Barbie och Oppenheimer är båda rungande succéer som i skrivande stund tillsammans har spelat in nästan 20 miljarder svenska kronor. Nu är det förstås klart att filmerna hade kunnat nå framgång även var för sig, och hade säkerligen också gjort så men det står också klart att den digitala marknadskampanjen med #barbenheimer eldade på publiken rejält och gav en ordentlig skjuts som lockade publik till biograferna i mängder. Inklusive människor som inte hade besökt en biograf sedan innan pandemin bröt ut.
Att låta två storfilmer ha premiär samma dag brukar inte sällan vara ett riskabelt drag men genialiteten i att slå ihop de båda till en och samma upplevelse kan verkligen inte underskattas. Budskapet med Barbenheimer var att man skulle se båda och det är det uppenbarligen många som har gjort. Trots att filmerna är så olika de överhuvudtaget kan bli och normalt sett därmed sett lockar två olika typer av publik så har många anammat konceptet Barbenheimer.
Det är därför inte så konstigt att filmbolagen nu vill försöka upprepa den framgången och näst på tur står Saw X och Paw Patrol: The Mighty Movie, som då blir Saw Patrol. Igen, två helt olika typer av filmer, med olika målgrupper och det hela började när man på sociala medier postade pysselbilder för barn på Paw Patrols konto. Något som sedan plockades upp av det officiella Saw-kontot där man i sin tur postade en bild där Jigsaw löser pusslet från Paw Patrols originalpost.
Det återstår nu att se om Saw Patrol blir lika lyckosamt som Barbenheimer men det mesta talar väl för att det inte blir samma succé. Dels är det gjort nu och kan aldrig kännas lika innovativt och banbrytande igen. Sedan är väl inte hypefaktorn riktigt lika hög för dessa två filmer, där det ena är en tionde installation i en franchise som inte gått som tåget direkt och den andra en barnfilm. Medan Barbie och Oppenheimer inte var låsta till någon specifik målgrupp så har en skräckfilm och en barnfilm betydligt mer begränsad räckvidd. Vilket tar oss till kanske den största utmaningen. Att få luttrade skräckfilmsfans att gå och se en film om animerade husdjur och framför allt tvärtom, att få barn på lågstadiet att se på när en seriemördare gillrar dödsfällor. Om Barbie och Oppenheimer åtminstone på pappret hade olika målgrupper så är det alltså inget mot vad de här två filmerna har. Men vem vet, konstigare saker har hänt. Vi får helt enkelt vänta och se vad utfallet blir när Saw X och Paw Patrol: The Mighty Movie båda har premiär den 29:e september.
Så vad blir det? Saw Patrol? Bara Saw? Bara Paw? Hell naw?