Alla vet det vid det här laget. Elden Ring är en monumental succé. Kritikerna älskar det, spelarna likaså och det har sedan releasen sålt i över 13 miljoner exemplar, vilket vida överträffar exempelvis Call of Duty: Vanguard, franchisen som vanligtvis dominerar topplistorna. Inte heller Horizon Forbidden West hade en chans. Det är egentligen inget som normalt chockerar allt för mycket. Det finns alltid tillfällen då något spel överraskar genom att slå de stora drakarna på klorna men det som gör Elden Ring lite speciellt är hur det har lockat så många, som normalt sett inte är några fans av masochistisk grind men som nu inte kan få nog av att levla upp för att kunna nöta ner en boss de dött av trehundrafyrtio gånger om. FromSoftware är inte kända för att göra spel för den stora massan utan mer för de inbitna fansen men den här gången är det annorlunda. Den öppna världen, stundtals vacker som en tavla bjuder in till utforskning på ett sätt som gjort att många är villiga att prova sina vingar. Nu när man inte längre är tvungen att ta sig förbi ett visst hinder för att komma vidare. I stället är världen vårt ostron och vi kan spela Elden Ring precis som vi vill. Dessutom hade FromSoft den goda smaken att släppa ett färdigt spel, som inte behövde patchas ihop i efterhand eller köpas i delar, inga betalväggar eller mikrotransaktioner. Det känns nästan sjukt att behöva skriva det men det är ju där vi är nu. Att vi känner oss tvungna att påpeka att ett spel faktiskt gick att spela från början till slut och inte kostade oss något extra på vägen. Något som förstås borde vara en självklarhet.
Men det är inte bara försäljningsmässigt Elden Ring dominerar. Äventyret har även tagit över Youtube totalt. Med sanslösa 3,4 miljarder visningar på bara 60 dagar så är det enligt YouTubes egna statistik den största lanseringen på kanalen någonsin. Det slår därmed hyllade spel som Skyrim på 456 miljoner visningar, Breath of the Wild med 638 miljoner och till och med tidigare ettan GTA V, som hade 1,9 miljoner visningar under samma period. I dag är förstås YouTube betydligt mycket större, med fler kanaler och följare än när framför allt Skyrim hade sin lanseringsperiod och får därmed också ett större medialt genomslag men det är trots allt en markant skillnad och det har varit tydligt hur hypen tidigt infriades. Varenda YouTuber värd namnet har kört en "Let's Play", laddat upp guider så att även nya spelare kan git gud eller djupdykt ner i lore och analyserat NPC:er, bossar och spelvärlden och nedan hittar du en översikt från YouTube Gaming som jämför de största streamingsuccéerna på kanalen tillsammans med statistik från just Elden Ring. Det vill säga de Youtubers som har dragit mest publik och vilka bossar och klasser som har förekommit mest i uppladdningarna.