Fallout: Brotherhood of Steel

Fallout: Brotherhood of Steel

Fallout tar det definitiva steget ut i actiongenren. Följ med till en framtid i öknen där ingen kan höra dig skrika.

Personligen anser jag att Fallout är världens bästa rollspel, någonsin alla kategorier. Sådan är jag. Uppföljaren kom tätt efter det första spelet, och förvaltade arvet på ett mästerligt sätt. Det som gjorde Fallout så komplett var det faktum att det kombinerade riktigt dynamiskt rollspelande, med mycket underhållande strider. En vacker vårdag 2001 kom även det tredje spelet i serien, Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Denna gång var rollspelandet till stora delar satt åt sidan, och istället lades fokus på striderna. Denna gång gick det även att spela spelet med realtidsstrider, något som visserligen gjorde allt svårare framåt slutet. Men trots det spott och spe som Tactics fick utstå, var det fortfarande ett kvalitativt spel i samma goda anda som de två första.

Nu är det dags för ännu ett spel i Fallout-serien, denna gång har man gjort en Dark Alliance. Man har tagit en älskad rollspelsvärld, strippat bort allt vad rollspel heter och ersatt det med mängder av korkat dödande. På pappret är den enda skillnaden det faktum att Fallout faktiskt utspelar sig i framtiden. Annars ska det vara identiskt i upplägg och spelmekanik. Vilket får sägas är sanning med modifikation. Vyn är den samma, snett ovanifrån, men där Dark Alliance-spelen har en smart placerad kamera, känns det som att någon har fått fnatt när de har placerat kameran i Fallout. Vinkeln är så konstig att karaktären knappt syns för spelaren. Visst ser man sin figur ränna runt och utdela elakheter mot folk och fä, men man ser inte lika mycket av hur karaktären egentligen ser ut, kameran är helt enkelt placerad för högt upp. Mycket konstigt val av kameravinkel måste jag säga, speciellt när inget av Dark Alliance-spelen har lidit av samma problem.

Det spelbara persongalleriet består av tre karaktärer, den kurviga bruden, biffige killen, och det sönderfallande mutanteländet. Inget som direkt får mig att vilja ringa upp en kompis och flåsa i luren av upphetsning. Det börjar med att man är på väg att bli medlem i ödemarkens ädlaste fredskår, The Brotherhood of Steel. Vilket redan där är en motsägelse, då spelets mindre mänskliga karaktär aldrig skulle få komma i närheten av ödemarkens brödraskap. I sin jakt på befordran ska man således ta hand om halvdöda människor, råttor, muterade landskaldjur som gillar att förgifta folk, samt mycket annat skräp som huserar i spelets gömda skrymslen. Problemet med striderna är många, men allvarligast är det att det mer känns som en plikt, än som underhållning att döda monster och fiender. Något som förtar det roliga, speciellt då jag fann striderna i Dark Alliance mycket mer underhållande. Dessutom är nästan uteslutande alla vapen tråkiga, och specialförmågorna tillför inget som upphetsar. Striderna blir därför både platta och onyanserade. Vilket är ett allvarligt problem i ett spel som till största delen bygger på strider.

Fallout-världen har alltid varit ett hårt tillhåll för hårda män och kvinnor. Tonen hos andra karaktärer har av tradition alltid varit hård och kylig när man först lärt känna dem. I F:BOS är det lite vänligare, men man har ändå lyckats kräma in en stor mängd fula ord och förolämpningar i spelet. Något som alltid har funnits till hands förut, men som nu, tyvärr känns mest överdrivna och oprovocerade då man aldrig kan interagera med en karaktär annat än att prata med honom. Dynamiken med alla invånare i små byar är fullkomligt bortblåst, och kvar lämnas endast ett tomt och grundläggande skal, något som alla andra Fallout-spel har kastat av sig redan på konceptstadiet. Grafikarbetet går i sandgult och Quake 1-färger. Rost, smuts, skit och förfall präglar spelet, precis som tidigare. Men även spelvärlden känns lämnad åt någon designer som bygger banor hellre än bra. Där man alltid kunde hitta någon ny detalj i de gamla Fallout-spelen finner man nu endast en avskalad värld utan överraskningar.

F:BOS är ett spel kantat av kontroverser. När det utannonserades blev det mött med otroligt skarp kritik för att det stympade en av de mest älskade rollspelsvärldarna någonsin. Redan innan spelet var släppt var det utdömt på förhand och ingen ville ens erkänna spelets existens. Exakt samma sak som hände med Baldurs Gate: Dark Alliance. Då jag inte gillar fantasy ska inte jag påstå att jag bryr mig speciellt mycket om vad som hände med PC-spelens Baldurs Gate. Personligen har jag gillat såväl PC-spelen, som de båda Dark Alliance-delarna. Men när nu Fallout bastardiseras är det mer personligt, och jag känner samma smärta i mitt hjärta som Forgotten Realms-älskarna gjorde när Baldurs Gate fördummades. Man har tagit en spelvärld fylld av möjligheter och otroligt spelglädje, och förvandlat den till en dum och avklädd kopia. Men det är inte där det egentliga problemet ligger. Det vore hyckleri av mig att hylla Dark Alliance och såga F:BOS bara på grund av att jag helst inte spelar fantasy-rollspel på PC. Jag KAN faktiskt leva med att man har skalat bort rollspelsvärlden i Fallout, men jag kan inte leva med att man gör det på ett sådant sätt att spelets brister lyser igenom i varje liten beståndsdel. F:BOS är en tragedi i en oändlig massa akter. Vi kan till exempel ta det faktum att spelet faktiskt varit klart sedan i slutet av oktober, bara för att släppas nu i dagarna, både i USA och i Europa. Eller vi kan ta upp det faktum att spelets producent sade upp sig från Interplay strax efter att spelets utveckling avslutats. Anledningen till detta är ännu inte bekräftat, men dels fick stackarn utstå otrolig smutskastning från fansen, och sedan blev F:BOS uselt också. Baldurs Gate: Dark Alliance 2 är ett typexempel på hur man kan göra ett enkelt och underhållande actionspel, Fallout: Brotherhood of Steel är en orgie av dynga och misstag.

Fallout: Brotherhood of SteelFallout: Brotherhood of SteelFallout: Brotherhood of SteelFallout: Brotherhood of Steel
03 Gamereactor Sverige
3 / 10