
23 640 kronor (inklusive moms) och frakt för en simracingratt, är naturligtvis absurda pengar. Närmare 25 000 kronor för en kringla, som naturligtvis inte levereras med vare sig rattbas, pedaler eller andra delar som krävs för att ratta racingkärra i spel som Assetto Corsa eller Automobilista 2. Att Fanatecs hett efterlängtade Bentley-ratt är en renodlad lyxprodukt för en väldigt nischad målgrupp råder det givetvis inga tveksamheter om, och jag är en av de där fanatiska simracingdårarna som under närmare två års tid längtat efter att få testa denna. För precis som Fanatec Podium BMW Motorsports M4 GT3-ratten är denna kringla ingen plasthistoria, ingen replika som "ser ut" som den riktiga ratten ur tävlingsbilen. Detta är den riktiga ratten, ur den riktiga Bentley Continental GT3-bilen som nyttjades i GTWC (Bentley har sedan dess dragit sig ut). Detta är ratten som Steven Kane och Andy Meyrick använde i bilen som rattades runt banor som Spa och Imola och det märks såklart direkt när man plockar upp den ur den gigantiska lådan som den levereras i.
Fanatec Podium Bentley GT3 är konstruerad av magnesium, kolfiber och aluminium och den mäter 31 centimeter på bredden och väger 1,9 kilo. I mitten av den sitter en rund 800 x 800-pixlars touch-LCD monterad på ett gyro (som styrs av ett ARM Cortex A53-mikrochip) som gör att den centrerar sig själv i realtid oavsett hur du vrider på ratten, precis som i fallet med Moza-kringlan Vision GS Steering Wheel. Runt den runda skärmen sitter det en ram gjord av kolfiberkomposit och ovanför den trängs nio programmerbara tryckknappar, två funky-switchar och två stycken större vred gjorda i aluminium, för att enkelt kunna ratta in önskad bromsbalans och "traction control" utan att släppa greppet runt ratten. På baksidan sitter det Fanatecs förstärkta versioner av deras omtyckta Podium-paddlar (magnetiska, såklart) inklusive två mindre, helanaloga paddlar (med inbyggda Hall-sensorer) för att bland annat styra kopplingen.
Det råder ingen tvekan om att detta är en mycket, mycket påkostad produkt. "Spare no expense" som Jurassic Park-gubben John Hammond en gång sade. Fanatec har tagit i från tårna och det märks, som sagt. Redan ur boxen känns denna ratt väldigt stryktålig, dyr och proppad av tåliga knappar och funktioner och formfaktorn är bra. För min del, med size 13-händer, känns den lite liten jämfört med favoriten Fanatec Podium BMW Motorsports M4 GT3, men Gamereactors hårdvaruskribent Fredrik Lindman som har mer "normala" händer, anser den vara alldeles perfekt sett till grepp och bredd/storlek. Om jag hade fått välja hade jag lagt de nya bakgrundsbelysta tryckknapparna som ligger i överkant - någon annanstans. Jag hade velat ha greppen högre upp och anser att jag kommer lite lågt ned med händerna i förhållande till resten av riggen. Detta är även ett smärre klagomål från mitt håll gällande bland annat Asetek Invicta Formula Steering Wheel där greppen enligt min smak ligger alldeles för lågt ned i ratten.
Utöver det är greppen, som är klädda med Alcantara, supersköna och precis lagom tjocka. Växelpaddlarna är lysande även om jag tycker att de lite tunnare paddlarna på BMW-ratten i samma prisklass - är bättre, enligt mig. Jag gillar LCD-skärmen i mitten, också. Det är fränt att likt i en Koenigsegg Jesko ha en ständigt centrerad liten display i mitten av ratten som visar växelval, motorvarv och varvtider men jag hade gärna sett möjligheten att skräddarsy min egen grafik i denna, då Bentleys Verdana-präglade designelement inte riktigt matchar min typsnittstokiga grafiker-personlighet. På det stora hela är skärmen bra, dock. Inte superanvändbar eftersom man sällan har tid att kolla ned på ratten och läsa de små siffrorna när man kör, men den fungerar väldigt väl och reagerar blixtsnabbt på rotationen i ratten och centrerar alltid skärmen med väl godkänt resultat.
På baksidan hittar vi Fanatecs alldeles lysande QR2-snabbkoppling som (som alltid) är baserad på Krontec QR och enligt mig är bäst i simracingvärlden. I Fanalab går det dessutom supersmidigt att ställa in det som går att ställa in och med i lådan följer en liten adapter som möjliggör uppdatering av rattens mjukvara via USB C. Du får även med ett väggfäste för den som vill pryda sitt simrum med denna erotiska lyxratt och ett genomtänkt bordsstativ som gör denna kringla till en snygg inredningsdetalj. Om du dessutom kopplar in USB C-sladden som ingår, kan du använda ratten på bordsstativet som en mycket dyr skrivbordsklocka med läcker (officiell) Bentley-urtavla.
Det är såklart omöjligt att som GT3-älskare och simracing-fanatiker inte känna en ordentlig förtjusning rörande denna snordyra premiumratt. Riktig racingutrustning som kan användas för simracing är alltid lockande för egen del även om jag såklart aldrig ens kommer att få chans att vidröra en Bentley Continental GT3-bil. Det är nog bara tanken på att "låtsas" köra tävlingsbil men en riktig tävlingsratt som lockar för egen del. Fanatec Podium Bentley GT3 är väldigt bra, genomtänkt, påkostad och presterar ytterst väl under de tester vi gjort här på Gamereactor. Jag föredrar helt klart Fanatec Podium BMW Motorsports M4 GT3 och anser att den gyrobaserade (runda) skärmen i mitten är onödig, men samtidigt är det svårt att hitta en fränare simracingratt.