
Liberty Media, den amerikanska holdingägaren av Formel 1, kommer också att bli ägare till MotoGP. På måndagen släppte alla inblandade parter (Liberty Media och nuvarande rättighetsägare Dorna Sports) ett uttalande där de säger att EU-kommissionen har gett "ovillkorligt godkännande" för att slutföra förvärvet, som kommer att slutföras senast den 3 juli 2025.
Affären tillkännagavs redan i mars 2024, men med tanke på transaktionens storlek (4,2 miljarder dollar, 3,64 miljarder euro) väckte det förståeligt nog oro från marknadstillsynsmyndigheter, med tanke på att Liberty Media skulle äga två av de största motorsporttävlingarna i världen, vilket skulle kunna ge dem en orättvis fördel när det gäller sändningsrättigheterna.
"Enligt EU:s koncentrationsförordning drog kommissionen dock slutsatsen att transaktionen inte kommer att ge upphov till några konkurrensproblem inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet", sade EU:s styrande organ. Liberty Media kommer att förvärva 84% av aktierna från Dorna Sports, det spanska företaget som äger MotoGP. Dornas ledning kommer att behålla 16 procent av verksamheten.
"Vi tror att sporten och varumärket har en betydande tillväxtpotential", säger Derek Chang, Liberty Medias VD och koncernchef. I framtiden kan vi förvänta oss steg för att utöka MotoGP-attraktionen till en bredare global publik. "MotoGP är en av de mest spännande sporterna på jorden, och vi ser fram emot att påskynda sportens tillväxt och utöka dess räckvidd till ännu fler fans runt om i världen", säger Carmelo Ezpeleta, VD för Dorna Sports.
Liberty Media hoppas kunna göra samma sak som de gjorde med Formel 1: förvandla en relativt nischad tävling till ett världsomspännande fenomen. När det gäller F1 bidrog Netflix-serien Drive to Survive, som släpptes under pandemin, till att öka F1:s popularitet på andra marknader, särskilt USA, som kommer att återvända till tävlingen nästa år med ett nytt team, Cadillac. F1-filmen med Brad Pitt som släpps den här veckan är ytterligare ett steg mot att göra F1 mer universellt.
MotoGP är ännu mer nischat, ganska populärt i södra Europa, men ignoreras för det mesta överallt annars, med de flesta toppteam och förare som kommer från Italien och Spanien. Med en mer aggressiv marknadsföringskampanj, som gör förarna till kändisar och förmodligen några strategier i andra medier som filmer eller TV-program, kan MotoGP verkligen bli en världsomspännande tävling.