Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ninja Gaiden

Ninja Gaiden

Att nya Ninja Gaiden kommer att bli snyggt råder ingen tvekan om, men blir det lika spelbart? Vi har provspelat.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Redan på E3-mässan år 2002 var Ninja Gaiden ett av Xboxens allra hetaste kommande spel. Inte var det svalare på E3 i år då det såg ännu bättre ut. Vad de båda mässornas Ninja Gaiden-visningar dock haft gemenensamt har varit avsaknaden av möjligheten att få prova spelet. All hype och alla förväntningar har byggts på de rent ut sagt hutlöst snygga bilder och filmer från spelet som marknadsföringsmaskinen hos Tecmo pumpat ut med jämna mellanrum.
På årets upplaga av Microsofts egen Xboxmässa, X03, fick dock Gamereactor chansen att tillsammans med utvecklargruppens karismatiske och storkäftade producent Tomonobu Itagaki provspela Ninja Gaiden.

HQ

Det första Ninja Gaiden-spelet släpptes redan 1988 i arkadhallarna. Det var under den tid då Nintendo med järnhand regerade på spelmarknaden, varför en ny version av spelet ganska snart därefter släpptes till NES. Det blev en stor försäljningssuccé, inte minst tack vare spelets filmiska berättande med stora ödesmättade scener som då upplevdes som oerhört grafiskt mäktiga.

Ninja Gaiden-spelen har släppts till de flesta format som var stora vid skiftet mellan 80-talet och 90-talet. De ambitiösa utvecklarna hos Tecmo tog vara till varje hårdvara och släppte spel som verkligen såg bra ut. Dessutom satsade man på design och Ninja Gaiden-spelen innehåller praktiskt taget alla ninjafloskler som existerar. Ninja Gaiden fick snabbt ett rykte om sig om att vara en bra spelserie och sålde generellt sett ganska bra.

Efter 1995 blev det dock tyst. Konkurrenterna inom ninjaspelsgenren trappade också ned på farten och tiden då en ninja på framsidan sålde spel var över. Nyligen var det dock dags igen. Tenchu 3, Shinobi, Kunoichi, Ninja Assault, I-Ninja och The Last Ninja 4 är alla spel i genren som släppts nyligen eller släpps i dagarna. Tillräckligt mycket för att man ska kunna tala om en trend alltså, ninjan är tveklöst tillbaka. När Gamereactor träffade Team Ninjas starke man Tomonobu Itagaki tog han föga blygsamt på sig äran för att ha startat denna trend med utannonserandet av Tecmos Ninja Gaiden. Han skrattade åt ironin att han däremot kommer sist ut i racet om spelarnas gunst.

Det hela handlar dock i grund och botten om oerhörda ambitioner, enligt Itagaki. Ninja Gaiden ska bli Xboxens i särklass snyggaste spel och spelmässigt hålla samma höga nivå som hans utvecklargrupps, Team Ninja, tidigare spel (Dead or Alive-spelen). Han var mer återhållsam än vanligt med de stora skrävlarkommentarerna när vi frågade honom om vad han tyckte om konkurrensen. En antagligen medveten strategi från Tecmo, då Itagaki ibland levt rockstjärneliv och spottat på konkurrenter så fränt att det kan ha inverkat negativt på försäljningen av hans egna spel.

Detta är en annons:

En intressant parentes runt det nya Ninja Gaiden-spelet är att det från början var projekterat för Segas Dreamcast. Tomonobu Itagaki var en av dem som trodde stenhårt på den och stödde den. När nedläggningen av konsolen stod klar övervägde man att låta spelserien återvända till arkaden, innan man slutligen tog beslutet att göra det till Xbox. Ett val som Itagaki gång på gång motiverar med att det är den enda konsolen som låter honom leva ut alla galna idéer, utan att behöva ta hänsyn till tekniska begränsningar.

Huvudpersonen i Ninja Gaiden-spelen är ingen annan än Ryu Hayabusa som på senare år spenderat all sin tid med att slåss i Dead or Alive-turneringarna. Hayabusa är en typisk ärkeninja med svart pyjamas. På fritiden äter han gärna sushi, klättrar i berg eller fiskar. Från Dead or Alive-serien kommer också den onde tjejninjan Ayane att dyka upp. I vilken form är dock inte klart, men man kan ju såklart hålla tummarna för att hon ska finnas med som spelbar figur.

Tvärsemot vad man lätt kan förledas att tro har det nya Ninja Gaiden egentligen inget gemensamt med de tidigare spelen i serien. Visst heter huvudpersonen fortfarande Ryu Hayabusa och namnet på spelet är som sagt detsamma som förut. Team Ninja har istället valt att börja om från början, och startar alltså om serien på samma sätt som utvecklarna Overworks från Sega gjorde när de återupplivade Shinobi. Ett bra val med tanke på att Ninja Gaiden-spelen är så pass gamla att väldigt få skulle komma ihåg nyckelpersoner och händelser från de spelen.

