Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Call of Duty: Black Ops 3

Call of Duty: Black Ops 3

Activision bjöd in oss att prova på kampanjen till Call of Duty: Black Ops 3 och ta ett snack med Jason Bundell från Treyarch

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Treyarch har varit med i utvecklingen av Call of Duty-serien i mer än tio år nu, deras första spel var Call of Duty 2: Big Red One som släpptes 2005. Sedan dess har de lyckats skapa sin egen serie under Call of Duty-paraplyt som nu är inne på sitt fjärde spel. Det var även hos Treyarch som zombieläget, som nu har blivit en viktig del av Call of Duty-spelen, fick sin början. Vi har Treyarch att tacka för många av höjdpunkterna i de senaste Call of Duty-spelen och för att visa vad de nu har lyckats åstadkomma med ett extra utvecklingsår bjöds vi in för att provspela lite av spelet, samt ha en liten pratstund med Jason Bundell, regissören för både kampanjen och zombieläget.

Call of Duty: Black Ops 3
Alla som har varit uppe sent nån gång och sett Law and Order: SVU borde känna igen detta ansikte

Några av de absolut största förändringarna i Call of Duty: Black Ops 3 får vi se i kampanjen. En av nyheterna är att kampanjen har utvecklats från grunden med co-op för fyra personer i åtanke. Det innebär att spelet kommer att innehålla några av de absolut största och mest öppna banorna i Call of Duty-seriens historia. En väldigt stor förändring är att kampanjen inte längre är linjär, alla uppdrag är upplåsta från första början och spelaren får själv bestämma i vilken ordning man tar sig an dem. Handlingen i spelet kommer inte vara förgrenande som den i Call of Duty: Black Ops 2, men däremot är det tänkt att ordningen i vilken alla spelare tar sig an uppdragen kombinerat med allas egna moraliska synpunkter kommer att leda till att det kommer att finnas spritt skilda åsikter om vad som egentligen händer i handlingen.

"Det första Black Ops handlade om hur människor fördärvar varandra, Victor Reznov hjärntvättade Alex Mason till att döda sina fiender. I Black Ops 2 rörde det sig mer om hur människor korrumperar maskiner, Raul Menendez kapade amerikanernas drönare och använde dem för sina egna ändamål. Black Ops 3 kommer att se på hur maskiner fördärvar varandra."

Detta är en annons:
Call of Duty: Black Ops 3
Det är en minst sagt dyster framtid som målas upp i Call of Duty: Black Ops 3.

Spelet utspelar sig 2065, 40 år efter att Call of Duty: Black Ops 2 slutade. Bristen på resurser och olika konflikter har delat upp världen två stora allianser, Common Defence Pact, CDP, och Winslow Accord. Stora framsteg har gjorts inom flera olika områden, främst inom bioteknik. Drönaranfallen som skedde i Black Ops 2 har lett till att man nu har utvecklat luftvärnet till den grad att hoten från flyganfall i stort sett är helt neutraliserade och återigen är det soldater på marken som är det effektivaste vapnet i militärens arsenal. För att få alla möjliga fördelar på slagfältet väljer soldater att frivilligt genomgå amputationer för att utrustas med avancerade proteser. Elitstyrkor utrustas även med DNI, Direct Neural Interface, för att kunna dela med sig av all information som finns på slagfältet ögonblickligen.

Call of Duty: Black Ops 3
Call of Duty: Black Ops 3 är första gången tjejerna får vara med och leka krig.

Bundell berättar"Om man ser på vårt arv och historia i Call of Duty-serien, så tycker jag att man kan se en hel del tecken på mognad och bekvämlighet. Och ju mer bekväm man känner sig, ju mer risker vågar man ta, och det är något jag tycker att just Black Ops-serien är tecken på. Vi har rört oss bort från militäristisk jingoism och spelar mer på teman om sinnet, social interaktion och moral, något som verkligen exciterar oss, och det kan vara farligt, för man ska bara göra det om man känner sig säker på grunderna. I Black Ops 3 har vi inte bara lagt till vår egna spinn på saken, vi har även mixat om grunderna. Man måste känna till reglerna innan man bryter dem.

