hårdvarurecensioner

Focal Bathys

Franska Focals snordyra premiumlur låter förvisso bra men det finns skavanker och problem här som Petter inte kan se förbi, särskilt inte när konkurrenterna erbjuder likvärdig prestanda för 6000 kronor mindre...

Franska Focal har under 40 års tid tillverkat några av de finaste högtalarna jag haft nöjet att lyssna på och när de nu äntligen hoppat på Bluetooth-tåget och släppt en lur till ett direkt hutlöst pris (8995 kronor) var jag naturligtvis rysligt nyfiken på om de skulle lyckas med att blåsa bort all tänkbar konkurrens. Nu har jag suttit med dessa på skallen i en hel vecka samt även burit dem under en lugnare benpass på gymmet och känner mig mer än redo att tycka till om dessa kostsamma premiumlurar.

Focal Bathys
Designen är inget vidare. Särskilt när man håller Bathys i händerna. Det känns väldigt plastigt, inte minst med tanke på att de kostar 9000 kronor.

Låt mig börja med att prata lite om designen här, som naturligtvis är en supersubjektiv grej huruvida man gillar hur dessa ser ut eller inte. Jag har svårt för att säga något positivt här då jag anser dessa lurar vara ganska gräsliga sett till formfaktorn samt utsmyckningen via hålbilden på kåpornas utsidor. Bathys ser inte ut att kosta 9000 kronor och jag känner mig övertygad om att de hade sett både dyrare och mer sobert stilistiska ut om man helt skippat alla de där hundratals hålen på sidorna samt de fläskiga jättelogotyperna i mitten av hålsnurrorna. Vidare anser jag även att huvudbandet ser billigt ut, det känns lite billigt när jag tar i det och mekanismen för att förstora eller förminska huvudbandet känns som om det hämtats från ett par Korg-lurar för 1200 kronor.

När det gäller funktioner och funktionalitet är Bathys inte direkt usla men heller inte i klass med produktsegmentets bästa, snarare tvärtom. Batteritiden ligger på cirka 28 timmar enligt mina tester vilket är bra, men långt ifrån de 60 timmarna som bland andra Sennheiser erbjuder i deras senaste modell av brusreducerande Bluetooth-lurar och inte i närheten av det Technics erbjuder. När det kommer till brusreduceringen är Bathys dessutom svaga, som bäst. De gör ett klart mindre imponerande jobb med att skärma av och blockera störande ljud som trafik eller knapprande tangentbord (Mäki hamrar på sina stackars tangenter) och jämfört med motsvarande och klart billigare modeller från exempelvis Bose, Sony eller Sennheiser är de helt enkelt chanslösa gällande ANC. Samma sak gäller dessvärre samtalskvaliteten som inte är direkt dålig men heller inte särskilt bra. Folket som jag testringt under den gångna veckan har alla upplevt min röst som burkigt svag och otydlig vilket inte är fallet med regenterna av denna produktkategori. Det är alltså uppenbart att Focal fokuserat på ljudkvalitet, och enbart ljudkvalitet. Och det är det verkligen inget fel på, här.

Focal Bathys
Lurarna är väldigt bekväma även om de är tunga.

Du som läst mina hörlursrecensioner sen tidigare vet säkert att jag är något av en hifi-fanatiker och att jag under mina senaste 25 år verkligen letat, jagat och framförallt uppskattat riktigt bra hifi och när jag använder hörlurar är ingenting så viktigt som hur bra musiken låter när jag har dem på mig. Jag vet att det finns gott om recensenter som främst värdesätter funktionalitet och därmed inte reagerar på att exempelvis Apple Airpods inte låter särskilt bra alls när musiken väl dunkas igång, men för min del är det för evigt det som spelar överlägset störst roll. För mig kvittar det om samtalskvaliteten är superb och brusreduceringen enastående om musiken jag spelar låter platt, livlös och saknar dynamik... Och här kommer Bathys såklart inte att göra någon besviken.

Focal Bathys
Focal har under 40+ års tid tillverkat några av världens finaste högtalare.

För de låter bra, väldigt bra. Ljudbilden är förvisso aningen mer neutral och mätmässigt korrekt än vad jag brukar föredra och jag anser att mellanregistret här upplevs som en smula skyggt och tillbakadraget tillsammans med det faktum att jag saknar lite bastryck i botten, i de allra lägsta frekvenserna, men det handlar mer om att jag som gammal trummis aldrig kan få för mycket bas, än något annat. Bathys är gruvligt balanserade och det finns en upplösning i ljudet här samt en separation mellan instrument och stereobilden i sig som väldigt få trådlösa lurar kan tävla med. Jag hör hur Dominck Millers naglar nuddar gitarrsträngarna på "Shape of My Heart" och jag hör utan problem hur Anna-Lotta Larssons läppar vidrör varandra under "Oberoende av vad fursten säger" men det är också här som problemet för egen del ligger. Bathys blir för mig lite som ett par 200 000-kronors-högtalare med fokus på perfekt uppmätt hifi. Det låter fantastiskt när jag spelar lugnare, akustiska låtar där nyanser och viss musikalisk försiktighet får styra men så fort jag skiftar till Audioslave, slutar musiken att engagera mig. Det blir lite för perfekt. Det blir lite platt och den där åtråvärda neutraliteten är inte längre något som jag direkt värdesätter.

Tack till P.L Audio för lånet

Det finns en inbyggd DAC i dessa lurar som enbart fungerar om du kopplar in dem via den medföljande USB-sladden (till din mobiltelefon) och här låter Bathys bättre än de gör i det trådlösa läget men med tanke på att jag inte kan använda dem utan att ha DSP:n påslagen (ANC eller Transparens) känns det som en aningen märklig grej att inkludera. Sägas ska dock att det märks att det förstärks ljud på vägen när du kör dessa via sladd, då volymen är cirka 30-40% högre, direkt. Det finns mängder och åter mängder av kräm, här.

Focal Bathys
Det finns en inbyggd DAC i Bathys men den går enbart att nyttja om du kopplar in dem till din mobiltelefon via sladden som medföljer.

Så! Är detta de bästa som finns på marknaden rent ljudmässigt när det kommer till Bluetooth-lurar? Nej. Det är det enkla svaret. Jag tycker att ljudet blir lite för neutralt och jag anser att det låter en smula för processat sett till Focals historia, förhandslöften gällande dessa lurar och det faktum att dessa är gjorda för "audiofiler". För den som uppskattar ljud med nyanser och riktigt fin separation är dessa dock ett bra val även om det saknas riktigt effektiv brusreducering vilket du bland annat hittar hos Sonys, Bose samt Sennheisers senaste modeller. Den närmaste konurrenten rent prismässigt till Bathys är Bang & Olufsen H95 (som också kostar 9000 kronor) och även om både dessa par hörlurar kostar 5000 kronor mer än vad de faktiskt borde, hade jag valt de danska H95:orna före Bathys alla dagar i veckan.

Focal Bathys
6 / 10
+