Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Gran Turismo 7

Gran Turismo 7

Polyphony satsar i den sjunde delen på att skapa ett slags The Sims baserat på bilar, bilsamlande, bilägande och racingtoken Hegevall är mer än lovligt skeptisk...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Grundkonceptet som Gran Turismo alltid baserats på hade börjat kännas stelt, förutsägbart och uttjatat, enligt mig. Det behövdes något nytt, eller åtminstone något annat - som inte stagnerat. Och det var ju där Gran Turismo Sport kom in i bilden, ett spel vars fräscha syn på esportbaserad GT-racing, fritt från körkortstester och evinnerligt poänglöst tragglande i ursvaga tantbilar för att tjäna ihop pengar till en sportmaskin - heter. GT Sport släpptes 2017 och för egen del står det sig som spelseriens bästa del sedan debuten 1998 och en titel som inte bara växt och förbättrats radikalt under de gångna fem åren men även utmanat och hypnotiserat med tät, tight, utmanande racing baserad på ett omgjort fysiksystem och spelseriens överlägset bästa ljudbild + grafik.

Gran Turismo 7
Styling/tuning-möjligheterna ser riktigt härliga ut i GT7.
Gran Turismo 7
30 olika banor kommer att finnas med i 90 olika dragningar/varianter.

Hade jag fått välja, hade årets Gran Turismo-premiär kretsat kring en fullfjädrad GT Sport-uppföljare med ännu mer realistiskt biluppförande via en fysisk däckmodell (och inte en strikt empirisk som Polyphony alltid använt sig av). Nu vet vi ju att det inte blir av. Det har vi vetat länge, vilket innebär att jag bara sitter och dagdrömmer, här. Istället är det Gran Turismo 7 som släpps till Playstation 5 nu den 4:e mars och precis som namnet antyder är det naturligtvis den direkta fortsättningen på det sjätte spelet, med allt vad det innebär.

Detta är en annons:
Gran Turismo 7
Den nya "GT World Map" ser ut som den hämtats från Sims 4.
Gran Turismo 7
Performance Points är nu fysikbaserade.

Menykartan (World Map, även om det inte innefattar världen utan snarare en liten fantasi-ö i "Gran Turismo Land") är tillbaka i GT7, och den har vi ju inte sett i det här utförandet sedan Gran Turismo 4, något som många fans efterfrågat och längtat efter. Utifrån kartan kan spelaren i Gran Turismo 7 hoppa mellan olika tävlingar, bilhandlare, verkstäder och annat och en av nyheterna som ligger där och skvalpar som producenten Kazunori Yamauchi belyser lite extra under den demonstration som Gamereactor fått möjlighet att ta del av, är "Gran Turismo Café", ett fik där man samlas för att man älskar bilar och bilkultur. Tanken är att Gran Turismo 7 mer än något annat racingspel genom alla tider ska väcka den där passionen hos oss spelare. Lusten att vilja trimma, smycka, lacka, tävla och bara sitta på det där lilla cafét (som ser ut som det härstammar från en multimediapresentation från 1999) och dregla över välpolerat ultrablanka sportvagnar som är till salu en bit bort på samma karta.

Gran Turismo 7
420 bilar finns med i spelet vid release, sen kommer flera att släppas med tiden - som vanligt.
Detta är en annons:
Gran Turismo 7
Caféet är för folk som gillar kaffe, gamla broschyrer och bilar.

