LIVE
HQ
logo hd live | Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      förhandstittar
      Pentiment
      AKTUELLT: Gamescom 2022-täckning

      Pentiment

      Det nya äventyret från folket bakom Fallout: New Vegas kan bäst beskrivas som att Monkey Island möter Bibeln under medeltiden - och vi har provspelat...

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ
      HQ

      Vad händer om du ger en veteran från branschen fullständig kreativ frihet, vilket innebär att han eller hon har full frihet att skapa drömprojektet? Tydligen får du ett äventyr som utspelar sig i 1500-talets Bayern, med grafik som nästan känns stulen från en dammig medeltida bok, i alla fall om det är Josh Sawyer som får möjligheten.

      Han är en Obsidian-veteran som 2010 ledde produktionen av det som senare skulle bli en kultklassiker, Fallout: New Vegas. Idag arbetar Sawyer hårt med Pentiment, ett passionerat projekt från ett litet team på bara 13 Obsidian-anställda.

      Pentiment
      Den vackra grafiken är mycket iögonfallande och designad efter svunna tiders ideal.
      Detta är en annons:

      Det är på alla sätt annorlunda än annat vi känner till från den ikoniska studion, som på senare tid gjort bland annat The Outer Worlds och febrilt arbetar på dess uppföljare samt Avowed. Man skulle kunna tänka sig att spelet tilltalar en så smal publik att den nästan är mindre än utvecklingsteamet självt. Det måste dock sägas, efter att ha sett spelet och gameplay bakom stängda dörrar, att detta kan bli en av årets stora överraskningar.

      Först och främst bör det slås fast att Pentiment inte saknar rollspelselement. Som vanligt för Obsidian är de smart integrerade i huvudberättelsen och är alltså mer än bara ett statistikblad som du snabbt fyller i innan äventyret ens börjat. Du spelar en ung illustratör som kommer till ett kloster på landsbygden efter att ha avslutat sina studier. Vad du väljer för huvudämne bestäms på ett smart sätt i efterhand genom ett av de samtal du har i början av kampanjen, där du blir utfrågad om resultatet av dina intensiva år fyllda av studier. Sådana val formar din karaktär och kan lätt bli till något användbart, förklarar Sawyer.

      PentimentPentimentPentimentPentiment
      Låter dig inte luras av utseendet, det lurar ett väldigt kompetent rollspel under ytan.

      Framför allt ger det dock variation, eftersom spelet i stort sett är ett storydrivet äventyr på samma sätt som för tankarna till Telltales produkter. Den stiliserade grafiken och den speciella miljön påminner om mer klassiska (och svåra) äventyrsspel som Lucasarts Monkey Island-serie, men trots den religiösa prägeln behöver du ingen gudainspiration för att lösa pusslen du ställt inför, förklarar Sawyer under presentationen. Det lilla teamet ville göra ett lättillgängligt spel, och det betyder att det inte bara är historikerna som kommer ha behållning, utan det vankas också smarta pussel som inte nödvändigtvis är svåra. Dessa pussel är utformade som minispel som håller dig intresserad och alert medan du upplever själva storyn.

      Detta är en annons:

      På tal om historiker kommer Pentiment, både organiskt och externt, att förklara mer om den unika miljön och vilken typ av inramning berättelsen har. Du kommer alltså få information om sammanhanget när det behövs, och sedan finns ett bra referensverk som hjälper dig när du behöver veta mer.

      Pentiment
      Typsnitten går att byta ut mot mer moderna, men fyller faktiskt även en spelmässig funktion utöver att sätta stämning.

      Om du är orolig för läsbarheten behöver du inte oroa dig för det heller. Pentiment har visserligen ett ganska speciellt typsnitt, men du kan även byta ut det mot ett mer traditionellt sådant. Utvecklarna rekommenderar dock att du behåller stilen, eftersom den är en del av hela upplevelsen. Faktum är att varje social rang i hierarkin har ett särskilt typsnitt som hjälper till att kommunicera de skillnader som finns i samhället. Dessutom är deras rörelser också inspirerade av kalligrafi, där bläcket börjar med kraftiga streck och sedan sakta ebbar ut.

      Den autentiska presentationen är också tydlig i själva grafiken, som förmodligen är det mest iögonfallande inslaget i spelet. Art Director Hannah Kennedy beskriver det som en blandning av "divine school, illustration of religious scenes with great crowds, and classic wood prints", varav det sistnämnda, träsnitt, blev mycket mer populärt under just den här perioden. Det är uppenbarligen lite mer tecknat och "spelifierat", men stilen är för det mesta ganska välavvägd.

      PentimentPentimentPentimentPentiment
      Pentiment är mellan 15 till 20 timmar långt och igår från dag ett med Game Pass.

      Under berättelsens gång måste vi lösa flera mord som sker under en period av 25 år. Samtidigt kommer viktiga historiska händelser behandlas, men det kommer också finnas perioder där vardagens lugn blir mer dominerande. Det verkar även vara en stor konspiration på gång, men mer än så vet vi inte i dagsläget.

      För tio år sedan, eller rent av kanske bara för fem år sedan, var ett projekt som Pentiment nästan otänkbart för en gigantisk studio som Obsidian. Tack vare nya distributionskanaler som Game Pass kan dock Sawyer och hans team numera göra vad de vill. Och det är vad det här är, det är ett drömprojekt utan inblandning uppifrån, och vi är härmed väldigt sugna på mer.

      Relaterade texter

      7
      PentimentScore

      Pentiment

      RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

      Obsidians medeltida rollspel Pentiment bjuder på flera saker vi aldrig sett förr och en förvånansvärt historiskt korrekt berättelse som fått massor av kärlek...

      1
      Obsidian vill släppa Pentiment till Switch

      Obsidian vill släppa Pentiment till Switch

      NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

      Ett av de bästa spelen 2022 var det medeltida mordmysteriet Pentiment, vilket utvecklades av Obsidian Entertainment som ett drömprojekt av game director Josh Sawyer och...



      Loading next content