Metroid Prime 4: Beyond
2007 släppte amerikanska Retro Studios det senaste spelet i denna älskade följetong. Efter det tog Samus en paus och under ett antal år sattes Retro på att primärt konvertera vissa spel från en Nintendo-plattform till annan. Inga högprofil-uppdrag, direkt - om vi säger så. Januari 2017 drog dock utvecklingen av Metroid Prime 4 igång vilket utvecklades av Namco (i Japan), något som förvånande mången Metroid-älskare. Det tog dock bara något år innan Nintendo meddelade samma fans att utvecklingen startats om och att Namcos arbete med Prime 4 slängts i soptunnan och att Retro Studios nu tagit över, börjat om från början. Vi vet ju nu (lyckligtvis) att Metroid Prime 4 kommer att släppas till Switch 2 och mest troligt senare i år men att påstå att det inte suttit fast i "development hell" vore såklart felaktigt.
Grand Theft Auto VI
2013, året då Grand Theft Auto V förtrollade oss alla, var ett fantastiskt spelår. Rockstar stod bakom ännu en monstersuccé och efter det skiftade de fokus och lade allt tänkbart krut på Red Dead Redemption 2. 2000 utvecklare utspridda över fem studios innebär dock att en branschmonolit som Rockstar kan utveckla två titlar samtidigt och planeringen inför utvecklingsstarten av GTA VI inleddes enligt källor 2016 vilket innebär att det varit under aktiv utveckling i nio år när det väl (med lite tur) rullas ut till hösten. Under dessa år har utvecklingen av GTA VI startats om minst två gånger, spelseriens pappa har lämnat och stämt sin gamla studio och manusförfattaren bakom GTA III, GTA IV, V samt båda Red Dead-spelen har också stuckit. Kan del sex förtrolla som de tidigare spelen gjort, kan Rockstar återskapa magin från fyran och femman efter att ha befunnit sig i "development hell" under ett drygt årtionde? I höst får vi se.
Beyond Good & Evil 2
2007, fyra år efter lanseringen av det älskade originalet, började information om en stundande uppföljare sippra ut på nätet. Sen dess har det alltså passerat hela 18 (!) år och spelet som vi alla vill avnjuta har än så länge inte visat upp sig i annan form än en påkostad, externt ihopsatt filmtrailer för fem år sen. Vi vet att Ubisoft Montpellier först utvecklade den egna motorn Voyager Engine som tagit fyra år att sätta ihop. Vi vet att Rayman-skaparen Michel Ancel fungerade som producent under många år men idag är borta, vi vet att "creative director" Emile Morel plötsligt avled vid 40 års ålder och gjorde att utvecklingen stannade av i ett drygt år, och att Gabrielle Shrager tagit över men vi vet fortfarande ingenting om när det kan tänkas bli färdigt. Släpps det i år? Mest troligt ej. Snacka om "development hell".
Bioshock 4
Det är nu hela 12 år sedan Infinite rullades ut och med tanke på att de tre första spelen i Ken Levines älskade, hyllade actionföljetong släpptes i hyfsat tät följd är det ytterst bisarrt att Take Two låtit det gå 12 år mellan Bioshock Infinite och Bioshock 4, men så är det. Tydligen har utvecklingen startats om från scratch minst två gånger, teamet har splittrats och byggts upp igen och spelvärlden har bytts ut helt, miljön har ändrats radikalt, enligt branschkällor. Med tanke på att ingenting utannonserats officiellt får vi lov att utgå från att vi inte kommer att spela ett nytt Bioshock förrän tidigast 2026 eller mer realistiskt 2027 vilket innebär att vi då väntat 14 år på nya plasmider. Där pratar vi "development hell".
