Dungeon Merchant

Dungeon Merchant

Istället för att svära åt de usla butikerna i fantasyspel, får vi nu chansen att driva en sådan själv i Dungeon Merchant...

Simulatorer som låter dig driva ett privat företag är inget nytt och finns i otaliga utföranden, från sjukhus till nöjesfält och butiker. Dungeon Merchant erbjuder ganska precis just detta och låter dig axla ansvaret för en liten butik, men med twisten att det utspelar sig i fantasy-miljö. Det gör att det inte är dina typiska kunder som kommer insläntrande genom dörren, utan ofta den typ av personer du själv spelat i andra titlar.

Dungeon Merchant
Den mysiga pixelpresentationen passar spelet perfekt.

Dessutom måste du sköta din ekonomi, även det inte är dina typiska förvaltare du är skyldig pengar, utan självaste kungen. Det här gör att vi dels för en trevlig liten butikssimulator och dels för en slags metaäventyr där vi förvandlas till butiksinnehavaren vi köpt saker ifrån i så många andra spel genom åren, samtidigt som vi muttrat för oss själva att det är alldeles för dyrt att handla ett svärd eller en magisk dryck och bestämt oss för att leta efter bättre föremål som loot istället. Men faktum är att det finns en orsak till att saker kostar som de gör, även i en fantasy-värld.

Vi får till och med en bakgrundshistoria om invaderande monster och en ond trollkarl som hotat världen. Lyckligtvis dök det upp en grupp hjältar som tillsammans kämpade sig fram till honom mot alla odds och till slut lyckades störta dåren och hans kohorter, någon som ledde till en våldsam implosion. Tyvärr var det bara en av hjältarna som överlevde allt, men skulle snart önska att han fått möta samma öde som alla andra. Traktens invånare var nämligen allt annat än tacksamma över detta på grund av skadorna vi orsakat. Vår ensamma hjälte, en trollkarl, blev därför återbetalningsskyldig - och startade alltså den butik som ligger till grund för Dungeon Merchant.

Dungeon Merchant
Prisvärt och vanebildande, och ger en helt ny respekt för butiksägare i rollspel..

I grunden är det ett ganska traditionellt spel där vi ska kränga sådant som vapen, rustningar och potions (känner ni som spelar rollspel igen er?) för att få vår butik att generera en schysst vinst. Det är dock lättare sagt än gjort och det finns massor av parametrar att ta hänsyn till. Lyckligtvis är det enkelt och intuitivt att göra allt detta tack vare ett fenomenalt fiffigt och tydligt grafiskt användargränssnitt medan jag utökar hyllor, skaffar extra medarbetare och förändrar sortimentet.

Vi ska dock inte bara sköta butiken, utan även serva hjältar som går på uppdrag för att fixa oss loot. Det gäller att se till att dessa är väl utrustade för sina uppdrag, vilka kontinuerligt förändras. Det gör att det alltid krävs ett brett sortiment och devisen "kunden har alltid rätt" är inte lätt att leva upp till. Spelskärmen är uppdelad mellan en övre halva där du kan följa hjältarnas äventyr samt en nedre halva där vår butik finns, allt med ljuv pixelgrafik som ser förbaskat trevlig ut på den Pixel 7 Pro jag använt för recensionen.

Dungeon Merchant
En större spelmässig variation hade varit välkommet. Förhoppningsvis utökas Dungeon Merchant med en expansion.

Det tar inte särskilt många timmar innan jag känner att jag är klar med spelet efter att ha nått så långt att det blir repetitivt utan att erbjuda något nytt. Å andra sidan är vägen dit faktiskt riktigt underhållande. Med tanke på att det är ett så billigt spel, skulle jag ändå kalla det för ett rent fynd, och jag kommer inte se butiksägare på samma sätt när jag spelar rollspel i framtiden. Bara en sådan sak.

7 / 10
+
Originellt koncept, härlig pixelgrafik, rolig presentation, klockrent gränssnitt