Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dune: Awakening

Dune: Awakening

Vi har kikat närmare på norska Funcoms kommande Dune-onlinerollspel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Dune har aldrig varit större. Tack vare Denis Villeneuves hisnande filmer är intresset för Frank Herberts sci-fi-värld på topp genom tiderna, vilket utan tvekan är en stor bidragande orsak till varför Conan Exiles utvecklare Funcom har bestämt sig för att använda sin expertis för att skapa spretande och enorma flerspelarvärldar för att förvandla Arrakis till en digital lekplats. Även om vi fortfarande inte vet exakt när Dune: Awakening kommer, fick jag under Summer Game Fest möjligheten att delta i en hands-off förhandsvisning av spelet, där ett par Funcom-utvecklare presenterade och kommenterade en del av spelet. Även om jag direkt kommer att säga att Dune: Awakening och dess överlevnads-MMO-designfilosofi gör det till ett spel som inte står högst upp på min önskelista, som ett Dune-fan är det tydligt att Funcom verkar ha något med mycket potential här. För att upprepningen av Arrakis som de har designat och byggt känns verkligen autentisk. Ja, Arrakis är en ökenplanet, så det kanske inte är så stor utmaning att uppnå en bedrift som denna, men hur utvecklarna har fått världen att kännas intressant att utforska, fullpackad med geografiska intressanta platser och markörer, fylld med fraktioner och karaktärer som du känner och vill träffa, samtidigt som du bibehåller hotet och faran som Arrakis är ikonisk för, finns det något väldigt verkligt och korrekt med den här anpassningen. Och detta trots det faktum att Dune: Awakening inte är kanon.

Dune: Awakening

Detta spel, som trailern för Summer Game Fest bekräftar, utspelar sig i en värld av Paul Atreides skapande, en där han eliminerade sig själv från ekvationen och såg till att hans mamma Jessica överensstämde med Bene Gesserits önskemål och födde en dotter. Detta betyder att Atreides-linjen överlevde flytten till Arrakis, och nu är Duke Leto och hans rådgivare låsta i ett brutalt krig med Harkonnens om kontrollen över den Fremenbefolkade världen. På tal om den ökenfödda befolkningen, hävdas de av kejsaren vara utdöda, men vi vet alla att Arrakis är en stor planet med massor av hemligheter och platser att gömma sig... De ikoniska karaktärerna som jag just har nämnt är bara några av de ansikten som du faktiskt kan möta i spelet i Dune: Awakening. Med en överlevnads-MMO-design är huvudsyftet med spelet att utveckla och växa din karaktär utan att bli dödad och sakta ner dina framsteg på vägen. Detta inkluderar de traditionella uppgifterna att bryta och jaga resurser och sedan använda dessa resurser för att uppgradera och förbättra utrustning, skapa nya föremål och verktyg (även fordon som Ornithopters) och för att bygga baser som du kan kalla hem. Funcom berättar för mig att även om de flesta av baserna har element som är specifika och unika för dem, är de flesta manuellt tillverkade med hjälp av byggnadssviten som är tillgänglig för spelaren, vilket visar bara ett smakprov på vilken typ av infrastruktur samhället skulle kunna skapa med den här titeln.

Dune: AwakeningDune: Awakening
Detta är en annons:

På tal om gemenskap, med ett MMO-tema, kommer du att träffa andra spelare på Arrakis, men de kommer inte alltid att vara fientliga. Hagga Basin, huvudområdet där du börjar ditt äventyr, där huvuddelen av berättelsen är uppackad, påstås vara ungefär lika stor som Conan Exiles fullständiga karta, och är tänkt att vara en ständigt utvecklande och existerande karta. server där framsteg upprätthålls och bevaras. Detta betyder att om du bestämmer dig för att spränga en Harkonnen-bas eller förråda Atreides (med tanke på att du kan ställa dig på vilken fraktion du än väljer), kommer dessa val att finnas kvar för framtiden. Området där framstegen inte upprätthålls och där motståndare kommer att vara mycket mer av ett hot är Deep Desert. Det här är ytterligare en region - en av många som du kan resa till med hjälp av Overland-kartan inklusive stadsnav som Arrakeen - där majoriteten av slutspelsaktiviteterna och uppgifterna kommer att packas upp. Haken är att varje vecka kommer Deep Desert att återställas efter en massiv sandstorm, och allt du har byggt eller lämnat kvar kommer att gå förlorat för alltid. I grund och botten finns det mindre utvinningsmekanik på plats här, eftersom du kommer att behöva transportera alla insamlade byten och föremål tillbaka till huvudstartområdet för Hagga Basin innan det är borta. Så, som en snabb sammanfattning här, är startsandlådekartan för Hagga Basin ungefär samma storlek som kartan för Conan Exiles, men det finns också ytterligare kartor och sandlådor att resa till, inklusive Deep Desert, som är ännu större än Hagga Basin.

