Dragon Quest Treasures

Dragon Quest Treasures

Johan har testat Dragon Quests senaste spinoff. Men är det lika glimrande som titeln antyder?

Dragon Quest-serien är verkligen inte rädd för att dra ut på sidospår. Vi har Minecraft-liknande Builders, hack and slash-spelen Heroes, och Pokémon Go-liknande Walk (som hittills endast släppts i Japan). Nu är det dags för nästa gren på trädet med Dragon Quest Treasures. Detta är en spinoff på det fullständigt makalösa Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age och som följer en av huvudkaraktärerna, Erik, och hans syster Mia i en sorts föregångare till spelet i huvudserien. Om du har spelat Echoes of an Elusive Age, och utan att spoila för mycket, vet du att dessa syskon hade en tuff uppväxt innan Erik blev polare med hjälten i spelet. De blev omhändertagna av en grupp vikingar och blev i princip deras betjänter.

Dragon Quest Treasures
Slime time!

Och det är där detta spel drar igång. På ett vikingaskepp med ett syskonpar, nu i ung ålder, som drömmer om större saker. Om att vara pirater. Om att hitta skatter och bli snuskigt rika. Syskonens berättelse i Dragon Quest XI är verkligen en känslosam historia och jag såg fram emot att få utforska detta och se deras uppväxt i Treasures. Tyvärr så tar det slut efter bara några minuter. Efter att de tillsammans räddat en magisk gris och katt kastas de in i en mystisk värld där alla verkar vara ute efter att hitta skatter. Men så fort berättelsen sparkar igång på riktigt får vi bara spela som ett av syskonen. Det är upp till dig att välja vilket av syskonen du vill spela som. Vad händer med den andra? Den du inte väljer stannar kort och gott kvar på din nya bas. Utan att göra något alls av vikt. Du kan när som helst välja att byta och spela som den andra, men det finns inget alls som gör att du behöver byta. De har båda precis samma egenskaper och nivå när det gäller attack, försvar och liknande. De är visserligen syskon, men de har inte behövt vara kloner. Den intressanta berättelsen mellan dem båda tar alltså slut innan den ens börjat.

Dragon Quest Treasures
Bror och syster, med en intressant bakgrundsberättelse som aldrig berättas.

Berättelsen på det stora hela är väl kanske inte den mest intressanta som någonsin skådats, speciellt inte i jämförelse med de stora Dragon Quest-titlarna, men ändå tillräckligt underhållande. Vi är nu skattjägare och behöver hitta sju stycken legendariska skatter. Riktigt så enkelt som att bara gå och gräva upp dem är det dock inte. Först måste vi bygga upp vår bas genom diverse uppdrag och, så klart, hitta skatter förutom dessa legendariska. I denna nya, mystiska värld vi transporterats till har tågnätverket slutat fungera och ett av våra mål är att återaktivera alla stationer för att åka mellan olika öar i denna värld. På dessa öar finns sedan alla uppdrag. På väg till dessa uppdrag finns det skatter att gräva upp och alla skatter får en värdering när du tar hem dem till din bas igen. När det totala värdet på alla dina skatter når en viss summa går din bas upp en nivå och nya bonusar eller saker låses upp. Detta gör att det alltid är värt att gräva upp det du hittar, även om du egentligen ska göra något annat. Men se upp, för det finns flera rivalgäng som gärna vill stjäla dina skatter. De kan attackera dig antingen när du är ute i spelvärlden eller försöka stjäla dina skatter i din bas. Då gäller det helt enkelt att besegra dem för att skrämma bort dem. Ibland låser du också upp möjligheten att attackera de andra gängen för att sno en skatt från dem. Gängmekaniken med sju andra grupper ger en extra dimension till spelet och får det att verkligen kännas som ett vi-mot-dem.

Dragon Quest TreasuresDragon Quest Treasures
Alla skatter som hittas får en värdering och dina favoriter kan du visa upp i skattkammaren.

