Activision gick till slut samman med Vivendi 2008 och skapade det Activision Blizzard vi känner till idag, men hela upplägget med de berömda varumärken som gett dem deras framgång kunde ha sett väldigt annorlunda ut.
Nyligen deltog Activisions tidigare VD Bobby Kotick och EA:s tidigare CCO Bing Gordon i podcasten Grit, där Gordon sade att EA "tackade nej" till att köpa Call of Duty, Guitar Hero och till och med studion bakom World of Warcraft, alltså Blizzard:
"Call of Duty, Guitar Hero, Blizzard... EA saw all those first and passed on all of them. This is why I have double-high respect for [Kotick] saying, 'no, no, this is going to be good to own.' And then you kept the people around. I'm pretty sure that some of those companies, the creative leaders, would not have stuck around [for a company other than Activision], so you did some kind of miracle of keeping them productive for long periods of time."
Lustigt nog säger Kotick att EA därefter försökte köpa Activision och Blizzard flera gånger efteråt:
"They tried to buy us a bunch of times, we had merger conversations a bunch of times."