Svenska
Gamereactor
guide
Bloodborne

En nybörjares guide till Bloodborne

"You died". Men det behöver inte vara så. Efter två och en halv genomspelning av Bloodborne är Oliver Thulin redo för att ge nybörjare en skonsammare start i Yharnam...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Precis som From Softwares Souls-spel kan Bloodborne upplevas som fientligt mot nybörjare. Och i flera avseenden är det precis vad det är. Medan du i andra moderna actionspel ömt och varsamt vaggas in i dess olika system, regelverk och spelmekaniska funktioner gillar utvecklarna av dessa spel att dumpa dig mitt i en livsfarlig situation och låta dig finna din egen väg utan att hålla dig i handen så mycket som för en sekund.

Bloodborne
Att dö är en del av spelprocessen i Bloodborne. Dra lärdom av det - se det som en läxa snarare än ett nederlag.

Välkommen till vår nybörjarguide till Bloodborne. Jag skriver den efter att ha klarat spelet två gånger med samma karaktär och ett nytt varv påbörjat med en sekundär. Guiden är riktad till dig som inte riktigt kommit igång för att du känner att du inte helt förstår vad som krävs av spelaren eller dig som är sugen på att spela Bloodborne men inte riktigt "vågat" på grund av utvecklarnas tidigare verk. Jag satt i den båten själv och jag är glad över att jag tog mig tiden att lära mig spelet. Bloodborne kan vara ett av de mest belönande spelen du spelat när du väl är med på noterna.

Denna guide är inte en steg-för-steg-genomgång av spelet. Dess hemligheter, platser och monster vill du uppleva själv. Detta är snarare en samling av tips, förklaringar och rekommendationer för de som känner att de behöver det. Vår första anhalt i listan av dessa lyder:

Detta är en annons:

Kopplingar till Demon's Souls och Dark Souls

Först och främst krävs det inte att man har spelat varken Demon's Souls eller Dark Souls för att förstå eller uppskatta Bloodborne. För medan det definitivt finns likheter mellan samtliga serier finns det lika definitivt skillnader också. Bloodborne är en helt egen, separat best. Låt dig inte heller avskräckas från att ge Bloodborne ett ärligt försök om Dark Souls inte föll dig i smaken. Den grundläggande designfilosofin är densamma men här finns som sagt tillräckligt med skillnader för att ge plats åt fans av det ena och fans av det andra. Dark Souls är en något mer invecklad, långsam och grå upplevelse i jämförelse med dess yngre Playstation 4-exklusiva bror. Jag hade själv inte mycket till övers för varken Demon- eller Dark Souls men jag föll pladask för Bloodborne, som är det snyggare, aggressivare, snabbare och i min egen ödmjuka åsikt mer estetiskt tilltalande spelet av de båda.

Bloodborne
Hur din karaktär ser ut, vilket kön och vilken ålder du väljer har ingen som helst betydelse för spelmekaniken.

Att tänka på när du skapar din jägare

Detta är en annons:

Det första du kommer göra i Bloodborne är att skapa din egen karaktär. Du väljer ett namn, ett kön, en ålder och ett utseende för honom eller henne. Inget av detta har någon spelmekanisk vikt. En gammal man är lika stark, uthållig och stridsduglig som en ung i Bloodborne. Faktum är att i Bloodborne spelar det ingen roll vilken typ av vapen eller utrustning du har på dig under spelets gång, din rörlighet förblir oförändrad - till skillnad från hur det var i Dark Souls, där tyngre rustningar gjorde dig klumpigare än en gaffeltruck på is. Det finns heller inga klasser i Bloodborne, återigen i kontrast med Dark Souls. Din karaktär kommer alltid vara en jägare och det enda som har minsta betydelse under skapandet av den är dess bakgrund, eller "origin".

Alla olika bakgrunder kommer med sina egna stats och det finns sex grundstats att göra sig bekant med nu i början. VITALITY bestämmer hur mycket "hit points", eller HP, din karaktär har. ENDURANCE bestämmer i sin tur hur mycket "stamina", eller uthållighet, du har att förlita dig på (mer om det senare). Ju högre din STRENGTH-stat är desto mer skada kan du dela ut med vapen som förlitar sig på styrka och SKILL innebär samma sak fast för vapen som kräver det. Sedan har vi BLOODTINGE som dikterar hur destruktiva dina skjutvapen är. Sist finner vi ARCANE som den som gärna använder magi bör hålla högt i värde.