Detta är en annons:

Jag tror nog att de som är belästa kommer att tydligt se mina inspirationskällor i Black Ops 3, det gäller både böcker och serietidningar. Personligen tycker jag att en regissör måste vara allsidig, om man bara tittar på Hollywood-filmer får man fram en viss känsla i sin regi. Med just Black Ops-serien har vi försökt få fram en något kuslig känsla, att något är lite rubbat, och i många fall tycker jag att filmer inte alltid är bäst på att förmedla den känslan. De mest skrämmande sakerna är ofta sådant som man inte ser, utan saker man känner, och därför är det inte alltid filmer från Hollywood som är inspirationen för våra Call of Duty-spel."

Call of Duty: Black Ops 3
Att ta en promenad i skogen kan vara en välbehövd paus från allt dödande.

Att äntligen kunna vara fyra spelare i kampanjen är riktigt trevligt, och Treyarch har verkligen försökt anstränga sig för att det faktiskt ska kännas som ett samarbetsläge, inte bara som singleplayer med fler vapen som avfyras. Bland annat har hela systemet med artificiell intelligens byggts om. Ett av sätten samarbetet utnyttjas är genom det nya Enchande Vision-systemet. Spelare delar informationen om slagfältet med varandra och man kan snabbt få reda på var fiender som ens allierade ser finns. Man får även en snygg overlay på marken som beroende färg visar hur många fiender som kan se och skjuta på en där man står. Det blir därför viktigt att ha någon spelare högt upp som håller koll medan de andra tre jagar ner fienderna. Just höjden på kartorna betonades mycket under vårt besök. Treyarch har verkligen försökt få banorna att bli mer tredimensionella och inte bara vara platta korridorer.

Bundell säger: "När man har tre år på sig så kan man verkligen se över vad man behöver göra. Vi bestämde oss för att göra en kampanj för fyra spelare. När man gör en kampanj för flera spelare finns det ett par sätt man kan göra det på, man kan ta en vanlig enspelarkampanj och bara slänga in fler spelare, eller så kan man göra ett samarbetspel. Vi har gjort ett samarbetspel, vilket innebär att allting från grunden tänkte för flera spelare. Jag tycker att World at War var en demonstration av att bara slänga in fler spelare i något som var tänkt för en person, men Black Ops 3 är från grunderna ett verkligt samarbetspel."

Call of Duty: Black Ops 3
Svinga dig fram mellan träden som bästa Tarzan-imitatören.

Att spelaren själv ska kunna anpassa spelet till sin egna smak har varit av största vikt under utvecklingen, vilket märks redan när man designar sin karaktär. Man kan anpassa utseende och för första gången får man även välja att spela som kvinna i ett Call of Duty-spel. Utseendet på ens karaktär kommer att ha större roll än i tidigare spel i serien, då man för första gången har med cutscenes där man inte är bunden till förstapersonskameran. Stor frihet finns även bland de uppgraderingar och färdigheter man utrustar sin soldat med, och alla banor är designade för att kunna hanteras på ett flertal olika sätt beroende på den utrustningen man valt.

Bundell berättar om detta: "I Black Ops 2 hade vi flera möjliga slut på spelet, förgrenande handlingar. Jag har blivit frågad om vi har gjort samma sak igen, och svaret är nej, det vi har gjort denna gång är att ta komplexiteten som en förgrenande handling innebär, och vävt in den i en enda story. Allt det tog oss ett bra tag, tre år för att vara exakt, men resultatet är att vi nu har en handling som du kan spela igenom och inte behöva fundera så värst mycket på det hela, och ändå få ut en underhållande berättelse som tar dig från början till slut, och ge dig en viss syn på vad som hände. Men om du faktiskt kollar närmare på handlingen och funderar över vad som händer så kan du få en helt annan syn det hela.

Om du kollar ännu närmare så kanske du ser det hela från ännu en ny vinkel. Tanken vi har haft är att det perspektiv du har med dig in i spelet och dina egna värderingar ska påverka vad du upplever i spelets handling. Det är därför jag hoppas att folk kommer att se det som en rätt provocerande handling, och att det förhoppningsvis kommer att ske en del diskussioner om vad som egentligen hände."

Call of Duty: Black Ops 3
Kalashnikov fortsätter att vara Rysslands största export, mer än hundra år efter den första.

