Dirt Rally

Dirt Rally

Codemasters skoningslöst utmanande rallysim släpps till konsol och motortoken Hegevall har tillbringat veckor med Dirt Rally... Igen...

Upplösningshysterin går utanpå allt nuförtiden. Och jag vet att vi på Gamereactor knappast undviker att posta nyheter om skillnaderna på olika versioner av diverse multiformatstitlar. Det finns naturligtvis stort intresse bland de som köpt antingen en Playstation 4 eller en Xbox One att få reda på vilken version som är bäst, som renderas i högst upplösning, erbjuder snyggast texturer och flyter i den jämnaste av skärmuppdateringsfrekvenser.

Codemasters har med sin hett efterlängtade konsolutgåva av fjolårsspelet Dirt Rally i princip dödat alla tänkbara diskussioner om vilken konsol är mest kraftfull och vilken version som är bäst. 1080p native-upplösning samt superstabila 60 bilder per sekund är vad som erbjuds här och det kvittar verkligen vilken version du väljer. Detta är en väldigt väloptimerad produkt som ännu en gång bevisar vilken hög lägstanivå det brittiska spelhuset verkligen har. Under den senaste veckan har jag tillbringat snudd på oförskämt mycket tid med Dirt Rally och tänkte uppdatera min recension till samtliga format och försöka vara lite mer detaljerad än senast.

Dirt Rally
Snösträckorna är de bäst genomförda i något bilspel, någonsin. De där betonghårda snövallarna som bilen fastnar i likt en fluga på ett flugpapper existerar lyckligtvis inte i det här spelet.

Jag lever kvar i vad jag brukar kalla för WRC-cirkusens gyllene dagar. Som en konservativ gammal farbror håller jag Carlos Sainz, Colin McRaes, Richard Burns och Marcus Grönholms aggressiva, vildsinta framfart under början av 2000-talet klart högre än Sébastien Loeb-eran då denne tålmodigt iskalla fransos totaldominerade sporten med sin säkra, snäva och framförallt kalkylerade körning. Jag gillar bredställ och den där oförutsägbara vansinnesattityden som Sainz och McRae blev kända för.

Jag gillar risker, chanstagningar och den där inställningen som Colin levde efter. Jag mötte den ilsnabba skotten vid ett tillfälle inför releasen av Colin McRae Rally 2 (för snart tusen år sedan) och minns mycket väl hans ord till mig under tiden som jag testade en förhandsversion av spelet som använde hans namn. Colin tyckte att jag tvekade för mycket. Colin kallade mig feg. Han var supertrevlig, ödmjuk, tystlåten och försynt men blev en smula irriterad över det faktum att jag körde för sakta. Enligt honom. När jag tvivlade skulle jag vid varje tillfälle trampa gasen i botten. Alltid. Jag skrattade gott åt hans rent utsagt vansinniga råd och har sedan dess försökt köra precis, exakt så varje gång jag rattar runt en rallykärra i något av alla de WRC-spelen som släppts de senaste 15 åren.

Dirt Rally
Cockpit-vyn är genomgående superb och ohyggligt användbar.

Ändå sedan Codemasters släppte Toca 2 har jag längtat efter mer renodlad racingsimulation från de oförskämt begåvade britterna men väntat förgäves i lite drygt 20 år. Codemasters har under årens lopp aldrig hymlat med att de försökt skapa spel som tilltalar en bredare målgrupp och därmed hamnat någonstans i gränslandet mellan simulation och renodlad arkadracing med titlar som Dirt, Colin McRae Rally, Grid och F1-följetongen. En svår balansgång, såklart. Att försöka blidka alla inbitna racingtokar som hela tiden hoppats på renodlad simulation medan man fokuserar på att inkludera spelare som aldrig ens suttit i en riktig racingbil och aldrig heller har några som helst ambitioner att göra det - är naturligtvis ingen lätt uppgift.

När Codemasters utannonserade att de under ett drygt år arbetat stenhårt på en fullfjädrad rallysimulator trodde jag knappt mina ögon. När de sedan berättade att de anställt ett gäng välrenommerade simulatorutvecklare för att programmera ett helt nytt system för däckfysik - började herr Hegevall svettas, ymnigt. Dirt Rally släpptes nästan omedelbart via Steams Early Access-program och jag var en av de som slungade min likbleka gubblekamen över projektet samma dag som det laddades upp. Nu har det snart gått ett år, Dirt Rally har uppdaterats och polerats, det har tillkommit bilar och sträckor, fixats buggar och irriterande småproblem i menysystemet och när det nu äntligen sladdar in på Playstation 4 och Xbox One är det i form av en biffigare utgåva. Samma paket med nya bilar, banor och uppgraderingar släpps även till PC i veckan och är då gratis att ladda hem för alla som redan äger titeln.

Dirt Rally
Dirt Rally är aldrig sådär bråkigt omöjligt som svenska simulatorn Richarn Burns Rally var utan erbjuder en mer följsam och naturlig bilfysik som jag anser stämma bättre överrens med verkligheten.