Men det är mest under de första timmarna som din jägares bakgrund har någon betydelse. Du är aldrig fast eller tvungen till att fortsätta spela på ett visst sätt på grund av detta tidiga val då du hur lätt som helst kan börja mata in poäng på vilken som helst av de olika statsen under spelets gång. Vill du halvvägs genom spelet plötsligt börja använda magi? Börja bygga på din Arcane-stat. Vill du börja använda Skill-orienterade vapen? Ja, då börjar du buffa upp din Skill-stat. Oroa dig inte för mycket över detta i början.

Bloodborne
Använd "lock on"-funktionen när du vill fokusera på en fiende. Hugg inte blint i luften.

Två nybörjarvänliga klasser som jag kan rekommendera är "Lone Survivor" och "Violent Past". Den förstnämnda har lite högre HP i början medan den andra har lite högre i Strength och båda levereras på nivå 10. Men det spelar som sagt ingen större roll och den enda av dessa bakgrunder en nybörjare bör hålla sig borta från är "Waste of Skin", av uppenbara skäl.

"Hunter's Dream" är ditt hem

Det dröjer inte länge efter att du har skapat din jägare tills du får chansen att börja bekanta dig med spelets hubbvärld, "Hunter's Dream". Hit kommer du genom att tända och använda någon av de många lyktorna du kommer stöta på under äventyrets gång (alternativt efter att du nästan oundvikligen dör redan vid spelets första fiendekonfrontation). Dessa lyktor fungerar som checkpoints men även som punkter som du snabbt kan transportera dig till och från genom Hunter's Dream.

I Hunter's Dream är du alltid, alltid säker - något som kan vara bra att veta om du behöver ta en toalettpaus då spelet inte går att pausa. Det är i denna lilla drömska idyll du "levlar upp" din karaktär (något du inte kan göra med en gång, mer om det senare), köper nya föremål, förstärker och reparerar vapen och en hel del andra saker som du inte behöver tänka på så här tidigt i spelet. Det är även här du får dina första vapen, vilket leder oss till nästa punkt...

Bloodborne
Bloodborne är ett stort spel. Se till att utforska det grundligt.

Vapen, strider och uthållighetsmätaren

När du kommer till Hunter's Dream första gången är det dags att välja ett närstridsvapen och ett skjutvapen. Här finns det verkligen inga "fel" val och det är en av de många saker som är skönheten med Bloodborne. Ingenting, varken närstridsvapen, skjutvapen eller olika rustningar, är sämre eller bättre i precis alla avseenden än något annat (bortsett från träskölden som From Software mest troligt lagt till i spelet på skämt, ignorera den när du hittar den senare i spelet). Du kan spela igenom hela spelet med ditt första vapen utan att behöva känna dig tvungen till att spela med något du inte är van vid. Jag själv spelade den största delen av min första genomspelning nästan enbart med mitt första. En häftig funktion i Bloodborne är för övrigt att alla vapen har två olika former som man kan byta mellan sömlöst mitt i en attackkedja med L1-knappen.

Bland de tre närstridsvapen du har att välja mellan i början finner vi en "Saw Cleaver", en "Hunter's Axe" och en "Threaded Cane". Samtliga av dessa har som sagt sina egna meriter och svagheter. Den förstnämnda är det kvickaste av de tre och delar ut hög skada men har sämst räckvidd. Yxan delar ut mest skada och erbjuder bra räckvidd i sin utfällda form men är också det långsammaste alternativet. Sist har vi käppen som med sin oemotståndliga elegans blev min personliga favorit. Den slår inte lika hårt som de andra dödsverktygen men väger upp det med mångsidighet. I käppform smiskar den på hyfsat rappt och är mer än användbar mot enskilda fiender. Men när den expanderas till en rakbladsvass piska blir den med dess sinnessjuka räckvidd och svingbredd ett grymt alternativ mot större grupper av fiender. Alla tre alternativ är bra sådana och i slutändan hamnar det om preferens. Det enda som kan vara bra att ha i åtanke utöver detta är att käppen är det enda av vapnen som drar direkt nytta av en högre Skill-stat medan de andra två trivs bättre med Strength-staten.