Mycket av variationen i spelstil kommer från de tre olika Cybercoresen man kan välja bland, Chaos, Martial och Control. Kanske inte helt förvånande så ger Chaos en förmågor att skapa förvirring och kaos bland sina fiender. Denna specialisering ger en till gång till färdigheter som att kunna spränga granater fienden bär på, få soldater ur spel genom att få dem att spy, frammana en svärm av insektstora drönare som anfaller ens fiender samt en närstridsattack som temporärt förlamar fienden. Martial-trädet är till för den som snabbt vill döda sina fiender.

Spelare kan bli osynliga med aktivt kamouflage, göra alla sina vapen starkare under ett kort tag, få starkare närstridsattacker och kan slå ut fiender med en tryckvåg. Den kanske mest intressanta av Cybercoresen är Control. Väljer man den kommer man kunna omprogrammera fiendens robotar att anfalla sina tidigare allierade, överbelasta robotar så att de sprängs, ta direkt kontroll över fiendens robotar och drönare och fjärrstyra dem och sist men inte minst kan man springa fram till robotar, slita ut deras batteri ur bröstet på dem och slänga iväg den som en granat.

Call of Duty: Black Ops 3
Pilbågen verkar fortfarande vara det hetaste vapnet, även år 2065.

Vi kommer att, som i tidigare delar i serien, få resa runt en hel del i Call of Duty: Black Ops 3. Du ska under handlingen besöka Kairo, Singapore och Zürich, men mellan uppdragen kommer du få lite välbehövd vila i din Safe House. Det är i din Safe House som alla medaljer och samlarobjekt från uppdragen förvaras. Här kan du även läsa på om Black Ops-seriens handling i terminaler, och vi blev även informerade om att du kan hitta arkadspel som dem i Call of Duty: Black Ops, om du letar tillräckligt mycket. Det är även i Safe Housen som all förberedelse inför uppdragen sker, val av utrustning, anpassning av karaktärens utseende och du kan även bygga egna nya vapen där.

Call of Duty: Black Ops 3
Det mesta blir roligare ju fler man är, även dödandet av robotar och andra fiender.

Som vi har nämnt är det hos Treyarch som Call of Dutys zombieläge föddes. Det har gått från att vara ett internt sidoprojekt till att bli en av Call of Duty-seriens grundpelare. Den ursprungliga versionen av zombies vi såg i Call of Duty: World at War utvecklades mest på skoj under lunchrasterna, och innan man visste ordet av så hade man ett färdigt spelläge som smögs in i spelet. Den här gången har man haft ett dedikerat team som arbetat på zombieläget, som denna gång går under namnet Shadows of Evil, i två och ett halvt år.

Tidigare har utvecklingstiden för zombielläget legat på runt fyra månader. Shadows of Evil utspelar sig i en klart noir-inspirerad skräckstaden Morg City och vi får följa fyra rätt trasiga själar när det försöker överleva apokalypsen, den misslyckade trollkarlen Nero som spelas av ingen annan än självaste Jeff Goldblum, burleskdansösen Jessica, spelad av Heather Graham, den korrupte snuten Vincent som gestaltas av Neal McDonough och sist men inte minst den åldrande boxaren Campbell som spelas av kunggubben Ron Perlman. Morg City ska enligt utvecklaren vara större än två kampanjkartor.

Trots alla nymodigheter är Call of Duty: Black Ops 3 i grund och botten ändå ett Call of Duty-spel. Hur mycket snack om handlingens inblick i vad det egentligen innebär att vara människa och hur maskiners påverkan på oss vi får höra, så går spelet i slutändan ändå ut på att springa runt världen över och skjuta massa folk, och robotar, så om det är inget som du är intresserad av lär du nog inte hitta mycket till ditt tycke här, men om du är ett fan av serien, vill spela igenom en popcornrulle till kampanj med tre vänner, gillar att bli jagad av noirzombies eller bara vill skjuta främlingar online, så kommer Call of Duty: Black Ops 3 vara ett självklart köp nu i höst.

Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3
Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3
Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3

Relaterade texter

Call of Duty: Black Ops 3Score

Call of Duty: Black Ops 3

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Kommer Activision lyckas ingjuta nytt blod i Call of Duty-serien igen? Ja, vi tror faktiskt det efter att ha avnjutit det nästan oförskämt genomarbetade Call of Duty: Black Ops 3...



Loading next content