Codemasters har, som jag nämnde i början av texten, verkligen tagit i från tårna här och inte gett sig in på vare sig genvägar eller några slags sidospår för att skapa ett lättillgängligt spel som tilltalar alla möjliga typer av spelare. Tvärtom. Dirt Rally är det mest realistiska rallyspelet genom alla tider (ja, inklusive Richard Burns Rally) och däckfysiken är av absolut, absolut toppklass. Under Early Access-perioden har utvecklarna varit otroligt lyhörda och fört en intressant och framförallt givande dialog med fansen vilket resulterat i små förändringar som resulterat i en i stort sett perfekt körkänsla. Balansen mellan vridmoment och peak-effekt är till att börja med superb. Den där mycket märkliga känslan av att det inte går att spinna loss från stillastående med en 350 kusar stark rallykärra (som många andra titlar baserade på tonvis med rödbrunt grovgrus innehåller) existerar aldrig i Dirt Rally och fartkänslan när man når bilens toppeffekt är makalös.

Som den Carlos Sainz/Colin-tok som jag är föredrar jag att åka brett, även om sträckan i sig (Finland, jag sneglar mot dig) inte tillåter det. Jag gillar att peta fronten på min kärra mot apex tidigt, vänsterbromsa lite, nudda handbromsen lite lätt om så krävs för att kränga ut bakändan och sedan styra sladden genom kurvans mitt med hjälp av gasen. Detta är svårt i verkligheten och ännu svårare i Dirt Rally, skulle jag vilja säga. Att bli riktigt bra i det här spelet kräver sina timmar. Och det passar mig alldeles utmärkt.

Dirt Rally
Grafiken i konsolversionen är sämre än den i PC-spelet (på en riktigt kraftfull dator), men skillnaderna är verkligen inte särskilt stora.

Precis som i vanlig rally fördelas kraften i de mer moderna WRC-bilarna via en ställbar mittdifferential och känslan av att ha antingen 50/50-drivning på bak/fram-axeln eller 70/30 är något som förmedlas på bästa tänkbara sätt i det här spelet. Kontrollerbara grussladdar inklusive obligatoriska rallyförställ a'la Colin McRae styrs med hjälp av gaspådrag och handbromsens effekt på hur man förflyttar bilens tyngdpunkt är verkligen helt perfekt avvägd. Skillnaden mellan en bil med kort hjulbas och en större modell som exempelvis 2004 års WRX STi är påtaglig och olikheterna mellan de olika, inkluderade, disciplinerna är strålande.

Dirt Rally består till 85% av traditionellt rally. Grupp B-rally, WRC och juniorklasser. Codemasters har kryddat med ett litet stänk smyghysterisk Rallycross samt Hillclimb-racing på legendariska Pike's Peak. Jag hoppas innerligt att det finns planer på att utöka de andra delarna förutom just rallysträckorna då framförallt Hillclimb-portionen som det ser ut idag är otroligt innehållslös. Sägas ska dock att det alltid är en lika hisnande upplevelse att bestiga världens mest klassiska Hillclimb-sträcka med en 700 hästkrafter urstark fransk småbil som smyckats sönder och samman av snordyra kolfiberpaneler. I grunden handlar det här spelet om rally. Om att ta sig så fort det bara går från start till mål med hjälp av kartläsarens kalkylerade analyser av vägens dragning. Det handlar om att lära sig att lyssna på noterna och planera i förväg. Om att positionerna bilen innan vägen kröker sig och att lära sig att leva på gränsen med hjälp av kartläsaren. Just detta, noternas otroligt viktiga roll i rally som sport, är något som jag tycker att Dirt Rally kommunicerar på bästa tänkbara sätt. Inte minst eftersom kartläsaren gör ett genuint fantastiskt arbete med att hela tiden ligga rätt när det kommer till timing och tempo.

Dirt Rally
Pike's Peak förblir någon slags vansinnig hillclimb-motsvarighet till Nordslingan och en alltid lika fantastisk utmaning.

Under mina timmar med PC-versionen lirade jag Dirt Rally med Logitech G29. När jag mottog Xbox One-versionen skiftade jag till redaktionens smått obscent erotiska uppsättning av nyproducerade Fanatec Clubsport Forza Motorsport-prylar (rattbas, ratt och pedalert) och när jag i helgen satte tänderna i Playstation 4-spelet gjorde jag det med hjälp av vår Thrustmaster T300RS (inklusive clutch-pedalbrädan och den externa shiftern). Alla dess tre uppsättningar är strålande val för dig som verkligen vill grotta ned dig i Codemasters rallysimulator och alla tre rattar är bra på olika sätt. Givetvis är den 20 000 kronor snordyra Fanatec-uppsättningen vida överlägset allt annat vi testat här på redaktionen, men ratt och pedaler är naturligtvis superviktigt för att dels få den rätta känslan men även för att kunna bli riktigt snabb i det här spelet.

