Disney Mirrorverse

Disney Mirrorverse

Ikoniska Disneyklassiker gör gemensam sak för att bekämpa mörkret i Disneys senaste anspråk på multiversum-konceptet. Johan berättar om sina intryck...

I en tid när alla möjliga olika franchises står på kö för att låta sina karaktärer vävas samman med berättelser och figurer från andra universum står sig Disneys eget galleri av ikoniska personligheter starkt mot konkurrenterna och allt som egentligen krävs är viljan att dra i trådarna för att få det att hända. Faktum är ju att de till och med redan gjort det i över 20 års tid och jag blickar varmt tillbaka på resor jag fått uppleva tillsammans med Sora, Kalle, Långben, Aladdin, Peter Pan och Jack Skellington (för att bara nämna ett fåtal) i Kingdom Hearts-seriens underbara världar. När jag nu spenderat ett antal timmar med Disneys senaste mobila multiversumspel, Mirrorverse, vandrar tankarna ofta iväg till minnen från Square Enix klassiska crossover som gör det tydligt varifrån utvecklarna på Kabam dragit mycket av sin inspiration ifrån.

Att kliva in i Disney Mirrorverse är en märkligt bekant upplevelse, inte helt utan nostalgiskt välbehag för mig som genom åren varit ett långvarigt fan av Kingdom Hearts. Stilen skulle kunna vara som hämtad från Square Enix tolkning av Disneys arv, om än något modifierad för att bättre passa in i kontexten av ett multiversum där det är alternativa versioner av de mest klassiska figurerna vi möts av. Det är här som Mirrorverse hämtar den största delen av sin charm. Karaktärerna. För i grunden handlar det inte om så mycket mer än ännu ett halvdant rollspel till IOS och Android som spelas på nästan exakt samma vis som till exempel Echoes of Mana men kreativiteten som lagts ned på att skapa hårdkokta krigarversioner av min barndoms mest älskade hjältar och skurkar gör att Mirrorverse fortsätter att locka långt efter att jag tröttnat på hur äventyret faktiskt spelas. För när jag väl har kommit in i den enkelt greppade mekaniken och förstår spelets grunder så finns där inte mycket mer att upptäcka.

Disney Mirrorverse
Disneyklassikern Fantasia ligger till grund för Musse Piggs utstyrsel...
Disney MirrorverseDisney Mirrorverse
Mirrorverse är simpelt. Simpelt men charmigt...

För att dra det kort delas mina förkämpar in fyra olika klasser: melee, ranged, tank och support. Utöver dessa har alla förkämpar, eller guardians som de också kallas, sina egna personliga färdigheter och specialattacker som går att uppgradera och modifiera i små drag efter tillräckligt mycket intjänade färdighetspoäng. När det sedan är dags för strid utrustas alla med en vanlig, i regel snabb attack och en tyngre motsvarighet samt en specialförmåga som varierar lite beroende på klass. Utifrån de grunderna slängs ditt lag om tre valda Disney-krigare in i en kortare serie sammandrabbningar med spelets huvudsakliga kanonmat som kallas "fractured". Det är som sagt ett simpelt upplägg vars nyskapande egenskaper egentligen är lika med noll men i takt med att jag låser upp nya väktare håller Mirrorverse ändå ett stadigt, om än inte så starkt grepp om min uppmärksamhet. Det blir tyvärr snabbt tråkigt att gå igenom samma typ av sammandrabbning gång på gång, något som utvecklarna bevisligen varit väl medvetna om när de lade in möjligheten att sätta mina förkämpar på autopilot och låta mig lägga tid på något annat istället. Insiktsfullt av dem, även fast det slutar vara hållbart i takt med att Mirrorverse svårighetsgrad ökar.

Även berättelsen verkar hämta mycket av sin grundläggande inspiration från Kingdom Hearts för precis som i Soras första äventyr presenteras den trettonde fen Maleficent som en av storskurkarna även i Mirrorverse. Fiendeskaran "the fractured" delar också dessa med sin skuggiga framtoning en stor likhet med motsvarigheten "heartless" från Kingdom Hearts och blir därför även de lite mysigt nostalgiska i perioder. Narrativet i sig saknar även det sin egen identitet och bygger förutom det sedvanliga "hål-i-barriärer-mellan-universum-upplägget", främst, återigen på det ikoniska persongalleriet som Mirrorverse ändå bjuder på. För trots att spelet i sig bygger på en ytterst medioker grund så är det ändå en kittlande fröjd för barnet i mig att se en bevingad Ikaros-tolkning av Herkules kämpa sida vid sida med gunslinger-Woody och Luftens Hjältar-Baloo som gör slarvsylta av sina motståndare, beväpnad med resterna av sitt älskade gamla sjöflygplan.

