Det var i ett kvartalsmöte med investerare som VD:n Andrew Wilson berättade om vikten av singleplayer-spel. I en svada företagslingo med ord som "vectors, portfolios, core men framför allt fulfillment och motivations" så gick han in på hur viktigt det är för EA att fortsätta att investera i singleplayer-spel. Här är en sammanfattning av Wilsons presentation:
"The way we think about this is really less about which game, and more about which motivations these games fulfill. So we know that our players, they have these core motivations; inspiration, escape, social connection, competition, self-improvement, creation; these things that bring us together as players of games and the creation of worlds and the building of characters. And the telling of stories is really important in the fulfillment of some of those motivations."As we think about single-player games, we think it's a really, really important part of the overall portfolio that we deliver in fulfillment of those core motivations."
Viktigare än live service-titlarna, som i dag står för över 70 % av företagets omsättning är det dock inte och ekonomichefen, Chris Suh hoppade in i samtalet för att försäkra investerarna att EA inte kommer att byta ut någon del av sin mycket lukrativa live service-verksamhet mot fler singleplayer-spel.
Vad som blir EA:s väg framåt är därmed något oklar. Utvecklaren som för ett antal år sedan proklamerade singleplayer dött verkar trots allt ha svängt i frågan men inte så mycket så att man inte går dit där de stora pengarna finns. Därmed kan vi nog förvänta oss att multiplayer och live service kommer att fortsätta att vara högsta prioritet men att singleplayer också finns med i framtidsplanen, när det passar
Här kan man ta del av hela mötet i transkriberat format.