Sägas ska dock att det fungerar förvånansvärt bra att spela Dirt Rally med antingen Dual Shock 4-handkontrollen eller Microsofts genomgeniala Xbox One Elite Controller (som jag testat spelet med). Codemasters har gjort ett strålande jobb med att skapa en spelbarhet som fungerar så pass väl tillsammans med en fjuttig handkontroll att jag faktiskt plockat ett par riktigt snabba tider med Dual Shock 4. Jag får bra respons i dosan från däcken och det är till skillnad från exempelvis Gran Turismo 6 enkelt att känna var bilens tyngpunkt ligger beroende på om jag accelererar, bromsar in eller kastar min rallykälke runt en hårnål i den finska urskogen (där Mäki en gång föddes).

Dirt Rally
Rent grafiskt känns Dirt Rally stundtals mer som ett Xbox 360-spel än ett Xbox One-spel. men med tanke på hur funktionell grafiken är - gör det naturligtvis inget.

En del av sanningen som gäller för samtliga av dagens simulatorer som Rfactor, iRacing och Assetto Corsa är att grafiken är förhållandevis medioker. Dirt Rally är långt ifrån fult men precis som sina sim-konkurrenter har Codemasters lagt så pass mycket krut på simuleringen av friktion, fart och gravitation att de helt enkelt inte kunnat smycka grafiken med den mängd lull-lull som deras arkadtitlar innehåller. Dirt Rally ser stundtals en aning gammalt ut, helt enkelt, ur ett tekniskt perspektiv även om jag verkligen gillar designen och den färgskala man valt. Ljussättningen räddar dessutom upp det faktum att modelleringen och framförallt texturerna på nära håll känns väldigt mycket som ett Xbox 360-spel, ett snyggt sådant dock men ändå, det ser bitvis gammalt ut. I direkt jämförelse med framförallt PC-versionen av Project Cars tenderar Codemasters senaste att se föråldrad ut.

Det positiva med att grafiken är förhållandevis simpel är att Dirt Rally flyter finfint på även en något äldre dator. Vi har testat det på såväl laptops som på vår stordator och det har fungerat i stort sett felfritt i 60 bilder per sekund, något som naturligtvis är huvudsaken när det gäller racingsimulation tillsammans med riktigt bra bilfysik. Och här briljerar verkligen det här spelet. Som jag tidigare nämnde i texten är det såklart även en del av orsaken till varför det flyter så förtjusande fint till båda konsolerna, också, och i min värld är det helt klart så jag vill ha det. Prestanda före grafisk excellens. Precis som det ska se ut i verklig racing. Motor, upphängning, bromsar och växellåda före allt vad kosmetisk styling innebär.

Dirt Rally
Bilfysiken och den fartkänsla som erbjuds är verkligen genomgående superb.

När det gäller ljudet har jag i stort sett ingenting att anmärka på. Det känns i och för sig trist att inte grotta ned sig ordentligt i ljudbilden och prata Hz och panoreringar men det skulle samtidigt kännas märkligt. Jag nöjer mig istället med att kalla Dirt Rallty för genomgående superbt även när det gäller ljudet som låter absolut bäst i en ordentlig 5.1-rigg. Att höra smattret av gruset som piskar underredet på min Lancia Stratos medan jag flyger fram längs de dammiga, värmländska vägarna som utgör merparten av Svenska rallyt - är en otroligt trivsam upplevelse. Gasknallar, vinande turbos och wastegates som fnissar sådär sensuellt är såklart en betydande del av ljudbilden som målas upp och som gammal motorsportfåne är detta ofantligt, ofantligt mycket bättre än all kaotisk skatepunk som de gamla Dirt-spelen plågades av.

Dirt Rally
Rallycross-momenten är ursnabba, kaotiska och våldsamma. Här går det dessutom att åka mycket, mycket bredare än i rallymomenten.

Det går att kalla det här spelet för innehållslöst. Många har redan gjort just, precis, det. karriärläget saknar stomme, här återfinns varken rallyskola eller något särskilt imponerande onlineläge och antalet sträckor/bilar är klart undermåligt om man kikar på konkurrensen från Forza Motorsport och Project Cars. Men det här spelet, precis som Assetto Corsa, handlar aldrig om innehållsmängd, total valfrihet eller massiv dödsvariation. Det handlar heller inte om perfekt skademodellering utan om perfekt simulering av världshistoriens mest utmanande motorsport. Och det... Det lyckas Codemasters helt sensationellt bra med.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+
Otrolig bilfysik, perfekt balans mellan vridmoment och toppfart, klockren presentation, korta laddningstider, riktigt bra ljud, fantastiska sträckor, härligt bilurval
-
Hade gärna sett en rallyskola samt mer Hillclimb-tävlingar

Kim Orremark
Om du går in i Dirt Rally och förväntar dig att kunna maxgasa, tokbromsa och inte lyssna på din kartläsare så kommer du förmodligen ha en rätt kass upplevelse. Tar du däremot tiden att lära dig, försöka, misslyckas och försöka igen så blir det snabbt uppenbart att Dirt Rally är ett stycke fantastiskt spel, även för oss icke-simulatorspelare. 9/10

• Artificial_Soldier
    Många spel har burit Colin McRae's namn genom åren med varierande kvalité. Det sista som bar legendarens namn var Colin McRae: Dirt och dess... 9/10

Dirt RallyScore