Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King

Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King

Japans bästsäljande rollspelsserie kommer äntligen att släppas i Europa. Vi har tittat närmare på Square-Enixs toppspel.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Final Fantasy? Pah, över-amerikaniserat Beverly Hills-ifierat såpopera-dravel. Suikoden? Konsten att breda ut fyra karaktärers personlighet och utveckling över 100 figurer. Ungefär så tycker stora delar av den japanska rollspelspubliken, och väljer därför Dragon Quest framför vilket annat rollspel som helst. De åtta Dragon Quest-spelen har sålt sammanlagt trettio miljoner exemplar och bara det senaste spelet har precis passerat tre och en halv miljon.

Vad är det då som är så speciellt med Dragon Quest? Den japanska spelpubliken är traditionsbunden, och det finns knappt något mer traditionellt än Dragon Quest. Glöm glansiga filmsekvenser, invecklade handlingar med tio nivåer av bedrägerier åt alla håll och komplicerade system för att uppgradera vapen eller samla på magiska kottar. Dragon Quest är en klassisk saga om den tysta hjälten som tillsammans med tre kompanjoner räddar prinsessan, kungen och hela kungariket. Enkelt, ja, men ibland är enkelhet precis vad vi vill ha.

Där andra spel försöker glänsa med kvantitet satsar alltså Enixs serie på kvalitet. De fyra huvudpersonerna, designade av Dragon Ball-upphovsmannen Akira Toriyama som seden bjuder, är extremt välporträtterade och framstår mer som individer än i något annat rollspel. Sen kanske man kan tycka att de är lite stereotypa till sin utformning. Hjälten (som du döper själv) är helt enkelt en typisk hjälte, medan Yangus är en fet barbartyp som dock har ett gott hjärta och är vän med naturen. Angelo (omdöpt från den japanska versionens Kukule) ser smått lömsk ut och sysslar främst med bågskytte, medan magikerdamen Jessica har genrens djupaste urringning och utnyttjar detta faktum för att distrahera fienden.

Till skillnad från exempelvis de äldre Final Fantasy-spelen har Dragon Quest ingen världskarta, men hela världen är uppbyggd i samma skala. Det är alltså bara att promenera ut genom stadens portar och ut i ödemarken för att utforska. För ett japanskt rollspel är det här ganska ovanligt, medan vi känner igen konceptet från spel som Morrowind eller vilket onlinerollspel som helst. Det ger förstås en otroligt stor spelvärld med massor av utforskning och äventyr.

Detta är en annons:

I sitt klassiska upplägg handlar Dragon Quest förstås mycket om att uppgradera sina karaktärer för att ha en chans mot nästa boss. Stridssystemet är enkelt men rättframt. Inför varje rond väljer du vad varje karaktär ska göra, sedan utförs det hela i tur och ordning. Efter striderna får du poäng som kan användas för att höja en av fem kategorier: fyra olika vapen eller en magivariant. Vapnen har förstås olika effekt. Till exempel kan Jessicas piska användas för att anfalla flera fiender på rad, men den är inte lika stark som ett fokuserat anfall. Därför gäller det att hitta en balans i gruppen mellan styrka och mångsidighet. Skulle det inte räcka kan du ägna en rond åt att boosta din styrka. Vi känner igen konceptet från Dragon Ball med folk som börjar lysa och få igelkottfrisyr. Om du lyckas maximera din styrka blir du närmast oslagbar, men å andra sidan kommer de flesta bossarna att kunna sänka din styrka också, så det finns inga garanterade vinster. Överlag är faktiskt Dragon Quest ett ganska svårt spel som kräver att du utnyttjar alla dina förmågor. Skulle det inte räcka med dina fyra hjältar kan du också tämja fiendemonster och använda dem på din egen sida, något som förstås är väldigt praktiskt.

Om spelsystemet är en aning gammaldags är däremot grafiken av yttersta toppklass. Level 5, gruppen som tidigare gav oss Dark Chronicles, har pressat ut enastående cel-shadad grafik som gör Toriyamas designer rättvisa. Varenda karaktär, från huvudpersonerna till minsta stadsbo, är detaljerad och på något sätt påtaglig och verklig, trots den tecknade stilen. Bakgrunderna är av mer traditionell japansk rollspelsstil, men erbjuder som sagt enorma böljande landskap där du kan springa nästan var som helst.

Några ändringar har gjorts från den japanska versionen. Bland annat är menysystemet mer strömlinjeformat och inte lika inrutat gammaldags. Sedan har de flesta stora mellansekvenserna fått röster, där det ursprungliga spelet bara hade text. Rösterna görs av skickliga engelska skådespelare för att bevara sagokänslan, så vi slipper gnälliga amerikaner. Och som sagt är huvudpersonen alltid tyst för att man lättare ska kunna identifiera sig med honom.

Dragon Quest VIII verkar bjuda på ett gigantiskt äventyr i en enkel och lättillgänglig värld. Vi välkomnar upplägget som en skön omväxling från överkomplicerade strategirollspel, men frågan är om handlingen och karaktärerna håller hela vägen. Spelet ska släppas sent i höst och vi återkommer förstås med en recension när det blir dags.

Detta är en annons:
Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King
Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King
Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King

Relaterade texter



Loading next content