Spelvärlden är allt oftare en riktigt märklig plats. Eller vad sägs om ett kommande gratisspel från en välkänd utvecklare av gratisspel till våra mobiltelefoner som nu inför sin stundande release släppts som "early acess" och kostar 300 kronor. Ett gratisspel som kostar pengar, helt enkelt. Och det hade väl varit helt okej då om Gamelofts haussade Disney Speedstorm åtminstone hade varit riktigt, riktigt bra.
Varenda tecknad film, animéfigur eller spelkaraktär har idag ett alldeles eget Mario Kart-doftande gokart-racingspel och under de senaste åren har denna subgenre verkligen proppats full av plagiat. Vissa bättre än andra. Little Big Planet Karting, Star Wars: Super Bombad Racing, Sonic Team Racing, Crash Nitro Racing, Kartrider, Warped Kart Racers är bara ett litet, litet axplock och att Disney nu ger sig in i leken kändes på förhand alldeles självklart. Inga äger rättigheterna till och har skapat fler ikoniska filmfigurer än Disney och när de för ett drygt år sedan meddelade oss att de slängt ihop Röjar-Ralf med Musse, Kalle, Långben, Jack Sparrow, Odjuret, Woody och alla andra i en Mario Kart-klon, kändes det såklart helt självklart.
Gameloft är en rutinerad studio som i stort sett uteslutande utvecklat racingspel till våra mobiltelefoner och deras Asphalt-spelserie är idag direkt larvigt populär och inne på sin nionde omgång. Med Disney Speedstorm har de i mångt och mycket tagit spelmekaniken från Asphalt 9: Legends, krympt banorna och bytt ut vrålåken mot Disney-doftande minibilar som är någon slags mix mellan skeppen i F-Zero och kartarna i Mario Kart 8.
Upplägget är identiskt med Mario Kart. Åtta stycken förare i varsin minikärra rattar runt korta banor med olika typer av Disney-tema (som är inspirerade av olika Disney-filmer/världar). På fyra ställen runt varje bana ligger det block som innehåller vapen och power-ups och det gäller naturligtvis att köra snabbt, putta undan motståndarna, plocka upp vapen och skjuta ned förarna som ligger före. Supersimpelt och direkt rippat från Mario Kart, såklart. Gameloft har även stoppat in andra delar direkt tagna från Mario Kart 8 som driftingfunktionen (som är simplare men aktiveras på exakt samma sätt) samt möjligheten att köra på väggarna via specifika (ljusblå) energifält på vissa utvalda ställen på banorna.
Det som skiljer är att Disney Speedstorm är ett gratisspel utformat som Live service vilket innebär att allting kostar pengar och allting är låst från ruta ett. Musse finns tillgänglig och verkar vara spelets "allround"-figur medan allt annat ligger låst och måste låsas upp via speltid eller riktiga pengar. Och det är som alltid synd att det inte finns något så simpelt som ett helt vanligt, okomplicerat, simpelt spelläge där man bara väljer förare och kör, utan allt lull-lull. Menyerna här är mobilspelsmässigt superförvirrande till en början och det staplas knapptryck på varandra för att ta sig till nästa race. Kartarna ska uppgraderas. Förarna ska uppgraderas. Det finns stylingdelar att köpa/låsa upp samt kläder till samtliga karaktärer som går att lägga pengar eller ingamevaluta, på.
70% av de utlovade Disney-karaktärerna saknas dessutom just nu vilket naturligtvis innebär att de kommer att rullas ut i form av "säsonger" det kommande året, eller så. Personligen är jag mer än en smula trött på denna typ av upplägg och vill verkligen inte sitta nio timmar för att kunna spela som Långben. Jag är heller inte det minsta förtjust i hur det här spelet känns när man väl sitter i kartan och loppet dragit igång. Fysiken är bedrövlig och det känns hela tiden som att bilen svävar två centimeter ovanför underlaget. Driftingen är för simpel vilket gör den trist och banorna saknar all den charm, variation och roliga dragningar som du återfinner i Mario Kart 8. Disney Speedstorm går dessutom för sakta i de två första klasserna, även om du driftar på dig nitros och lägger dig långt före motståndet. Det känns som om bromsen är semi-nedtryck hela tiden vilket frustrerar och det är aldrig fallet för mig i exempelvis Mario Kart 8 där även 50cc känns roligt och lagom utmanande.
Jag är inte särskilt förtjust i hur det ser ut, heller. Designen är inget som jag skulle vilja beskriva som annat än misslyckad då Disney-världens färgstarka charm blivit lite för "mobilspelsaktigt gråblank" här och lite för opersonlig. På det sättet som exempelvis Jack Sparrow eller Belle från Skönheten & odjuret ser ut, påminner om slarvigt genomförda Disney Infinity-versioner och i kombination med mobilspelsaktig grafikteknik, är det inget jag vill berömma. Till Playstation 5 ser Speedstorm helt okej ut även om banorna ser för "blöta" ut. Till Switch sjunker skärmuppdateringen inte sällan ned till cirka tio bilder per sekund (från 30) vilket i min värld gör detta snudd-på ospelbart till Nintendos konsol.
Jag ville verkligen gilla Speedstorm då jag dyrkar Mario Kart 8: Deluxe, älskar Sonic Team Racing samt gillar Crash Nitro Racing riktigt mycket. Men det går inte. Detta är själlöst, fantasilöst och enfaldigt i sin utformning och enbart ett sätt för Gameloft och Disney att försöka tjäna in snabba pengar på en ständigt växande subgenre. Frank Hegevall (8 år) var under gårdagen inte det minsta imponerad heller utan lämnade soffan efter endast tre race. Vilket i mångt och mycket kan vara det enskilt sämsta utlåtandet som det här spelet någonsin kommer att få.