Tidigare i veckan läckte ett internt teknikdemo med Aloy känd från Horizon-spelserien av Guerilla Games, där en ingenjör inom Sony Interactive Entertainment interagerade med avataren från spelet genom att ställa frågor som sedan AI-versionen svarade på. En av frågorna var bland annat "Hur känns det att vara en klon?"
Ett demo som imponerade på många, inte minst med tanke på möjligheterna som detta kan ge upphov till i form av interaktion i spel framöver - men även faktumet att demonstrationen endast tagit en dryg vecka att färdigställa. Det var dock inte alla som prisade tekniken.
Före detta författaren på Sony Santa Monica, Alanah Pearce, uttryckte sina tankar på sociala medier: "I was lead to feel very confident that Sony wouldn't do anything like this lol"
Anna Megill på CD Projekt Red hade följande att säga: "Finally saw the Aloy NPC and I have so many issues with it I don't know where to start. I'd rather speak to the heap of twisted limbs that Miyazaki called an insult to life itself."
Ashly Burch, skådespelerskan som lånat sin röst till karaktären Aloy, gick ut på TikTok i ett brandtal och opponerade sig mot hur tekniken kan användas om den inte hålls i schack, då detta är något som kan medföra ett hot mot skådespeleriet som konstform på sikt: "So, currently what we're fighting for is, that you have to get our consent, before you make an A.I. version of us, in any form. You have to compensate us fairly, and you have to tell us how you're using this A.I. double.
And I feel worried, not because the technology exists. Not even because game companies want to use it, cause of course they want to use it. They do, they always want to use technological advancements. I just imagine a video like this coming out, that does have someone's performance attached to it, that does have someone's voice or face, or movement, and the possibility that if we lose this fight, that person will have no recourse.
They wouldn't have any protections, any way to fight back, and that possibility, it makes me so sad. It hurts my heart, it scares me. I love this industry and this art form so much, and I want there to be a new generation of actors. I want there to be so many more incredible game performances. I want to be able to continue to do this job.
So that's it. I love games, I love game performers, I love game performances so much, and I believe that we deserve to be protected. So I'm going to keep fighting, and if you're in the games community, then I hope you do too."
Facket SAG-AFTRA förhandlar just nu mot spelbranschen om utebliven ersättning där bland annat AI-genererade kopior av karaktärer och skådespelare står i fokus, något som ligger till grund för mångas oro.
Vad tycker du om AI, är det framtiden eller domedagen för konsten?