Final Fantasy Pixel Remaster

Final Fantasy Pixel Remaster (I-VI)

Vi har återvänt till Final Fantasys rötter och satt betyg på den nya samlingen av de sex första spelen i serien...

Square Enix har inte haft en särskilt bra historia när det kommer till att göra nyversioner av de klassiska Final Fantasy-spelen utan tidigare nyversioner av bland annat Final Fantasy V och VI avskyddes rätt så ordentligt av spelarna när de släpptes för ett par år sedan på Steam. Få spelserier är så tydligt uppskattade som Final Fantasy vilket de många remakes och remasters är ett tydligt bevis på. Nu är Square Enix i vilket fall som helst tillbaka i hopp om att rentvå sig själva från de kritiserade lanseringarna i form av nya pixlade utgåvor, och jag kan gladeligen konstatera att de lyckats bättre denna gång.

Final Fantasy Pixel Remaster
En fantastisk resa på en fantastisk spelserie börjar här...

Final Fantasy Pixel Remaster innehåller de sex första installationerna i spelserien och de går även att köpa separat om man bara är intresserad av ett eller ett par av dem. Respektive spel har släppts med jämna mellanrum på Steam och mobiltelefoner mellan 2021-2022 men nu har de äntligen släppts i ett och samma paket samt på konsol. Mycket är sig likt och det blir snabbt tydligt att de tre första spelen är de som känns allra bäst av dessa nyversioner i och med att de också är de mest daterade spelen rent grafiskt.

Eftersom Final Fantasy har en lång historia och är så djupt älskade av fans är det knappast en enkel sak att göra alla belåtna. De har dock ansträngt sig rejält för att skapa en slutprodukt som alla kan vara nöjda över. Utvecklarna har nämligen gjort det möjligt för spelare själva att välja en version som passar dem bäst. De som vill lira spelen i ett så identiskt format som möjligt kan välja att spela utan det nya typsnittet eller det moderniserade ljudspåret. Veteranerna vet dessutom att minikartan i de första spelen aldrig var särskilt bra och föredrar kanske därför att spela utan den, vilket är fullt möjligt i Final Fantasy Pixel Remaster.

Final Fantasy Pixel Remaster
Samtliga spel ser otroligt bra ut i denna mycket generösa utgåva.

Även om de klassiska alternativen i form av det vackra ljudspåret av Nobuo Uematsu och det klassiska typsnittet är ett tillfredsställande alternativ, dröjde det inte länge innan jag kom att älska orkestermusiken som den nya versionen erbjuder såväl som typsnittet. Det ska väl nämnas redan nu att med tanke på att varje spel kan ta runt 20 timmar att spela från början till slut så har jag inte klarat dem alla, men jag har hunnit bekanta mig väl med samtliga och kom att uppskatta de nyheter som introduceras här rejält.

Utöver dessa förändringar finns det ytterligare ett par nyheter i Final Fantasy Pixel Remaster. Numera finns ett inbakat auto-save-system som gör att du inte behöver oroa dig lika mycket för att spara ditt spel i minut och parti utifall att du skulle dö i en strid eller att din spelkonsol kraschar. De som är väl bekanta med spelserien vet säkerligen att man tvingas grinda en del från stund till stund. Ibland kan det dock vara extremt frustrerande att hamna i strider med troll och gamar när man egentligen bara vill ta sig från punkt A till punkt B så snabbt som möjligt. Med ett enkelt knapptryck kan man därför avaktivera random encounters för att slippa bli avbruten stup i kvarten. Det funkar extremt smidigt och man slipper gå in i menyer och manuellt aktivera eller avaktivera funktionen. Under striderna kan man dessutom automatisera striderna där du slipper välja manuellt vad karaktärerna ska göra och låta spelet själv göra jobbet åt dig.

Jämfört med nyutgåvan av exempelvis Final Fantasy VII (remaster-versionen) saknar jag dock vissa funktioner. Till att börja med går det bara att gå snabbare i den öppna världen men det finns inget sätt att spela i dubbel eller trippel hastighet. Inte heller går det att ställa in så man bokstavligen blir en gud och kan dräpa monster på nolltid. Jag förstår naturligtvis att det kan uppfattas som fusk, men samtidigt hade jag uppskattat om alternativet fanns enbart för de som vill uppleva dessa klassiska titlar för första gången men som inte har tiden att grinda utan bara vill ta del av berättelserna. Detta var trots allt möjligt i Final Fantasy VII, så varför inte även här? Däremot är det möjligt att samla pengar och erfarenhetspoäng snabbare, vilket jämnar ut detta lite grann åtminstone.

Final Fantasy Pixel Remaster
Final Fantasy VI är tveklöst det bästa spelet av de sex och definitivt det spel som Square Enix lyckats allra bäst med i denna utgåva.

Samtliga spel i Final Fantasy Pixel Remaster ser riktigt bra ut i dessa nysläppta format med krispigare bakgrunder och karaktärer. Därutöver spelas alla i widescreenformat och man slipper alltså de svarta sidorna av skärmen som man så ofta får stå ut med i nyversioner som dessa. Jag gillar dessutom att man kan använda samtliga spel som en ljudspelare och enkom lyssna på musiken från dem om man bara vill njuta av Uematsus episka ljudspår (eller de orkestrala versionerna).

Final Fantasy Pixel Remaster
''Nej, jag gråter inte! Du gråter!''

Sammanfattningsvis är detta en riktigt bra samling av de sex första klassiska spelen i serien som definitivt förtjänar folks uppmärksamhet. Vare sig man ser sig själv som veteran eller som en nykomling till serien. Inget spel kräver att du har lirat dem förut, utan vill du för första gången spela Final Fantasy VI (som brukar omnämnas som det bästa) finns det ingen bättre tid att göra det på än nu.

8 / 10
+
Sex fantastiska spel i en utgåva, snyggt, det nya ljudspåret är suveränt, många funktioner för olika spelstilar