Sedan har du två val när det kommer till skjutvapen; en pistol och en bössa. Återigen två bra alternativ. Värt att tänka på är att skjutvapnen i spelet primärt används till att parera fiender (något vi kommer täcka i mer detalj senare) snarare än att åsamka skada. Tajmingen är viktig för just pareringen och därför kan det vara värt att välja pistolen som går snabbare att avfyra än bössan. Bössan skjuter å andra sidan i en bredare area och kan således träffa flera mål (eller ett väldigt rörligt mål, exempelvis en annan jägare) samtidigt. Det är upp till var och en att bestämma vad som känns viktigast - kvickhet eller spridning.

Bloodborne
Läs meddelandena som andra jägare har lämnat till dig.

När det kommer till att faktiskt använda dina vapen i riktig strid är det enskilt viktigaste elementet att hålla koll på din uthållighetsmätare. Att attackera, rulla, springa och väja kommer kosta dig uthållighet, som fylls på när du inte gör dessa saker. Att hoppa in bland ett gäng fiender och hamra på attack-knappen tar dig alltså ingen vart för snart har du slut på uthållighet och lämnas öppen för smisk. Ta det istället varsamt och metodiskt. Dyk in, slå ett par gånger och väj undan precis innan din uthållighet tar slut så att du kan återfå krafterna och upprepa processen. Att låsa fast siktet på en fiende med R3 kommer göra ditt liv enklare, också. Försök även att ta dig an så få fiender åt gången som möjligt. "Pebble"-föremålet du får tidigt i spelet låter dig kasta en liten sten mot en enskild fiende i en större grupp så att han kommer mot dig utan att dra med sig alla sina kompisar. Om du finner dig i en överväldigande situation - lägg benen på ryggen (genom att hålla in cirkel-knappen), samla dig och gör ett nytt anfall.

Att väja för attacker med cirkel-knappen är livsviktigt. När du ser en fiende ta sats för att anfalla så är det dags att väja. Analysera din motståndares anfallsmönster och utnyttja dess fönster av sårbarhet. En annan grej som är bra att träna på är att ta vara på det ögonblick av osårbarhet du får precis när du väjer eller rullar. Slutligen, för stridspunkten, vill jag upplysa om "Regain"-systemet. När du har tagit en träff från en fiende kan du återfå livet du just förlorat genom att snabbt dela ut skada med ditt vapen, något du mest troligt kommer märka snabbt själv.

"Blood Echoes", "Blood Vials", "Quicksilver Bullets" och "Insight"

"Blood Echoes" är spelets valuta och du tjänar in dessa genom att döda fiender. Mindre fiender ger mindre deg, större ger mer och bossar ger massor - som sig bör. Med dessa ekon köper du erfarenhetspoäng att lägga på din karaktär och fysiska föremål, vapen och rustningar. Blood Echoes är alltså livsviktigt. De dåliga nyheterna är att du förlorar alla dina ekon när du dör. Då är det viktigt att du lyckas ta dig tillbaka till platsen du senast dog på och hämtar dina ekon (ibland kan en fiende ha tagit upp dem åt dig, varpå du måste döda den fienden - detta ser du på deras lysande ögon). Om du dör på vägen är den summan av ekon förlorad för alltid.

Sedan har du "Blood Vials" som fyller på din livmätare. Dessa hittar du ofta genom spelets gång, både liggandes i världen och av döda fiender. Du kan ha upp till tjugo stycken på dig åt gången och alla Blood Vials som du hittar utöver dessa tjugo transporteras till ditt förråd i Hunter's Dream, där du kan ha nittionio åt gången. När du dör kommer du automatiskt fyllas på med Blood Vials från förrådet, om du har några där. Samma regler gäller för Quicksilver Bullets som är ammunitionen till ditt skjutvapen. När du oundvikligen har använt upp hela ditt förråd av kulor och helande blod efter en stygg bossfajt kan du alltid återvända till spelets första områden för att "farma" dessa föremål. Det är inte jättekul men det tar inte för lång tid och det går att hitta mängder av det.

"Insight" är en annan värdefull aspekt som innebär flera saker. Men tidigt i spelet behöver du bara veta att du behöver åtminstone en Insight för att ge liv åt dockan i Hunter's Dream som i sin tur låter dig "levla upp". Insight är också kopplat till multiplayer-aspekten av spelet som vi täcker senare. För att få Insight behöver du möta bossar - du belönas med en när du ser en boss och ytterligare tre när du besegrar den. Du kan även få Insight genom att använda föremålet "Madman's Knowledge" som du kan hitta utspridda i världen. Detta är att rekommendera, då du således kan uppgradera din karaktär innan du går in för att möta den första bossen.