För att hitta dessa skatter och slåss mot monster har du upp till tre av dina egna monster. I detta spela är det nämligen monster som är dina bästa vänner. Du kan rekrytera i princip vilket monster du vill, förutom bossar och andra berättelserelaterade, när du är ute i spelvärlden. När du besegrar ett monster finns det en chans att monstret blir scoutat. Tillbaka på basen kan du sedan rekrytera dessa, men de kräver alla ett specifikt antal föremål, som du antingen hittar ute i spelvärlden eller lagar i spelets restaurang. Om du är tillräckligt modig gör detta att du kan ha ett monster i din grupp som är mycket högre i nivå än din egen karaktär. När min Erik var runt nivå 25 lyckades jag till exempel rekrytera en Gigantes, vilket är en typ av stor cyklop, runt nivå 40. Att se den banka (spelvärldens bästa) slime är en fröjd. Alla monster kommer med en av fem användbara specialegenskaper. Dessa är glidflyg för monster med vingar, stealth för de spökliknande vilket gör att du kan smyga förbi fiender, en typ av studsmatta för slimes som gör det enklare att ta sig upp på plattformar, sprint som gör att du kan ta dig snabbare runt världen samt scan som scannar området för saker som blommor. Eftersom det bara går att ta tre monster måste du välja vilka du vill ha. Jag fann att glidflygningen och studsmattan var det mest användbara för mig, vilket gjorde att min rosa slime (kallad Oozabella. Alla monster får ganska roliga slumpmässiga namn) var med mig från början och genom nästan hela spelet.

Dragon Quest Treasures
Rivalgäng kan komma för att stjäla dina skatter. Då gäller det att besegra dem. Gängmekaniken tillför mycket till spelet.

Monstren är också extremt viktiga när det kommer till att hitta skatter. De säger till när en skatt finns i närheten och genom våran magiska dolk, som syskonen hittar i början av spelet, kan vi ta fram en kompass som visar i vilken riktning vi behöver gå. När vi är tillräckligt nära behöver vi dock lita helt på monstrens ögon. Bilder från samtliga monsters synvinkel visas då på var skatten är nergrävd. Olika typer av monster ger olika bilder. En fågel är mest användbar då den ger en flygbild medan en Hoodlum är helt värdelös. Det är ett monster med en huva med två små hål för ögonen och därför är bilden mestadels svart, men med två små cirklar. I övrigt har till exempel spöken svartvita bilder och tidigare nämnda Gigantes har en bild som inte är helt i fokus. Jag gillar hur viktiga monstren är i spelet och att skillnaden mellan dem faktiskt känns.

I striderna är monstren i princip helt automatiska och det enda du kan göra är att få dem att använda sina specialattacker när du ökat din mätare tillräckligt. Striderna är verkligen i det enklaste laget, sett till mekaniken. Erik och Mia har sin dolk som används med en knapp och en slangbella som används med ZR-knappen. För att få lite variation finns det olika typer av projektiler som används med slangbellan där vissa gör eldskada medan andra gör det lättare att scouta monstret till ytterligare andra som kan skjutas på dina egna monster för att få tillbaka hälsa. Det är i realtid och inte turbaserade strider och oftast känns det mest som button mashing med dolken, med slangbellan till de tuffare monstren.

Dragon Quest Treasures
Striderna är i realtid. Du använder antingen din dolk eller slangbella.

När det gäller grafiken har jag inte stött på några problem, eller ens en enda bugg över huvud taget, och det ser ut som jag förväntar mig att ett Switch-spel av denna kaliber ska göra. Japanska rollspel har ofta en grafisk stil som passar till denna maskin.

Dragon Quest Treasures är ett litet trevligt och charmigt sidospår till Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age som dock missar ett gyllene läge att utforska Erik och Mias relation och uppväxt på en djupare nivå genom att aldrig använda dem tillsammans. Utforskandet och skattjakterna tillsammans med dina favoritmonster från serien är dock tillräckligt beroendeframkallande. Lägg därtill mängden av olika uppdrag och rivalgäng och vi har ett spel som inte är perfekt, men väl värt att spela.

7 / 10
+
Bra utforskande, beroendeframkallande skattjakter, monstren används på ett utmärkt sätt, kul gängmekanik, spelvärldens bästa slime