Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Crew 2

The Crew 2

Ubisofts onlineracer är tillbaka för ett andra varv, Gamereactor har provspelat The Crew 2...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ubisofts onlineracingspel The Crew släpptes 2014, och nu planerar utvecklaren Ivory Tower att expandera sin vision av onlineracing tidigt nästa år med The Crew 2, där de utöver bilar och motorcyklar även kommer att bjuda på flygplan och båtar. Under E3-konferensen visades det upp både en cinematisk trailer, samt en som visade upp lite av själva spelet, men när konferensen var över blev vi även inbjudna till att spela The Crew 2 i Los Angeles, där vi själva fick stifta bekantskap med en hel del olika fordon och scenarion från spelet.

HQ

Först och främst bör vi nämna bilarna, som är väldigt arkadaktiga i känslan, vilket leder till att du lätt kan utföra diverse stunts, som galna hopp, sladda runt som ett riktigt proffs, eller pumpa motorn full med lustgas för lite extra tryck - allt när du så känner för det. För det mesta fungerade kontrollen fint för oss, men det tog ett tag att vänja sig, och den kommer inte falla alla i smaken. Till exempel så är handbromssladdarna i spelet extremt plötsliga, så du kan mycket lätt svänga för tidigt och krascha in i en vägg. När vi väl begav oss ut på offroad banorna märkte vi att bilkontrollen blev markant mycket mer svårhanterlig. Vi fick ofta kämpa för att hålla bilen rak när vi inte var på asfalten. Offroad-banorna kräver alltså mycket mer uppmärksamhet än loppen på vanliga gator, vilket får dem att kännas mycket mindre "arkadiga".

De nya flygplanen och båtarna är till synes tråkigare att spela med, då du har färre hinder att undvika. Det mesta av det roliga i racingspel som The Crew 2 kommer från högoktaniga drabbningar på vägarna, där kollisioner med andra spelare och diverse hinder på banorna är en viktig komponent. Att dessa tagits bort leder till en mycket långsammare upplevelse. De gånger vi fick sätta oss bakom spaken i ett flygplan fanns det knappt någon fara mellan kontrollpunkterna, och båtloppen bjöd endast på en handfull hopp att lattja med. Vi föredrog därför att tävla i bilarna. Vi får hoppas på att det fullständiga spelet bjuder på mer spännande uppdrag och tävlingar för flygplan och båtar.

Detta är en annons:
The Crew 2The Crew 2
Rejält uppfrsächad grafik.

Du kan ju självklart välja att tävla i lopp för antingen bilar, båtar eller flygplan, men när du bara kör runt i frispelsläget så kan du enkelt byta fordonstyp genom att klicka ner den högra spaken, vilket tar fram en meny där du kan välja mellan de två andra fordonstyperna. Du byter då direkt till den valda typen av fordon på plats. Som du själv kan ana så kräver detta planerande av när du bestämmer dig för att byta fordon, då det inte slutar allt för bra med att byta till en båt mitt på land. Detta funkar smidigt och tillåter ganska häftiga och farfyllda stunder där du snabbt och sömlöst tar dig från vatten till land och vidare upp i luften och sen tillbaka igen utan krångliga menyer.

Omgivningarna vi körde igenom var riktigt imponerande, du kommer precis som i föregångaren se en hel del av USA. Under vår demostund fick vi bland annat köra runt på lerbanor i Maine och flyga runt bland skyskraporna på Manhattan, men när vi zoomade ut kartan fick vi se mycket mer, några ikoniska platser som fångade vår uppmärksamhet och bara väntade på att utforskas var bland annat Los Angeles och Chicago. Att skifta bland skådeplatser ser till att hålla saker och ting färska och varierande, men det är inget nytt för serien. Däremot är allt mycket mer detaljerat och välpolerat, något vi verkligen fick se när vi flög runt på Manhattan och stötte på ikoniska byggnader som Empire State Building.

Vi fick bara spela en handfull uppdrag under vår demostund, och alla dessa kretsade kring att ta sig från kontrollpunkt till kontrollpunkt innan vi i slutändan nådde mållinjen. När vi körde runt bland Maines kullar kunde vi själva fritt välja hur vi skulle ta oss mellan kontrollpunkterna. Vi valde att ta fågelvägen rätt genom skogarna medan andra föredrog att ta längre men klarare rutter. Uppdragen är visserligen inte extremt fantasifulla på grund av genrens restriktioner, men vi uppskattade verkligen möjligheten att själv få välja vår väg till nästa mål, det gav spelet en extra nivå av strategi där det gäller att avgöra om risken är värd belöningen, ett uppskattat alternativ till racen på städernas gator och hustak.

Detta är en annons:
The Crew 2
Detta är en uppföljare och absolut ingen liten uppdatering. Här finns så mycket nytt.

En konstig funktion i spelet vi bör nämna är att den extrema racingen i The Crew 2 blir ganska snurrig när Ubisoft bestämmer sig för att flytta på världen runt dig. Det är inte helt lätt att beskriva, men det vore ungefär som om att du körde runt inuti en glob, där verkligheten böjs runt, och detta sker oavsett fordonstyp. Det hela gav inte allt för mycket nytt till spelandet, men det skiftande perspektivet var ganska oväntat och bjöd på någonting nytt. Vi vet dock inte hur kul det kommer vara i längden, vi får helt enkelt vänta och se.

Allt som allt verkar dock The Crew 2 vara en ganska ordentlig uppföljare till den första delen i serien, speciellt när det kommer till körandet, däremot verkar inte flygplanen och båtarna erbjuda allt för mycket nytt i spelets nuvarande skick. Det är fortfarande bakom ratten i en bil som det är roligast, och det skiftande perspektivet, de detaljerade omgivningarna och alla stuntramperna hjälper till att hålla allt ordentligt äventyrligt. Det återstår att se hur mycket det kommer att finnas i spelet för att hålla spelare intresserade, särskilt vad gäller uppdragsvariationen, när spelet väl släpps till PC, Playstation 4 (Pro) och Xbox One (X) i början av nästa år.

HQ
The Crew 2The Crew 2The Crew 2
Ubisoft får gärna fila på flyg och båt som inte riktigt håller måttet ännu.

Relaterade texter

The Crew 2Score

The Crew 2

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim har åkt kust till kust i Ubisofts ambitiösa uppföljare. Är The Crew 2 bättre än den bleka föregångaren?

0
Rykte: The Crew 3 heter eventuellt Motorfest

Rykte: The Crew 3 heter eventuellt Motorfest

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Flera insiders har hävdat att utvecklaren Ivory Tower arbetar på ett tredje spel i The Crew-serien, men det verkar som att detta spel, med kodnamnet "Orlando", kan komma...



Loading next content