Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ghostbusters

Ghostbusters

Det är något skumt i ditt grannskap, vem ringer du då? Det är något skumt som inte verkar bra, vem ringer du då? Jo, Ghostbusters såklart! Sophie har gottat sig åt en sann nostalgitripp till 80-talet tillsammans med Wii-versionen av Ghostbusters

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ljuva 80-tal. Ett decennium som karaktäriserades av hockeyfrillor, plastsmycken och kollektiva motionspass på TV. I efterhand är det svårt att se hur något ordentligt ens kunde ha blivit påtänkt med så urusla förutsättningar, men faktum är att 80-talet inte bara var ett årtionde av gigantiska frisyrer och usel klädsmak.

Många bra filmer gjordes exempelvis under 80-talet. Vad sägs om klassiker som Top Gun, Dödligt vapen och Stand By Me för att nämna några. En av de mer minnesvärda och helt klart kultigaste 80-talsfilmerna var dock inte en av de ovanstående, utan rullen Ghostbusters. Du kanske själv kommer ihåg hur du, förslagsvis på mellanstadiet, nynnade på ledtemat Ghostbusters på svengelska; "Hoo juu gånna kall - Gåsstbassters!". Fullständigt klockrent i all sin nostalgi.

Det går helt enkelt inte att sticka under stol med att Venkman och de andra spökjägarna är riktiga kultklassiker, och nog har man suktat efter en tredje film? Gissa om jag blev förvånad när jag hörde att en uppföljare, en del tre, skulle dyka upp men inte som en film utan ett TV-spel?

TV-spelet Ghostbusters är ett riktigt svettigt och påkostat projekt. Manus har skrivits av Dan Akroyd och Harold Ramis, som båda spelat två av huvudpersonerna i spökjagarkvartetten. I och med att spelet Ghostbusters presenteras som den tredje Ghostbusters-filmen, måste det vara åtminstone skitbra för att vi unga på 80-talet inte kommer att sura ihop totalt. Att spelet dessutom kommer att dyka upp till inte bara Xbox 360 och Playstation 3 utan även till Wii och Playstation 2, ger kanske en fingervisning om satsningens omfattning.

Detta är en annons:

Jag har haft fördelen att spela Wii-versionen, medan Jonas Elfving tagit en kik på Xbox 360-versionen av Ghostbusters som ni kan läsa om här. Anledningen till att vi väljer att förtitta dessa olika versioner beror på att Wii-versionen skiljer sig ganska markant från versionerna till Microsoft och Sonys maskiner. Förutom det kanske mest uppenbara (vilket är grafiken), skiljer sig Wii-versionen både spelkontrollmässigt samt innehållsmässigt från prestandamonstrens tilldelade Ghostbusters-spel.

Till att börja med är spelkontrollen integrerad med Wiins rörelsekänslighet på ett helt okej sätt. Med Wiimoten styr du ett sikte, som användas för att fånga in spöken och annat dött patrask. När du stött på ett spöke, försöker du få siktet mitt på gengångaren. När du är mitt i prick skjuts en energistråle ut ur vapnet som mer eller mindre fångar ditt byte. Du kan sedan daska livet ur den genom att vifta hejvilt med Wiimoten, eller dra in den mot spökfällan (som du själv kastat ut med nunchucken) med ordentliga kast. Se spökjakten som om du vore en cowboy och spöket en vild mustang som ska in i sin fålla. Själva energistrålen som används som infångstlasso kan uppgraderas och kan få olika färdigheter för att underlätta fångsten av de större och bråkigare gastarna.

En annan skillnad om man jämför Xbox 360- och Playstation 3-versionerna är att Wii-versionen är något begränsad innehållsmässigt. De vapen som kan bjuda på helsjuka effekter till de mer kraftiga konsolerna är borttagna, och istället har andra vapen lagts till. Dessa vapen har snarare fokus på funktion och hantering istället för svettiga effekter, kanske för att kunna hålla en rak linje med Wiins beryktade rörelsekänslighet.

Akroyd och Ramis vill att vi ska spela den tredje filmen, i princip. Grafiskt sett är Ghostbusters till Wii som att spela i Ghostbuters - The animated series snarare än i Ghostbusters III - The Movie. Grafiken i Ghostbusters till Wii är mer lekfull och orealistisk, och har en tecknad känsla om sig. Det tycker jag inte är något dåligt egentligen, för spelet presenterar sig på ett bra sätt och såhär på förhand tycker jag att hårdvaran hanteras bra. Utvecklarna har helt enkelt skapat ett nytt spel med egna förutsättningar, vilket måste gillas. De kunde med lätthet gjort en solkig port istället för att anstränga sig så pass som de ändå gjort. Det går dock inte att komma ifrån att Wii-Ghostbusters har en annan målgrupp i åtanke, för det är mer lekfullt och pyssligt än i versionerna till Microsoft och Sonys spelkonsoler.

Detta är en annons:

Jag tycker att det känns helrätt i tiden att återuppliva Ghostbusters. Att vi får ta del av dem i spelform istället för på den vita duken känns som ett lite djärvt val av upphovsmännen, men det är bara att tacka och ta emot. Med så pass mycket eftertanke och ansträngning bakom, hoppas jag att denna härliga nostalgitripp kommer att gå hem i stugorna. Om Ghostbusters blir ett spel som slår, finns det ingen tvekan om att exorcistpatrullen kommer att få många samtal framöver.

Spana även in vår GRTV-intervju med en av producenterna bakom spelet här nedan.

HQ
GhostbustersGhostbustersGhostbustersGhostbusters

Relaterade texter

GhostbustersScore

Ghostbusters

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Mikael är inte rädd för några spöken... men han är rädd för hemska konverteringar av bra spel till åldrande konsoler...

8
Ghostbusters

Ghostbusters

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Sophie Warnie de Humelghem

Det är något skumt i ditt grannskap, vem ringer du då? Det är något skumt som inte verkar bra, vem ringer du då? Jo, Ghostbusters såklart! Sophie har gottat sig åt en sann nostalgitripp till 80-talet tillsammans med Wii-versionen av Ghostbusters



Loading next content