Det var ju förra veckan som nyheten slog ner som en bomb i spelbranschen. Att EA Sport och FIFA går skilda vägar efter nästan 30 års samarbete. Nu kommer de första effekterna av det beslutet och det är EA som nu säger upp ett hundratal personer som tidigare har jobbat med supportfunktioner för FIFA-franchisen. Samtliga var stationerade på EA Austin, Texas och enligt interna email, som Kotaku säger sig ha läst så beror uppsägningarna på uppbrottet med FIFA. Då man 2023 kommer att gå över till sin nya franchise, EA Sports FC men ändå kommer att behöva supportera befintliga FIFA-spel så kommer man i stället att outsourca det arbetet. Joel Knutson, Vice-VD för Customer Experience på EA skrev så här i ett av de email som nu har läckt:
"We continuously evolve to deliver better experiences for our fans and are improving our support model. In order to reduce complexity and increase our efficiency, flexibility and scalability roles will be eliminated in Austin." Han skriver också att samma outsourcing-modell också kan komma att appliceras även för Europa, där supporten sitter i Galway, Irland.
Enligt Knutson så består det arbetet främst av att svara på email, chattar, och telefonsamtal från spelare som upplever problem med mikrotransaktioner i FIFA FUT. Enligt källan som har läckt informationen till Kotaku så har det också inkommit många interna klagomål från supporten, både i Austin och Galway gällande för låga löner, något som förmodligen också ligger till grund för beslutet. Samma läcka skriver också att supportfunktionen inte är kopplad till någon specifik spelserie:
"The changes in our customer support function are not tied to any one gaming franchise, nor are they connected to our EA SPORTS FC announcement last week. The customer support function support a wide range of player questions pertaining to our gaming titles, technology, including Origin or our EA Play subscription service."
Det finns dock en möjlighet att stanna kvar i företaget för ett fåtal av de som drabbas av uppsägningarna då en ny supportfunktion skall byggas för mobilspel. Dessa tio öppna tjänster kan de nyligen uppsagda ansöka till.
När Kotaku frågade EA om skälen till nedskärningen så gav talespersonen, Charlie Fortescue följande svar:
We're always thinking about how we improve our player experience, and this includes reviewing how we can best provide the support they may need to enjoy them fully. With this in mind we have proposed some changes in our customer support function to give more flexibility and allow us to help players when they need it most. As part of this process we are considering changing a number of roles within the team, closing some roles and also creating new ones. We are working closely with our people throughout this process and are providing support to anyone whose role is impacted.
Annars fortsätter EA att visa svarta siffror efter ännu ett lönsamt kvartal, mycket tack vare sina live service-titlar som stod för hela 85 % av den totala vinsten. Alla detaljer från senaste kvartalsrapporten kan läsas här!