David Gaider, en legendarisk manusförfattare och en av skaparna av Dragon Age-universumet, avslöjar nu att Bioware haft svårt att få plats med två olika team som hanterar Dragon Age respektive Mass Effect.
I en serie inlägg på Bluesky berättar han om en sorts dispyt mellan de två teamen:
"You see, the thing you need to know about BioWare is that for a long time it was basically two teams under one roof: the Dragon Age team and the Mass Effect team. And they didn't get along. The company was aware of the friction and attempts to fix it had been ongoing for years, mainly by shuffling staff between the teams more often."
Gaider slutade på Bioware efter att han flyttats till "Dylan"-projektet, som senare skulle bli Anthem, men uppgiften att få scifi-spelet att kännas lite mer fantasy. Han säger dock att EA alltid föredrog Mass Effect.
"EA *always* preferred Mass Effect, straight up. Their Marketing team liked it more. It was modern. It had action. They never quite knew what to do with DA, and whenever DA outperformed ME, ME got the excuses. If you ask me, it was always just shy of the axe since DA Origins."
Kanske är detta en del av förklaringen till att Dragon Age: The Veilguard inte riktigt levde upp till förväntningarna, men det var några år sedan Gaider jobbade hos Bioware så läget kan ha förbättrats