Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Tiny Tina's Wonderlands

Tiny Tina's Wonderlands

Inför lanseringen nästa månad, har vi nu fått tjuvstarta med ett kapitel av Gearbox kommande fantasy-shooter...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Jag tror stenhårt att om Gearbox inte gör något katastrofalt med Borderlands-serien, med dess underhållande action och lootande, kommer utvecklaren kunna producera nya titlar i all evighet och de kommer alltid att vara roliga att spela. Systemet där jag kan plocka upp något löjligt överdrivet skjutvapen från marken för att pumpa galen skada i unika och knasiga bossar så siffrorna sprutar över hela skärmen, är ett system som är och har varit roligt att spendera oräkneliga timmar i ända sedan originalspelet släpptes för över ett decennium sedan. Tiny Tina's Wonderlands är en intressant och belysande fallstudie i det här avseendet, eftersom det här spelet är likartat men också annorlunda på många sätt, och detta har blivit extra uppenbart efter de timmar som jag har spenderat med att spela det fjärde kapitlet i titeln som en del av ett nyligen genomfört förtittsevent för pressen.

Först och främst vill jag klargöra att Borderlands identitet fortfarande är framträdande här. Vapenkänslan känns lika högkvalitativ, smidig och liknar det som levererades i 2019 års Borderlands 3. Looting-systemet är i grunden bekant, även om det innehåller nya vapen, som helautomatiska armborst, och modifierade tillverkare att sätta sig in i (vilket dock är lätt, exempelvis Dahlia istället för Dahl, eller Blackpowder istället för Jakobs), och seriens allmänna humoristiska ton är återigen en sammanhållande faktor. Men eftersom det här är en titel som verkar hämta mycket av sin inspiration från Borderlands 2-expansionen Tiny Tina's Assault on Dragon Keep, utspelar sig äventyret i en fantasyvärld, och med det kommer alla möjliga nya allierade, fiender, platser, klasstyper och till och med spelmekaniker.

Tiny Tina's WonderlandsTiny Tina's Wonderlands
Borderlands är tillbaka den 25 mars, men nu som fantasyspel.
Detta är en annons:

Här får du som vanligt vapen, unika klasser med varierande förmågor (som jag kommer att prata mer om längre ned), sköldar och färdighetspoängsystem för att bygga alla sorters intrikata karaktärer; kort sagt allt som gör ett Borderlands-spel till ett Borderlands-spel. Tiny Tina's Wonderlands bygger dock vidare på detta genom att tillföra magiska förmågor som passar in i dina byggen, och tar istället granaternas och modifikationernas plats. I huvudsak innebär detta att nyheterna bara på pappret är en spelmässig skillnad, men här får du också en knapp att trycka på för att släppa loss en förödande attack eller göra dig till en mer dödlig och effektiv krigare. Under min tid med äventyret har jag kastat eldklot, målsökande isprojektiler, blixtar och andra trollformler med bisarra och färgstarka animationer.

Magi är ett intressant tillägg till spelet, men inte ett enormt viktigt sådant att döma utifrån vad jag fått se. Borderlands skjutande är fortfarande den primära aspekten, magi är mer bara en extra bonus som hjälper till att få ihop fantasyupplägget. Detta sträcker sig även till andra områden som till exempel anpassningen, vilken nu inkluderar närstridsvapen (yxor, svärd, klubbor) och även ringar som du kan sätta på varje hand för att ge bonusar till din karaktär, där sistnämnda till exempel kan öka hälsan med 2% och eller din hastighet med 3%. Jag förmodar att dessa tillägg är sådant vi kommer få se mer av i framtida Borderlands-spel, och även klasserna är sådant som hade fungerat i en vanlig Borderlands-titel.

Tiny Tina's WonderlandsTiny Tina's Wonderlands
Miljöerna lovar väldigt gott och fantasytemat öppnar upp för helt ny typ av design.

Klasserna inkluderar bland annat Graveborn, en typisk karaktär av följeslagartyp, vilket innebär att den har ett gäng färdigheter som gör den till en mer dödlig kämpe (till exempel en rad vampyruppgraderingar för att stjäla hälsa). Den har sedan sällskap av den svävande och kranieliknande Demi-Lich-enheten som följer den runt och attackerar fiender. Sedan har vi Stabbomancer, vilken som namnet antyder, är uppbyggd kring att knivhugga allt som rör sig. Den här karaktären kan kasta en gigantisk, snurrande och magisk dolk för att ta ihjäl fiender, eller använda stealth-förmågor som gör att Stabbomancer får garanterade crit-träffar. För någon som har spelat ett orimligt antal timmar av Borderlands 2 och en hel del tid i Borderlands 3, är det svårt att missa de likheter som Graveborn och Stabbomancer har med FL4K respektive Zer0.

Detta är en annons:

Även om fienderna i sig också är bekanta (Wyverns är till exempel tydligt inspirerade av Rakks), finns det en hel del nya fiender att slåss mot, bland annat landhajen Hammerheads och de olika typerna av Goblins. Det märks att Gearbox har tagit bort alla begränsningar för vilken typ av monstrositet de kan lägga till i Borderlands värld, och i Tiny Tina's Wonderlands kan du förvänta dig att få möta alla möjliga märkliga fiender - även om Assault of Dragon Keep-spelare redan är vana vid att ta itu med de olika typerna av skelett som också dyker upp.

Tiny Tina's Wonderlands
Assault of Dragon Keep-skeletten är tillbaka.

För mig är det ändå uppenbart att Tiny Tina's Wonderlands kommer kännas välbekant på ett bra sätt. Det här hör absolut hemma i serien trots fantasytemat, och ger en mycket njutbar upplevelse som tål att köras om och om igen. Det spelar ingen roll hur många gånger du gör det, att arbeta med Claptrap på ett crafting-uppdrag som går fruktansvärt fel där du istället förväntas uppfylla uppdragets mål genom att plundra fiender och komma tillbaka med föremålen som om de vore dina egna, eller försöka förföra en ond trollkarl som svarar "do I look like I smash?" är typiskt ljuvlig Borderlands-humor som funkar varje gång.

Jag kan inte uttala mig om spelets over world, de andra karaktärsklasserna eller resten av handlingen, men om du är ett fan av Borderlands- serien, så är Tiny Tina's Wonderlands sannolikt ännu en knasig och genomgående underhållande looter-shooter packat med invecklad karaktärsutveckling och fängslande gameplay som jag tror du kommer uppskatta.

HQ
Tiny Tina's WonderlandsTiny Tina's WonderlandsTiny Tina's Wonderlands

Relaterade texter

2
Tiny Tina's WonderlandsScore

Tiny Tina's Wonderlands

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har spelat rollspel med Borderlands-seriens meste galning, Tiny Tina, och haft ganska roligt i hennes sällskap...

1
Ballantine's släpper en Borderlands-whiskey

Ballantine's släpper en Borderlands-whiskey

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

En av de mest minnesvärda karaktärerna i Gearbox Softwares Borderlands-spel har alltid varit den förföriska Mad Moxxi, som äger en egen bar (eller kanske en nattklubb?)....



Loading next content