Därmed inte sagt att Team Ninja fullständigt tar avstamp från originalspelen. Tvärtom, säger Itagaki som förklarar att han valde namnet Ninja Gaiden på spelet eftersom det var inarbetat och samtidigt blir en hyllning till den ursprungliga utvecklargruppen som gjorde originalen. Itagaki bekräftade därefter i samma andetag att alla tre originalspelen från NES kommer att finnas med i spelet, gömda i en kista. En kul grej som fler utvecklare borde göra, det är ju inte så att de gamla NES-spelen på något sätt tar upp för mycket plats på skivan.

Detta är en annons:

På frågan om det är mycket pussel och liknande, svarar Itagaki att det kommer att finnas pusselmoment. Dessa kommer dock vara av enkel karaktär så ingen ska riskera att fastna. Ninja Gaiden handlar enbart om action. Här sätter vi på Gamereactor igång med själva spelandet av Ninja Gaiden. När Itagaki startar spelet råkar han dock visa en sak som han inte tänkt skulle bli officiell riktigt ännu, i menyerna finns nämligen ett Live-alternativ. Ninja Gaiden kommer alltså att vara spelbart via Xbox Live. Vi frågar naturligtvis snabbt hur detta ska fungera, vilket får Itagaki att skruva på sig, sen rabblar han snabb japanska till sin tolk som översätter:
"Ja, det kommer att gå att spela mot varandra över Live för att kora den ultimata superninjan, Microsoft har inte sagt ja till detta ännu men jag ska ha med det." Därefter skrattar han och låter oss börja spela.

Det är lika bra att säga det med en gång. Ninja Gaiden är precis lika snyggt som alla bilder och filmer utlovar. Det ser bokstavligen ut som att spela en förrenderad film. Spelkontrollen är riktigt bra och låter Ryu Haybusa genom enkla medel göra häpnadsväckande attacker där han bland annat tar sats från golvet och studsar upp i taket för att därefter dödsföraktande kasta sig mot fienderna på golvet. Helt otroligt! Det visar sig snabbt att detta Ninja Gaiden kommer att låta Ryu Hayabusa slåss mot både mänskliga och mer demonliknande fiender. De som är köttiga sprutar det blod ur vid träffar. Ryu får också tillgång till en rad olika vapen under spelets gång och vi slänger gladeligen kaststjärnor, använder nunchako, hans egna svärd, viftar med yxa och skjuter pilbåge. Ändå ska det enligt Hayabusa finnas fler vapen i den färdiga versionen. Itagaki blir glad av att höra att vi gillar spelbarheten och säger att Team Ninja jobbat mycket hårt just på att man ska få se riktigt cool ut medan man slåss. Det är en underdrift att säga att de lyckats.

Vad som dock inte är lika bra är spelets kamera, som trots rykten om fulländning inte riktigt vill det som Gamereactor vill. Vid alltför snabba byten av rum och liknande hänger den helt enkelt inte med. När vi påpekar detta för Itagaki blir han märkbart irriterad och förklarar att kameran är mycket bra och att de är nöjda med den. Han säger dock att de fortfarande jobbar med kameran och att den ska finjusteras till dess att spelets släpps fram emot vårkanten nästa år. Vi håller naturligtvis tummarna för detta, en dålig kamera kan verkligen sänka ett annars mycket bra spel.

Sammantaget säger Itagaki att spelet ska vara i runt 15 timmar. En ganska lång speltid för ett actionspel. Är det dessutom roligt via Xbox Live och har mycket gömda saker att spela fram samt möjligtvis någon alternativ huvudperson kan spelet få en riktigt imponerande livslängd. Rent grafiskt kommer det absolut inte att kännas gammalt under hela denna generation. Det är bara att konstatera att Team Ninja verkligen kan Xbox och uträttar större storverk med den än Microsoft gör själva. Den höga ambitionsnivån hos Itagaki - kombinerat med de begåvade programmerarna hos Team Ninja och den långa utvecklingstiden - har verkligen gjort underverk. Ninja Gaiden kommer att sticka ut från mängden och stå sig i vårens närmast komiska konkurrens i form av Halo 2, Gran Turismo 4 och Half-Life 2. Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge, sägs det ju. Det talesättet har nog aldrig passat så bra som i det här fallet.

Ninja GaidenNinja GaidenNinja GaidenNinja Gaiden
Ninja GaidenNinja GaidenNinja GaidenNinja Gaiden
Ninja GaidenNinja GaidenNinja GaidenNinja Gaiden

Relaterade texter

Ninja GaidenScore

Ninja Gaiden

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Ryu Hayabusa har lämnat Dead or Alive-turneringen för att gå på ett eget äventyr, nämligen nyversionen av det snart 20 år gamla Ninja Gaiden.

0
Ninja Gaiden

Ninja Gaiden

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Mäki

Att nya Ninja Gaiden kommer att bli snyggt råder ingen tvekan om, men blir det lika spelbart? Vi har provspelat.



Loading next content