The Wolf Among Us 2
2014 slutförde Telltale Games det hyllade första spelet och två år senare dunkade de igång utvecklingen av uppföljaren. Nio år sen, med andra ord. Sen dess har Bigbys återkomst befunnit sig i limbo, studion gick ned för räkning, köptes upp och rustades upp igen för att ett par år senare dra igång utvecklingen - igen. Det var tänkt efter omstart att The Wolf Among Us 2 skulle släppas 2019, sen var det 2023 som gällde och när vi nu nått februari 2025 och fortfarande saknar releasedatum, är det såklart mången gamer som undrar om vi någonsin kommer att få återse den sluge noir-detektiven.
Star Citizen
Om man vill vara riktigt elak, då konstaterar man högljutt att branschveteranen Chris Roberts och hans Cloud Imperium Games under flertalet år pysslat med finurligt upplagd penningtvätt då de krattat hem absurda åtta miljarder kronor (!) via crowdfunding för ett spel som efter hela tio års ihållande utveckling fortfarande inte har något lanseringsdatum. Under de senaste tio åren har Roberts bland annat strukturerat om hela sitt team samt bytt spelmotor, vilket såklart kräver både tid och pengar, men med tanke på att fansen pangat in mer pengar till utvecklingen än vad något annat spel i världshistorien kostat att slutföra, borde det finnas gott om resurser för att en vacker dag färdigställa det man lovat spelarna.
Deep Down
Säg den fantasynörd som inte minns Capcoms stekheta utannonseringstrailer där ett actionfokuserat rollspel visades upp under hösten 2013, tillsammans med Playstation 4. Mörkt och intensivt med bestraffande, slumpgenererade grottor packade med gruvliga monster och fantastiska skatter. Deep Down använde sig av Capcoms då nya Phanta Rei-motor och det pratades även om en mystisk, underliggande scifi-twist där man skulle kunna återhämta minnen från föremål man hittade i grottorna. Det var en av de i särklass mest imponerande trailers som visades den kvällen men trots allt positivt sus, där många spelare och kritiker vidhöll Deep Down som ett av deras mest efterlängtade spel, så fastnade det någonstans i utvecklingslimbo. Uppdateringarna blev allt färre och med åren har det i allt större utsträckning försvunnit från folks radar. Capcom har förlängt varumärkesskyddet ett flertal gånger men aldrig gett någon konkret uppdatering till varför spelet dröjer. Rykten skvallrar om en rad tekniska problem och en förändrad ambitionsnivå för Deep Down. Inte ens när spelets regissör Yoshinori Ono lämnade Capcom för fyra år sedan, så fick vi något direkt svar på vad som egentligen hänt med spelet. Allt han nämnde var att han hoppades på att andra individer skulle ta tag i arbetet internt. Tragiskt är bara förnamnet, vi kan inte annat än fortsätta drömma och hoppas.
Perfect Dark
Redan 2012 började Microsoft Game Studios skissa på en uppföljare till Xbox 360-titeln med samma namn men det blev inget mer av det projektet. Skisserna lades tydligen på hyllan. Spola fram fem år och Crystal Dynamics-veteranen Darrell Gallagher (som arbetade med Tomb Raider-trilogin) startar upp Microsoft-ägda studion The Initiative vars enda uppgift blir att gjuta nytt liv i Perfekt Dark som spelserie. Sju eller kanske till och med åtta (!) år har passerat (beroende på vilken källa vi lyssnar till) och Perfect Dark har startats om och det mesta i spelet har gjorts om från grunden men en release är fortfarande långt borta. Det pratas i branschen om att vi tidigast kommer att få se det här spelet i färdig form under hösten 2026 vilket naturligtvis rimmar rätt väl på "development hell".
Hollow Knight: Silksong
Det första spelet utvecklades på cirka två år vilket känns rimligt med tanke på dess indiedoftande karaktär och sen dess har fansen längtat och väntat på den sedan länge utannonserade uppföljaren. Silksong utannonserade för exakt sex år sen och hade då redan varit under utveckling i ett drygt år och Team Cherry har valt att inte kommentera var i utvecklingen de befinner sig idag, och när Silksong kan tänkas lanseras.