Disney Mirrorverse
Avengers Assemble!
Disney MirrorverseDisney Mirrorverse
Mystisk lila är ett återkommande färgtematema...

Ur ett tekniskt perspektiv flyter Mirrorverse på riktigt bra och även fast bilduppdateringen stakar sig vid ett fåtal tillfällen när det blir för mycket effekter på skärmen samtidigt så är det aldrig ett hinder i mitt spelande. Dessutom är laddningstiderna väldigt korta och menyerna optimerade för att göra det lätt att snabbt komma igång i början på en session. Ljudet är också förvånansvärt bra och främst orkestern gör ett imponerande jobb att förmedla känslan av ett storslaget äventyr mot Mirrorverse mörka krafter. Dock blir även musiken allt mer tröttsam ju mer jag spelar då variationen i ljudspåret är precis lika liten som den är i spelets actionmoment.

Personligen har jag alltid och kommer troligtvis också alltid att vara helhjärtat jätteallergisk mot att spela med hjälp av en mobiltelefons pekskärm och främst digitala analogspakar har jag hyst ett alldeles särskilt agg emot på grund av samma olustiga känsla jag kan få när jag drar fingrarna över en fönsterruta. Känslan infinner sig även när jag spelar Mirrorverse men i något mindre skala för där jag annars hade manövrerat mina karaktärer med den integrerade styrspaken har jag istället valet att göra en svepande manöver med fingret för att min väktare ska utföra en dash i valfri riktning som dessutom fungerar riktigt bra som undanflykt i stridens hetta.

Disney Mirrorverse
Ibland möts vi av onda skuggversioner av Disneykaraktärerna...
Disney MirrorverseDisney Mirrorverse
"Oyo, flygplan! Luftens hjältar hela dan i våra flygplan!"

Gratisspelens vana trogen så kommer vi ju inte heller denna gång undan från mikrotransaktionernas långa, krokiga klor. I Mirrorverse blir jag ofta lockad att öppna plånboken med erbjudanden om nya hjältar i högre level än de jag vanligtvis samlar på mig, tillsammans med en rad andra mindre föremål som på ett eller annat sätt snabbar på utvecklingen av mina redan rekryterade krigare. När svårighetsgraden i spelet till slut kommer ikapp mig blir det allt mer tydligt att jag troligtvis kommer att behöva spendera mer tid än jag hade velat på att grinda upp mina för låga färdighetspoäng i något av Mirrorverse mindre lockande sidouppdrag. Vill jag inte det så får jag snällt hosta upp en slant för att göra processen kortare och istället levla upp Disneyhjältarna med en dos av förstklassig pixel-doping. Väljer jag grindvägen så blir jag dock även då lidande på grund av den lilla blixtformade valutan som krävs för att starta ett uppdrag. Tar den slut får jag snällt vänta ut tiden som det tar för den att ladda om, alternativt använda förbrukningsbara material för att fylla på min energibank som ju såklart även de går att trolla fram med genom plånbokens mirakulösa förmågor.

Mirrorverse lämnar spelmässigt tyvärr inga bestående avtryck i min allt växande minnesbank av intryck men vad jag tar med mig är den kreativa friheten som Disney och Kabam har tagit sig för att tolka om sina mest älskade karaktärer till att fungera i något hårdare action-sammanhang. För där spelet i sig lämnar mycket att önska i form av speldjup och en riktig drivfjäder för mig att vilja fortsätta kriga vidare så väcker den grafiska stilen och karaktärsdesignen ett hopp om att kanske få besöka ett liknande multiversum i en mer ambitiös titel med välskriven berättelse och givande gameplay. Det är mycket att hoppas på från ett vanligtvis så inrutat företag som Disney men i Mirrorverse är åtminstone en liten del av grunden lagd. Tiden får visa.

6 / 10
+
Spännande omtolkningar av klassiska Disney-karaktärer, nostalgiframkallande stil, snyggt