Bloodborne
Blood Vials är det här spelets första hjälpen-kit. Använd dessa genom att trycka på triangel-knappen.

Parering och "Visceral Attacks"

Tajmingen som krävs för att göra en lyckad parering kan vara knivig att bemästra men när det väl sitter så kommer din framfart genom Bloodborne bli så mycket skonsammare. För att parera en fiende behöver du skjuta ett pistolskott (eller gevärsskott) på en fiende precis i ögonblicket innan dennes attack träffar dig. Inte samtidigt som den träffar dig, som i många andra spel - utan precis innan. Om du lyckas göra en parering kommer du höra en tydlig ljudeffekt och din fiende kommer falla på knä.

Det är nu du följer upp med en "Visceral Attack". När din fiende väl är parerad och på knä har du en litet ögonblick att gå fram och trycka attackknappen (R1) varpå din karaktär våldsamt kör in näven i bröstet på den stackars saten, sliter ut innehållet och dränks i offrets blod. Få fiender i spelet reser sig igen efter en sådan attack och om de gör det brukar det efteråt bara handla om att hoppa in och göra nådastöten. Denna teknik är särskilt användbar mot de lite större fienderna som den yxbärande bödeln eller de trolliknande jättarna. Dessa bestar vill du inte vara nära i längre än ett par sekunder åt gången och en Visceral Attack är det snabbaste och effektivaste sättet att förinta dem. Du kan till och med parera några av spelets bossar.

En parering med ditt skjutvapen är dock inte alltid nödvändigt. Om en fiende har sin rygg mot dig kan du smyga upp bakom dem och göra en fullt laddad tung attack (håll R2), ett annat sätt att få ner dem på knä och öppna för en Visceral Attack. Utnyttja alltid en fiendes okunskap om din närvaro.

Bloodborne
När du lärt dig att göra Visceral Attacks kommer de göra ditt liv mycket enklare.

Utforska, öppna genvägar och prata med folk

Detta kan verka uppenbart men utforskning är viktigt. Givetvis av den enkla anledningen att det är så du hittar många av spelets värdefulla föremål men även för att det helt enkelt inte finns någon karta i Bloodborne. Att finkamma de olika delarna av världen och lära sig dess struktur är det bästa sättet att inte finna sig vilse redan i början. Det är också rekommenderat att du talar med de olika karaktärerna du stöter på när du får chansen. Vissa av dem, exempelvis Eileen the Crow, hittar du ståendes utomhus men andra får du prata med genom dörrar och fönster (för att de inte vågar sig ut bland monstren, vilket är förståeligt). Du kan oftast identifiera dessa dörrar och fönster genom de lysande lamporna utanför. Många av människorna du kommer prata med i början kommer be dig att dra dit pepparn växer men vissa kan vara hjälpsamma eller ge dig "sub quests".

Den enskilt viktigaste delen av utforskandet är dock genvägarna. Världen i Bloodborne är inte öppen på sättet som den du finner i exempelvis Assassin's Creed men det är inte heller ett helt linjärt spel och de olika områdena i spelet är sammankopplade på smarta sätt. Du kommer tidigt i spelet märka att det finns stora portar, grindar och hissar som du inte kan använda med en gång. Det är för att du senare kommer kunna öppna dem från den andra sidan och då är det lättare att komma tillbaka till det stället när du dör och återuppstår vid den senast använda lyktan.

Använd dina Blood Echoes

Det gamla uttrycket "den som spar, han har" är ett sunt sätt att se på verkliga livet men i Bloodborne är det snarare ett snabbt sätt att bli oerhört frustrerad på. Som vi redan har etablerat förlorar du dina Blood Echoes när du dör och om du inte lyckas ta dig tillbaka till stället du föll förlorar du dem helt. Gå därför inte runt med för mycket värdefulla ekon på samma gång. När du vet att du har tillräckligt av dessa för att gå upp i level - gör det till en prioritet att komma tillbaka till Hunter's Dream för att använda dem.

Bloodborne
Knacka på dörrar och prata med Yharnams invånare. De kan sitta på värdefull information.

