Det finns något nästan bisarrt i det faktum att Fanatecs bästsäljande Clubsport V3-pedaler precis hunnit fylla sju år medan CSL Elite-pedalerna nu innan de precis ersattes av den nya modellen sålts i sex års tid. Att göra en simracingprodukt som säljer som smör i solsken under sju respektive sex års tid i dagens tekniktokiga klimat (där allting uppdateras, ersätts och blir omodernt på extremt kort tid) är ingen lätt sak, såklart. Och det ska tyska simracinggiganten Fanatec såklart berömmas för.
CSL Elite-pedalerna har alltid varit bra men när de nu uppdaterats och släppts i V2-versionen, har allting blivit bättre. Hela pedalbordet samt pedalarmarna, fotplattorna och fästena är helt och hållet tillverkade av pulverlackad aluminium och byggkvaliteten här, är strålande. Rent fysiskt är dessa pedaler vare sig tunga eller särskilt stora men de är tillräckligt breda och tillräckligt tunga för att kännas klart dyrare än vad de faktiskt är. Till skillnad från framförallt Asetek Forte-pedalerna som kostar dubbelt så mycket är bromsen anpassad för att mäta tryck och inte avstånd samt att det går flytta de tre pedalerna i sidled, beroende på hur stora fötter du har.
När jag nu testkört dessa under den gångna månaden har jag jämfört dem med förra modellen (såklart), Clubsport V3, Asetek Forte samt Logitech Pro Pedals och bland dessa råder det för mig ingen tvekan om att jag tycker bäst om CSL V2. Trots att det är de billigaste pedalerna av alla dessa. V3 från Fanatec kostar 1000 kronor mer än dessa men är ändå inte bättre, eller lika bra. Detta på grund av att bromsen trots extrainköpt "bromskit" inte håller samma höga kvalitet. För bromsen här, på CSL Elite Pedals V2, är superb. Med de hårdaste gummipackningarna installerade (du får med ett litet kit) är den stenhård utan att bli omöjlig och känslan i pedalen påminner mer om Heusinkveld Sprint Pedals på hårdaste inställningen, vilket är en väldigt din komplimang. Jag gillar designen på allt, här. Jag gillar pedalerna i sig och jag gillar verkligen bromsen.
Gasen och kopplingen är sämre men ändå bra. Jag anser att gasen är lite för mjuk för min smak men då tror jag att jag undermedvetet jämför lite för mycket med Heusinkveld Ultimate Plus-gaspedalen (som vi använder oss av i vår Racingrigg) och det är ju inte realistiskt, med tanke på att en sån pedal kostar mer än två stycken hela CSL Elite Pedals V2-lådor. Jag hade gärna sett att jag hade kunnat ställa upp motståndet kanske tio procent i gasen här, men samtidigt tror jag som sagt att det mer handlar om en något skev referensram för egen del än något annat. Fanatecs mjukvara är strålande och funktionaliteten med att kunna koppla in dessa pedaler rätt in i Fanatec-rattbasen, är naturligtvis fortsatt lysande.
Om du letar efter de absolut bästa budgetpedalerna du kan hitta på marknaden just nu, är det CSL Elite Pedals V2 du bör införskaffa. 2999 kronor för de här är på alla tänkbara sätt och vis ett riktigt vrålfynd och ännu en gång har Fanatec sprungit från konkurrensen.