Faktum är att Kazunori Yamauchi pratar mycket och gärna om att Gran Turismo 7 kanske inte längre är någon "Real Racing Simulator" utan kanske snarare en "Car Life Simulator" där fokus ligger på livet som bilägare, bilälskare, bilfixare. Polyphony Digital verkar ha fokuserat mycket mindre på körkänslan i sig, på fysiken, stödet för diverse direct drive-rattar och däckens uppförande i förhållande till asfalten, och istället lagt sitt krut på allting runt omkring. Presentationen, menysystemet, repriserna, musiken, caféet, stylingmöjligheterna... Det ser väldigt väl utbyggt ut jämfört med framförallt Gran Turismo 6 och det märks på Yamauchi att de vill särskilja produkterna åt, vilket mest troligt är smart. Gran Turismo Sport är ren, rå, riktig racing (även om fysiken inte är lika realistisk som i exempelvis Assetto Corsa Competizione eller Automobilista 2) medan Gran Turismo 7 (och framåt) mest troligt kommer att stå för den mer... Lättsmälta, allmängiltiga upplevelsen som mer fokuserar på allting runt omkring. På pillet, fixandet, sälj/köp-portionen av bilsamlande, musiken som man väljer att lyssna på i sin bil när man kryssar genom Deep Forest Raceway i sin direkt perverst blanka Ferrari Dino.

Gran Turismo 7
Styling-möjligheterna blir de mest välfyllda och detaljerade i spelserien någonsin.

Av det jag fått se känns Gran Turismo 7 mer som The Sims, med bilar istället för EA:s gulligt inramade diskbänksrealism. Polyphony vill att vår kärlek till bilar och bilvärlden ska väckas och fördubblas under spelets gång och målet för studion är att de som köper spelet ska njuta av det i minst ett år. Vi kommer att erbjudas över 400 licensierade bilar, 30 olika banor där 11 av dem är klassiska fantasikreationer och 19 av dem officiella, riktiga varianter som Suzuka och Spa. Det kommer att 75 olika artister som lånat ur sin musik till GT7 i genrerna jazz, hip-hop, electro, house, klassisk musik och lounge. Ingen rock, ingen pop - med andra ord. Polyphony har den här gången byggt karriärläget så att de olika tävlingarna, spelets "events" är banspecifika snarare än klasspecifika vilket gör att man som spelare kan stanna på exempelvis Silverstone en hel vecka och bara mosa sig igenom olika tävlingar och ändå avancera lika rappt som annars, som innan, genom karriärdelen, om man nu vill det.

Gran Turismo 7
Många inställningar blir det...
Gran Turismo 7
I tuning-shopen kommer du att kunna köpa allt möjligt, såklart.

En annan nyhet kretsar kring spelseriens legendariskt urtjusiga repriser som nu fått tracing och ett editor-läge där du kommer att kunna välja olika kameror, samla ihop klipp, välja in samma klipp från flera olika kameravinklar och klippa ihop ett collage samt möjligheten att tonsätta dina ihopmekade repriser med vilken av spelets låtar du vill. Det finns även något helt nytt som kallats för "Music Rally" där spelaren väljer sin favoritbil och sin favoritmusik och sen kör efter musikens takt för att därigenom erhålla bonuspoäng som blir till extratid. Den som kör längst eller till när musiken är slut, har vunnit.

Gran Turismo 7
Begagnade bilar (både köp och sälj) är naturligtvis en viktig del av Gran Turismo 7.

Och det är ju som sagt detta som ligger i fokus i Gran Turismo 7, allting förutom just själva körningen, racingen, däckfysiken och känslan bakom ratten - och det kommer säkert vara det affärsmässigt smarta beslutet där man attraherar en så bred målgrupp som möjligt med en lättsmält "livsstilsupplevelse" rotad i bilkultur och bilsamlande. Jag blir en smula skeptisk, dock. Det ska jag ärligt erkänna - eftersom jag upplever att den här spelserien hade varit i behov av raka motsatsen. 4:e mars får vi veta hur bra (eller dåligt) Yamauchis sjunde omgång bilmys verkligen blev.

Gran Turismo 7

Relaterade texter

Gran Turismo 7Score

Gran Turismo 7

RECENSION. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Polphony Digitals ambitiösa bilsamlarsimulator och dess initiala mikrotransaktioner har nu förbättrats och balanserats vilket innebär att spelet är klart köpvärt...

0
Detta är Bulgaris Gran Turismo-klocka

Detta är Bulgaris Gran Turismo-klocka

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Sony-ägda Polyhony Digital och den italienska smyckesjätten Bulgari har utannonserat ett samarbete som resulterat i Gran Turismo-dressade specielversioner av Bulgaris...



Loading next content