I början är det också klokt att hänge sig helt åt just det, att gå upp i level. Det finns andra lockande saker du kan köpa för dina ekon men allt du behöver i början (mestadels Blood Vials) finns det massor av att finna i världen. Det som kanske lockar mest att köpa tidigt i spelet är Hunter-dräkten men jag råder dig att spara de "pengarna" och plocka upp det lika bra set som finns i kloakerna istället (jag har själv gjort en video som visar exakt var denna outfit finns någonstans och du hittar den på denna länk)

En jägare är aldrig ensam

Innan du ens startar ditt äventyr i Bloodborne kommer du i huvudmenyn få valet mellan att spela online eller offline. Vad du väljer är helt upp till dig men för någon som inte är införstådd i vad det ens innebär tänkte jag gå igenom det nu. Det första du kommer märka när du spelar online är att världen är full av små meddelanden. Några av de du hittar i början (som förklarar kontrollerna, till exempel) är där oavsett om du spelar online eller inte men de allra flesta har lagts där av andra spelare. Läs så många av dessa meddelanden du kan då de kan varna för bakhåll och ge dig annan hjälpsam vägledning.

En annan fördel med att spela online är att du då kan kalla in en partner för att hjälpa dig i spelet. Detta gör du genom att ringa bjällran kallad "Beckoning Bell" (som du får i Hunter's Dream efter att du fått din första Insight). Detta kommer kosta dig en Insight och det är främst det du kommer använda det föremålet till. När du väl kallat in en partner kommer denne få stanna vid din sida fram tills någon av er dör eller om ni klarar en boss, varpå din partner skickas tillbaka till sin egen värld. Värt att notera är att du inte kan kalla på en partner i ett område som du redan har dödat bossen i. Om du istället vill hjälpa någon annan så använder du bjällran kallad "Small Resonant Bell", varpå du börjar söka efter en spelare som har ringt i den större bjällran.

När du spelar online kommer du också kunna invadera (eller bli invaderad av) andra spelare för att möta dem i en dödsmatch. Men det är inget som en nybörjare kommer behöva tänka på tidigt i spelet. Jag blev själv inte invaderad under mina första trettio timmar med spelet.

Slutligen...

Bloodborne
När allt ser som mörkast ut kan du alltid kalla in hjälp. En extra hand kan göra vilken utmanings som helst bra mycket lättare.

Det finns ingen skam i att "googla"

Det finns en enorm samling av föremål, subquests, vapen och liknande i Bloodborne och att gå igenom samtliga i en nybörjarguide är både onödigt och förvirrande. Du kommer stöta på saker som du inte har någon aning om vad du ska göra med då spelet alltid är väldigt kryptiskt i sina förklaringar.

Kolla upp dessa saker på nätet, för att spara på både tid och tålamod. Det finns människor som skriver detaljerade guider på sådana här saker på sin fritid och det finns ingen skam i att kolla upp vad en "Tonsil Stone" är eller hur ett oöppnat brev kan leda dig till Cainhurst Castle (en bana som man inte ens behöver besöka för att klara spelet).

Och det var allt du behöver för att komma igång i Bloodborne. Om du har ytterligare frågor kan du alltid ställa dessa nere i kommentarsfältet och om du som redan mött spelets prövningar har ytterligare tips och vägledningar kan du göra det samma. Jag hoppas att den här guiden har varit till hjälp för några av er och att ni inte låter er avskräckas från att ge Bloodborne en chans.

Ge inte upp och se nederlag som en lärdom så kommer ni klara er galant.

Relaterade texter

Bloodborne: The Old HuntersScore

Bloodborne: The Old Hunters

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Den ädla jakten på bestar fortsätter i den enda planerade Bloodborne-expansionen The Old Hunters. Oliver Thulin har besökt mardrömmen och återvänt med livet i behåll...

BloodborneScore

Bloodborne

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Gamereactors chefredaktör har sågat sönder enorma dödsgrisar, hackat brinnande skräcködlor i anklarna med sågtandade stridssvärd samt dött 400 000 gånger

6
Bästa Bossarna i Bloodborne

Bästa Bossarna i Bloodborne

ARTIKEL. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Höstdunklet har fört Johan tillbaka till Yharnams mörka gator där han än en gång slagits av hur briljant utformade Bloodbornes bossar faktiskt är. Här är hans lista över de fem absolut bästa ruskprickarna...



Loading next content