Efter online-sucéer som EverQuest och Planetside så har Sony Online Entertainment verkligen fått blodad tand och anses av många som den främste utvecklaren av MMORPG-spel. Antalet spelare som spenderat alldeles för mycket tid framför skärmen på grund av EverQuest är oräkneliga och när nu uppföljaren lurar bakom hörnet så är EverQuest 1 fortfarande ett mäkta populärt spel. I uppföljaren så har en bit av månen Luclin slagit ner på planeten där spelet utspelats. Denna katastrof kastar omkull alla gamla allianser och inte mycket är som förr. Dock har man inte börjat om med ett helt nytt papper utan vissa element i tvåans värld ska vara samma som i ettan. De stora förändringarna är givetvis inom de grafiska områdena. EverQuest 2 kommer att vara ett spel som stödjer DirectX 9 och ha rysligt höga systemkrav. Dygnsrytmen kommer att få en rejäl upputsning och ska nu vara mer naturlig än den strömbrytarlika skymning och gryning som ettan uppvisade. Så har du inte en dator med en processor på minst 1GHz och 512Mb RAM-minne så får du snällt fortsätta med ettan eller slanta för en ny krutburk. Spelet kommer också att stoltsera med Dolby 5.1 Surround och THX så ljudet kommer förhoppningsvis att vara något annat än gamla tiders rollspel där saker grymtade, på sin höjd. Man meddelar också att man kommer att fortsätta köra Everquest 1 så länge som folk är intresserade av det och det finns ekonomiska möjligheter att fortsätta köra spelservrar och support.
Själva spelet bjuder på 16 stycken olika raser som du kan spela. Varje ras finns i kvinnliga och manliga varianter. När man skapar sin karaktär så kan man inte bara välja ras och kön utan också utseende på karaktären. Saker som längd och kroppsbyggnad är exempel på parametrar som spelaren kan ändra på för att skapa en unik karaktär att spela med. Everquest har aldrig varit något för gröngölingar inom onlinerollspelens värld. Och även om tvåan har gjort spelet lite lättare att hantera är det fortfarande ett spel för dem som verkligen vill sätta sig in i spelet och ge det tid att växa. Kanske är det en del av Everquests framgång, att de värsta idioterna aldrig tar sig så långt in i spelet att de kan ställa till med bekymmer för dem som verkligen vill spela det ordentligt.
Andra nyheter är att problemen som du och dina kamrater ställs inför är mer specialiserade. Nu måste man komplettera sin grupp med olika kompetenser och klasser för att klara sig någonstans alls. Spännande för även om många vill vara barbar eller vis trollkarl så gäller det nu att även få med tjuvar och annat löst folk till sin grupp om man ska ha någon framgång. En del som tidigare brukar vara ett lågvattenmärke hos liknande spel är hantverk och hantverkare. Detta brukar vara så urbota tråkigt så man nästan vill hoppa från balkongen. Nu ska man dock ha försökt fixa detta genom att göra hantverkandet mer komplicerat och varierat än tidigare. Allt för att locka folk till de lite mer "tråkiga" klasserna.
Med sin välpolerade grafik och nydesignade värld så kommer säkert Everquest 2 att hitta till de trogna fansens hjärtan. Frågan är väl om nya spelare kommer att flockas i massor när spelet fortfarande är ganska avancerat. Hatten av i SOE i alla fall för att de inte frestats och gjort en förenklad version utan har kvar de saker som gjort att ettan är så populär inom rollspelskretsar.