Jag begrep initialt inte varför det tog Iracing-gänget och indie-utvecklarna Orontes Games hela fyra år (!) från det att de visade upp en spelbar version av Exocross (som till en början gick under arbetsnamnet "Drag") till idag, då det äntligen släppts. Men jag förstår nu, jag har fattat vad detta har handlat om. Poletten... Har trillat ned. För det som Orontes Games har utvecklat är mest troligt den fysikbas som Iracing 2 kommer att baseras på, och sånt tar såklart mängder av tid. Exocross är baserat på en egenutvecklad spelmotor där alla fyra hjul simuleras rent fysiskt, oberoende av varandra precis som alla fyra individuella stötdämpare. I detta ingår även chassiflex vilket extremt få racingsimulatorer någonsin vågat närma sig sett till emulering av vad som sker med en riktig bil under hård belastning/tävling.
Exocross är en märklig produkt, dock. Kanske till och med ett av de mest bipolära spelen jag testat på flera år. I grunden är det en arkadräcer i stil med Mario Kart, Motorstorm eller Flatout där du rattar en slags månbils-doftande buggy på en främmande planet och ombeds vinna med all medel tillåtna mot en rad andra bilar på banor som ser ut att vara hämtade ur Wreckfest. Det handlar om att åka så snabbt det går på grusvägar, putta undan motståndet och hela tiden trycka plattan i mattan, oavsett hur vägen framför dig ser ut. Arkadracing, rätt och slätt. Kruxet för mig är att fokuset för utvecklarna hela tiden varit realistisk och superdetaljerad off road-fysik som liksom står i vägen idag för spelets "fun factor". Exocross känns därmed sirapssegt långsamt och saknar den där känslan av fart, fläkt, explosivitet och adrenalin som genrens bästa spel alltid stoltserar med.
En annan aspekt som inte riktigt fungerar för egen del är att Exocross har en alldeles för realistisk estetik för att passa arkadracingupplägget och det saknar fantasirikedom, lekfullhet och färg - vilket ganska snabbt blir ganska trist. Här borde utvecklarna ha kryddat designen med något som inte bara ser ut som en enda stor, gråbrun grusgrop och framförallt smyckat banorna med saker som åskådare, hus eller andra byggnader för att skapa bättre fartkänsla. Exocross (som släpptes i Early access i december 2020 och nu rullats ut i 100% färdig form) känns mer som en fysikprototyp än ett fullfjädrat racingspel om du frågar mig, och att det kostar 450 kronor, är svårt att smälta.
Det finns inget riktigt karriärläge, här. Multiplayerdelen saknar variation och inlevelse och loppen blir ofta väldigt monotona. De fyra (!) banorna som finnes är enformiga och saknar spänning eller originalitet och jag anser att motståndarbilarnas artificiella intelligens är dålig, som bäst. Bilfysiken är helt klart imponerande och jag tror absolut att Iracing kommer att kunna göra riktigt bra saker av detta system i framtiden, så välgjort, detaljerat och realistiskt som framförallt chassit rör sig i Exocross. Något vidare roligt spel - Är det dock ej.