Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

Du måste inte vara kreativ för att tycka om Super Mario Maker. Det räcker att du tycker om Super Mario - och vem gör inte det? Vi fick chansen att testa på liret en kort stund och just nu känns nivåbyggarmöjligheterna gränslöst oändliga...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Efter många sena nätter av hoppande och goomba-stampande, efter så många år av prinsessräddningar och efter det gedigna antalet flaggstolpar som jag tvingat upp den rödklädde mustaschmannen på så har jag lärt mig en hel del om tvådimensionell bandesign. Faktum är att jag vet exakt vart en fiende ska placeras som bäst, den slugaste platsen för en oväntad fälla och hur ett par stupkontrande skutt ska kedjas ihop. En av de vackraste plattformsspelen som någonsin har skapats har lärt mig detta - och om jag fick möjligheten att vara lika ond som spelproducenterna hos Nintendo har varit under alla dessa år så hade jag inte tvekat en sekund på att vara precis lika elak.

All denna kunskap kom äntligen till nytta i Super Mario Maker som släpptes till Wii U och Nintendo 3DS för några år sedan där det länge efterlängtade banskaparverktyget äntligen förverkligades. Det var en välsvarvad spelupplevelse som kom komplett med en guide för hur man skulle gå till väga och sedan kunde vi dela våra skapelser med andra spelare i ett gränssnitt som liknade en social medieplattform då allting gick att ranka och betygsätta. Det var en grym idé då, men uppenbarligen fanns det mycket som gick att förbättra vilket jag har blivit varse om efter att ha lirat Super Mario Maker 2 i ett par timmar.

Super Mario Maker 2
Minecraft, Dreams, och Little Big Planet-trilogin lämnar spelskapandet till viss del åt sin publik och resultateten kan bli helt ofattbara - exempelvis den här miniräknaren.

Att kalla Super Mario Maker 2 för en uppföljare är kanske inte helt rätt då det snarare är en kraftigt uppgraderad version av originalet som tar allting nämnt ovan och bara gör det bättre. Precis som Nintendo sade under sin senaste Direct-sändning finns det fler verktyg, nya föremål, fräsiga bakgrunder och olika element tillsammans med nya karaktärer och flerspelarmöjligheter, fler skräddarsydda och innovativa föremål, ett enklare sätt för dig att dela dina skapelser och njuta av andras. Och den kanske allra viktigaste nyheten: att den säregna stilen från Super Mario 3D World går att använda som spelläge. Trots alla dessa nämnda moderniteter har jag bara skrapat lite på ytan kring allt som finns att använda - möjligheterna är verkligen oändliga.

Detta är en annons:

Banorna som Nintendo själva har skapat är sammanlänkade via ett berättelseläge där uppdraget är att återuppbygga Peachs mastiga slott. I en inledande sekvens får jag se hur det kollapsar och hur ett gäng Toads och Toadettes ger sig på att bygga upp det igen, men dessvärre är svamparna luspanka så det kommer bli upp till oss att resa emellan de olika världarna för att samla ihop stålar och allt eftersom att nya delar av slottet byggs ihop får vi tillgång till nya banor.

Super Mario Maker 2
Det kanske blir en smula banalt i längden, men en Happy Wheels-bana där kopparrörsböjaren får glida omkring på stjärtamentet en bra stund känns just nu ganska lockande att snickra ihop.

Det är inte så förvånande att hela den första zonen består av mer klassiska banor och utmaningar, men så snart du har kommit till det tredje spelområdet öppnas det underbara 3D World-temat upp. Detta fångar verkligen kärnan hos det färgsprudlande tredimensionella plattformsspelet, trots att du bara kan nyttja två dimensioner till dina skapelser. Alla de olika original-tilläggen finns till ditt förfogande utan några större begränsningar, även Marios tjusiga kattdräkt som möjliggör att bland annat klättra på väggar. Detta ger helt nya spelmekaniska utmaningar vilket Nintendo visar upp på en bana som varken innehåller golv eller några plattformar att hoppa till, varpå jag fick använda kissekattsklorna och köra in dem i allt som fanns i sikte på för att hålla mig levande. Du behöver dock inte klara av alltsammans i ordning så länge som du samlar ihop tillräckligt med mynt, och det kan du till och med göra genom att lubba igenom samma värld om och om igen. Så om du fastnar på någon av de över 100 banorna som Nintendo har svarvat ihop är det bara att acceptera förlusten och gå vidare till nästa nivå.