Men hur som helst, tillbaka till de grundläggande spelelementen. Eftersom det här är ett Funcom-spel kommer du att kunna klättra vad som helst i spelet, och tack vare att det är en Dune-upplevelse kommer du även att kunna använda ett jetpack för att enkelt ta dig runt och korsa vertikalitet. Fångsten med jetpacket liknar dock avskärmningssystemet, genom att icke-Sandwalking-rörelse på öppen sand lockar Shai-Hulud (sandmaskar), något du kan hålla koll på genom att titta på Wormsign HUD-elementet och genom att titta på den massiva sanddynen rörelser som en mask jagar dig. Åh, och du vill inte se vad som händer om du blir uppäten av en mask, eftersom Funcom sa till mig att regelbundna dödsfall kommer att se ditt byte släppas på ditt lik, medan Shai-Hulud kommer att konsumera det för att aldrig ses igen. Så vad sägs om att skulptera upplevelsen som passar dig?

När du startar Dune: Awakening kommer du att kunna skapa en karaktär som faller inom en av flera specialiseringar, vare sig det är Mentat, Swordmaster, Bene Gesserit och så vidare. Härifrån kan du arbeta med mästare inom varje specialisering för att förbättra din förståelse för dem och låsa upp nya förmågor och system. Ditt val i början låser dig inte till en för alltid, men som i likhet med Dragon's Dogma 2 kan du träffa mästare runt om i världen, hjälpa dem med uppgifter och utföra uppdrag för dem i ett försök att övertala dem att undervisa du deras specialisering och knep och i slutändan kunna bemästra alla tillgängliga specialiseringar. Om du var orolig för att Dune: Awakening kommer att kämpa för att visuellt blåsa bort dig på grund av den torra naturen i Arrakis, kan du vara säker på att det finns mycket mer i den här världen än böljande sanddyner. Det finns höga berg att toppa, djupa grottor att kartlägga, underjordiska Ecology Labs att plundra, byar och utposter för att handla och möta NPC, och till och med kraschade och förstörda rymdskepp och andra intressanta platser som har kommit till som en del av den pågående och hänsynslöst krig mellan Hus Atreides och Harkonnen.

Dune: AwakeningDune: Awakening
Detta är en annons:

När du tittar på action och strid kan du använda närstrids- och avståndsvapen, men haken är tematisk med Dune i det att även om det finns avskärmning, vill du inte veta vad som händer om du använder ett blaster- eller laservapen för att skjut en skyddad fiende... Istället måste du vänta på att de ska attackera, sänka sina sköldar och sedan slå till medan de är sårbara. Det är väldigt autentiskt för Dune-lore här också. Precis som fallet är med överlevnadselementen eftersom du behöver behålla din Stillsuit och träna vattendisciplin, annars riskerar du att behöva byta och byta mot värdefull fukt, som förutom Spice är resursen som driver och definierar hur Arrakis fungerar . Och med Spice i åtanke driver detta allt du gör i Dune: Awakening.

Dune: AwakeningDune: Awakening

Du kommer att behöva leta och samla resursen för att kunna sälja och byta ut den mot andra användbara föremål och resurser, eller istället konsumera den för att förbättra dina kunskaper, om än med risk för att bli beroende och beroende av den. Så oavsett om du är ett fan av MMO eller överlevnadsgenren och liknande spel till Dune: Awakening, kan du se att Funcom har gjort allt för att säkerställa att det här spelet känns äkta för den värld som Herbert skapade med sin roman, även om det i grunden inte är en korrekt anpassning på grund av de narrativa friheter den tar. Funcom har verklig potential och visar tydlig storhet med världen och djupet av mekanik som de erbjuder med det här spelet, så den enda frågan som återstår är om det hela kommer att fungera i harmoni och kännas givande att praktisera med spelet i timmar och timmar och timmar. Vi kommer att veta mer om huruvida detta kommer att bli fallet snart, eftersom vi lovas en fullständig speluppsjö i god tid till Gamescom i augusti.

HQ

Relaterade texter

Dune: Awakening-visas upp nästa vecka

Dune: Awakening-visas upp nästa vecka

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Utvecklaren och utgivaren Funcom meddelar att vi redan nästa vecka kommer få besöka Arrakis för en titt på "new gameplay footage" från deras kommande onlineäventyr som...



Loading next content