En av många saker som gjorde Santa Monica Studios God of War till ett unisont hyllat toppenlir var att vi fick uppleva Kratos fornnordiska äventyr i en enda sekvens. Det fanns alltså inga avbrott i spelet utan det rullade från scen till scen utan bensträckare. Hela vägen från introt till sluttexterna. Detta resulterade i en av de mjukaste och uppslukande spelupplevelser vi spelare blivit serverade från en utvecklare på väldigt länge. Nu har EA bekräftat att kommande remaken på Dead Space kommer att använda sig av samma teknik.
Det är Roman Campos-Oriola, Creative Director som i en bloggpost går ut med att det är deras intention att leverera ett helt sömlöst gameplay. Han hintar också om att Dead Space kommer att kunna göra det ännu bättre än sina föregångare, tack vare den nya generationens SSD-teknologi. Så här säger Philippe Ducharme, Senior Producer om hur deras strategi såg ut i de interna tester som har gjorts:
"The objective we gave to the whole team was to have players pick up the controller and completely lose track of time. Like, they play through the entire experience without putting the controller down. That's how immersive we want our game to be, that people just dive in and don't come out until the credits roll."
Huvudsyftet är dock fortfarande att återskapa känslan från originalspelet och att göra det så respektfullt som möjligt, samtidigt som man gör spelet tillgängligt för en modern publik. Det här är ett spel för fans, av fans enligt ett enigt produktionsteam.