Svenska
Gamereactor
recensioner
Dynasty Warriors: Origins

Dynasty Warriors: Origins

Fler karaktärer på skärmen och bättre animationer än någonsin med en formel som förblir lika statisk som alltid....

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag ska börja med en personlig anekdot. År 2017, när jag började skriva här på Gamereactor, var det första uppdraget jag fick att recensera Dragon Quest Heroes II. En serie som jag var bekant med redan då, men i en typ av spel som jag inte hade provat tidigare: "musou". Sedan dess har jag recenserat varje titel i genren som dykt upp på redaktionen, och även om jag inte skulle säga att jag är en expert eller ett inbitet fan av genren, så tycker jag om den och uppskattar de (subtila) skillnaderna mellan ett spel och ett annat i samma stil utöver den konstnärliga utformningen.

Dynasty Warriors: Origins
Det är dags för mer av spelvärldens vildaste strider.

Kanske behöver någon av er en definition av ett "musou"-spel, och utöver den japanska översättningen "den enda" eller "ojämförlig" är det en extrem variant av hack and slash där en enda karaktär (hjälten) slåss mot horder av fiender (hundratals eller till och med tusentals) samtidigt som vederbörande möter andra hjältar i stora, episka strider. En premiss som Koei Tecmo och Omega Force utnyttjat och finjusterat i årtionden, med utgångspunkt i en särskild serie: Dynasty Warriors. Serien har återgett den episka Romance of the Three Kingdoms i flera konsolgenerationer, där varje iteration lagt till en ny detalj: hjältar, vapen, banor, förmågor... Men kärnan har förblivit densamma, både i den här och i de andra serierna. Och nu har teamet återvänt till ursprunget för att skapa vad de lovar är en ny början. Dynasty Warriors: Origins ser fantastiskt ut och sätter ett nytt tekniskt tak för en genre som redan har optimering som ett kännetecken. Men samtidigt behåller det några av de mest kritiserade och överflödiga punkterna, vilket innebär att det förblir kvar i den dolda nisch som är så svår att bryta sig ut ur utanför Japan.

Dynasty Warriors: Origins återvänder ännu en gång för att fördjupa oss i maktkamperna och de politiska intrigerna som berättas i romanen The Romance of the Three Kingdoms. Det är en historisk berättelse som sträcker sig mellan fakta och fiktion, och den skildrar Han-dynastins krampaktiga fall i Kina och uppkomsten av tre kungariken som kämpar om kontrollen över imperiet. Här tar vi kontroll över en namnlös krigare som förlorat sitt minne och tillfångatas i början av Yellow Turban-upproret. Därifrån kommer han att möta ett brett utbud av karaktärer och historiska figurer som han kämpar med, ibland som allierad och ibland som fiende, på enorma slagfält med realistisk estetik.

Detta är en annons:
Dynasty Warriors: OriginsDynasty Warriors: OriginsDynasty Warriors: Origins
Grafiskt sett har serien aldrig sett bättre ut.

Till att börja med är Dynasty Warriors: Origins största prestation att ta stridskonceptet till en ny nivå. Det finns tusentals fiender på skärmen samtidigt, som alla slåss på ett organiserat och samordnat sätt. Hjältar på båda sidor ger order som fiendetrupperna följer i formation, vilket ger tyngd åt den massa soldater som tidigare bara var i vägen när man förflyttade sig från ett mål till ett annat på kartan. Det är inte något paradigmskifte, men nu finns det nog tillfällen då man överväger en "strategisk reträtt" i en annan riktning medan man letar efter en alternativ väg runt armén framför sig.

Det är fortfarande givande hack and slash hela vägen igenom, och nu får vi också några undersystem för strider mot unika fiender som gör dem mer engagerande. Specifika motattacker och Arts (färdigheter) varierar med var och en av de nio vapentyper som du låser upp i spelet. Och det bästa är att vi under striderna kan växla mellan dem efter behov från pausmenyn och utnyttja deras fördelar i varje given situation. Ett svärd fungerar till exempel bra i dueller eller mot enstaka fiender, men Pudao eller Double Halberds är mycket mer effektiva mot stora grupper. Och så finns det naturligtvis Musou-attackerna: laddade färdigheter som kan vända en strid om de sparas till rätt ögonblick. Visuellt är Dynasty Warriors: Origins felfritt i det här avseendet, och varje enskilt slag och specialrörelse är en fest för ögonen.

Dynasty Warriors: OriginsDynasty Warriors: Origins
Fienderna väller fram i tusental.
Detta är en annons:

Det är de stora striderna som sätter takten för spelets fem kapitel, men det finns också Skirmishes, små scenarier med enkla mål som dyker upp i all oändlighet på kartan. Dessa mindre scenarier är perfekta för att testa och uppgradera vapenstatistik och även för att förbättra dina färdigheter eller öva på specifika taktiker. Och så har vi det faktum att Origins faktiskt är betydligt längre än andra spel i sitt slag, upp till eller till och med över 100 timmar om du vill hinna med allt innehåll och alla olika slut. Personligen har jag alltid tyckt att berättelsen är det minst viktiga i den här typen av spel, så om du är ute efter en ren actionupplevelse kommer du förmodligen att vara nöjd med 25-30 timmar under den första genomspelningen.

Vilka är de största problemen med Dynasty Warriors: Origins då? Återigen, att hålla fast vid en berättelse som inte passar bra för den västerländska publiken, full av helt ospelbara mellansekvenser (du kan faktiskt hoppa över mellansekvenserna helt och hållet och det kommer vara lika roligt), och även ett speltempo som kan mätta dig på bara några timmar där du ser liten eller ingen utveckling i din spelstil. Du kan bokstavligen nå slutet med samma färdigheter som du får under de första tre timmarna av spelet, och genom att byta ut utrustning och vapen med nästa högre modell som du hittar i butiken eller i nästa match är hela systemet överflödigt och ganska onödigt. Det bästa sättet jag kan se för att njuta av det utan att ge upp, är att spela några stora strider per session varvat med fler skärmytslingar.

Dynasty Warriors: OriginsDynasty Warriors: Origins
Om du inte gillade Dynasty Warriors innan kommer detta spel inte ändra på den saken.

Om du älskar musou-genren är det här en "måste ha"-titel för dig. Men om det är första gången du spelar den här typen av spel är det bra att veta att repetition och rutinstrider är en betydande del av det. I alla lägen kan jag åtminstone utlova att du kommer få känna dig som en unik hjälte.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Seriens bästa grafik, tekniskt perfekt, multipla slut, stödjer flera spelstilar
-
Repetitivt, menlös story, massor av platta karaktärer
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content