Super Mario Maker 2
Spelkontrollen upplevdes en smula krånglig, även av andra spelmedier.
Detta är en annons:

Några av skapelserna jag fick testa sjöng verkligen av den traditionella och klassiska Miyamoto-stilen, med välbalanserade utmaningar som totalt går hand i hand med spelarens nuvarande skicklighetsnivå. Det är så tydligt att Super Mario Maker 2 verkligen inte är ett traditionellt Mario-spel och inte bara sett till själva spellängden, utan även då det senare bjuds på så mycket mer än sedvanligt plattformande. Det finns flertalet instick från andra typer av spelgenres, exempelvis olika pusselhärvor och arkadliknande prövningar. Syftet med dem är inte bara att underhålla, utan desto mer att pedagogiskt instruera mig om de ändlösa skaparmöjligheterna som erbjuds.

Switch som konsol är tänkt att vara en flerspelarvänlig sådan vilket vi har blivit intalade i princip allt marknadsföringsmaterial som Nintendo har skickat ut sedan hybridburken lanserades, så självklart kommer Mario Maker 2 med ett multiplayer-läge. Så många som fyra stycken spelare kan samarbeta tillsammans för att bränna igenom en bana, dock utifrån förutsättningen att de äger varsitt exemplar av Mario Maker 2. Jag gav mig på ett gäng av dessa som alla till viss del var inspirerade av New Super Mario Bros. U, så du kan förvänta dig att bli omkringknuffad och att fullständigt kalabalik kommer bryter ut vänner emellan. Det finns dock en ganska noterbar skillnad, och det är att det inte går att återuppliva någon i gänget. Så om du lirar som en kratta får du starta om från början och försöka springa ikapp de andra igen - som förhoppningsvis är snälla och väntar på dig...

Nintendo hade ju förstås aldrig släppt iväg oss från presseventet utan att vi fick möjligheten att sätta ihop en egen skapelse, så jag vred igång kreativiteten på fullt fräs och slängde ihop en vattenbana med vackra skogskulisser där en omringande skymning gav rätt typ av känsla. Det var inte svårare än att först välja Super Mario World-temat, sätta vattennivån till 20% och använda solen i nattläget, allt som krävdes var bara att klicka omkring på olika ikoner i sidopanelerna. Vid en första glimt är själva gränssnittet identiskt med det i Super Mario Maker 1 bara det att det finns ytterligare inställningsmöjligheter som presenteras pedagogiskt och enkelt.

Super Mario Maker 2
Berättelselägets utformning är enligt vår utsände engelsman ett schysst sätt att låta oss inspireras av de oändliga möjlighterna som Mario Maker ger till sin spelarbas.

Spelkontrollen i banbyggarläget kan vara lite svår att sätta sig in i till en början, men detta blev desto enklare när jag plockade upp konsolen i nävarna och kunde använda Switchens touch-skärm istället. Att se sina banor komma till liv på en jätte-TV till skillnad från den lilla sextumspanelen var dock en stor tillfredsställelse, men efter lite träning kommer det nog kännas naturligt att designa mästerliga mästerverk utan touch-skärmens egenskaper. Med lite avslutande finjusteringar blev min bana till slut någorlunda spelbar och innehöll både en automatiskt högerscrollande spelkamera och ett stycke "Snake Block" som man var tvungen att hoppa upp på för att komma åt en hög med guldmynt. Min skapelse var action-packad, utmanande och snabb - och den gick att klara av. Inte illa pinkat för att vara första försöket enligt mig själv, och med start den 28 juni tänker jag inte bli något annat än landets flinkaste Mario-banbyggare.

Relaterade texter

Super Mario Maker 2Score

Super Mario Maker 2

RECENSION. Skrivet av Johan Jolin

Både bygghjälmen och den rödgula overallen är äntligen på igen. Lever uppföljaren upp till förväntningarna? Johan har prövat...



Loading next content