltid det bästa att ge sig av efter den som dödat dig? Återigen, tänk som en Jedi och var som en Jedi.

När jag tvingades lägga ifrån mig handkontrollen, kunde jag inte hjälpa att känna att jag vill veta mer om Star Wars Jedi: Fallen Order. Detta är verkligen ett av höstens blivande toppspel, ett påkostat singleplayeräventyr av kompetenta utvecklare som gjort det bästa av Star Wars samt simulerat Jedi-livet bättre än någonsin förr. Om Respawns äventyr är lika bra rakt igenom, så kan detta vara en seriös kandidat till det bästa Star Wars-spelet någonsin - och det säger en del...

Relaterade texter

Star Wars Jedi: Fallen OrderScore

Star Wars Jedi: Fallen Order

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Att Respawn kan skapa intressanta världar och bjuda på förstklassig scifi-action visste vi, men hur bra är de på att förvalta Star Wars-universumet? Jonas Mäki har recenserat Star Wars Jedi: Fallen Order...

1
EA: Inget nytt Star Wars på EA Play

EA: Inget nytt Star Wars på EA Play

NYHET. Skrivet av Olof Westerberg

Som redaktör Mäki trendspanade för en dryg månad sedan, har det blivit vanligt att utvecklare och utgivare dämpar förväntningar inför presskonferenser för att inte göra...



Loading next content