Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dragon Ball Sparking Zero

Dragon Ball Sparking Zero

Vi har testat det kommande fightingspelet under Summer Game Fest 2024!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Låt mig få det här ur vägen, jag är egentligen inget fan av Dragon Ball. Det finns ett gäng mycket passionerade folk där ute som faller pladask för märket anime/manga, men det är inte jag. Anledningen till att jag ville börja den här förhandsvisningen med den här informationen är för att jag också förstår att det finns en mycket dedikerad community som är helt desperat efter att veta hur det här spelet kommer att tillåta dem att verkligen sätta sin egen snurr på Dragon Ball-serien. Om det är du, låt mig bara bekräfta att att döma av vad jag fick se själv under en praktisk förhandsvisning i Los Angeles för Summer Game Fest och genom att mäta intresset för rummet, kommer det här spelet absolut att göra det. Dragon Ball: Sparking! Zero är den ultimata Dragon Ball-fantasien. Det här är ett spel som både spänner spänningen och kraften som saiyanerna har till sitt förfogande i strids- och stridsmekaniken, samtidigt som det öppnar sätten att testa och schemalägga hur specifika Dragon Ball-ögonblick skulle ha lösts om en specifik instans hade försvunnit ett annat sätt.

Dragon Ball Sparking ZeroDragon Ball Sparking Zero

Ja, ett läge av typen What If...? är här, vilket innebär att du nu kan kolla in vad som skulle hända om Goku aldrig bestämde sig för att slå sig ihop med Piccolo under de första dagarna av Dragon Ball Z för att ta ner Raditz , allt under Episode Battle-läget. Det här läget innehåller åtta avsnitt vardera baserade på olika karaktärer, där Goku är den längsta och bredaste (föga överraskande), och plockar ut berättelseögonblick, från Z-dagarna hela vägen till de senaste Super-händelserna, och visar upp dem i ett annat ljus. Men detta är bara början på What If...?-elementen eftersom Custom Battles också låter dig ställa olika karaktärer mot varandra i en mängd otaliga möten, antingen skapade av utvecklarna på Spike Chunsoft eller av samhället. Det här läget låter dig fiffla med i stort sett alla mekaniker och system, inklusive genom att lägga till dina egna bildtexter, vilket innebär att om det finns en Dragon Ball-match-up du har varit desperat efter att se utvecklas, kommer du snart att kunna göra det utan att behöva det ska tematiskt och officiellt ske i anime eller manga. Utvecklarna fortsätter att hålla fokus på berättelsen och det narrativa för tillfället, och utvecklarna har också lagt till möjligheten att uppleva mellansekvenser i första person den här gången, vilket betyder om du någonsin har undrat hur det kändes för Goku att ta Piccolos Special Beam Cannon under hans uppoffring av Raditz, nu kan du få den mest uppslukande smaken av just det.

Dragon Ball Sparking Zero
Detta är en annons:

Som en ivrig fightingspelsfan kan jag berätta att Dragon Ball: Sparking! Zero känns fantastiskt att spela. Handlingarna och kombinationerna känns flytande och lyhörda samtidigt som de bibehåller den karaktäristiska kraftfantasi som Dragon Ball alltid utmärkte sig i. Du kan slå typiska slag, sparkar och närstridsattacker, men sedan kan du matcha detta med energiattacker från Dragon Ball ki som den ikoniska Kamehameha. Den huvudsakliga haken med att använda dessa energiförmågor är att du måste ha ki i första hand för att kasta dem och detta genereras genom att helt enkelt full-Dragon Ball skrika och skrika medan du kanaliserar, startar och laddar upp en ki bar som slutligen täcker ut genom att se dig gå helt Super, vilket öppnar vägen för förödande och nästan dödliga attacker. Haken med att använda det här systemet är förstås att när du laddar är du en sittande anka och benägen till fiendens angrepp, mer än någonsin eftersom spelet använder en rundstrålande rörelsesvit som gör spelaren öppen för attacker från alla vinklar. Rörelsesystemet - på grund av dess rundstrålande premiss - saknar lite förfining i mina ögon, eftersom det känns lite stelt och stelt, men det går inte heller att förneka att det inte är att zooma efter och jaga Vegeta efter att ha slagit honom genom ett berg enormt tillfredsställande. Mer så eftersom förstörelsesystemet som har införlivats verkar göra varje del av en nivå mogen och redo att sprängas in i glömska. Det är en riktig njutning att se hur varje nivå kan slås sönder i små små bitar, och det gör den begränsade och ganska intetsägande grafiken mindre av ett problem.

Fighterna har också några olika trick som kretsar kring vissa karaktärer. Inte bara kan du delta i lagstrider där du kan välja att byta mellan fighters i ditt lag på ett infall, utan det finns nu möjligheten att förvandla specifika karaktärer under en match också. Nu fungerar detta bara för karaktärer som faktiskt har transformationer inbakade i sin lore, vilket innebär att framför allt Goku har många alternativa alternativ att spela som, som var och en öppnar dörren till nya förmågor och rörelser att använda. Du kan välja en mer kraftfull version av Goku från början eller så kan du välja Super Saiyan God-versionen av karaktären istället, men det som är värt att vara medveten om är att detta mestadels är en kosmetisk förändring, eftersom varje karaktär (och varje version av varje karaktär) är designad för att kunna trivas i varje möte. Det här är ganska typiskt designfilosofi för fightingspel och något vi ser i Mortal Kombat, Street Fighter, Tekken och till och med Smash Bros.

Dragon Ball Sparking Zero

Låt oss vara realistiska Isabelle från Animal Crossing förlorar 100 av 100 slagsmål mot Sephiroth... om det inte är i Super Smash Bros. Ultimate-världen. På tal om fighters som vanligtvis inte skulle ha en chans mot varandra, Dragon Ball: Sparking! Zero har en fantastisk lista med karaktärer som låter dig utforska några galna möten. Vill du se hur baby Gohan från Dragon Ball Z skulle klara sig mot God of Destruction Lord Beerus? Nu kan du. Listan är betydande, men det är värt att veta att mycket verkar vara transformationer av en karaktär, med Goku som har otaliga iterationer att kolla in, medan det bara finns ett par val för Frieza, till exempel. Som ett fan av de mer traditionella sidoprofil-fightingspelen som tenderar att prioritera hastighet, kombinationsteknik och mekanisk skicklighet, drogs jag mindre in av vad jag upplevde med Dragon Ball: Sparking! Noll. Det är utan tvekan en njutning med massor av potential som utan tvekan kommer att stå högt på önskelistan för många fans, men när det gäller en kampupplevelse, tycker jag att den saknar lite kraft. Kanske kommer berättelsen och berättelsen, och multiplayer-elementen att kompensera för denna åsikt, och det är något vi utan tvekan kommer att kunna berätta mer om någon gång längre fram till lanseringen. Men som det ser ut är jag inte så övertygad om att Sparking! Zero kommer att andas samma luft som hyllade fighters som Tekken 8 eller Street Fighter 6.

Detta är en annons:
HQ
Dragon Ball Sparking Zero
Dragon Ball Sparking Zero

Relaterade texter



Loading next content